Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav neggak » lør 16.08.2014 12:33

Hei! Jeg har kjøpt ny mac for et par måneder siden, og skulle overføre en mappe fra finder til en ekstern harddisk. Hvordan gjør man det? Prøvd å bare kopiere+lime inn, ha to finder-vinduer åpne og flytte fra den ene til den andre, men ingenting fungerer. Spurte en som har mac og hun sa det var sånn hun gjorde det, merkelig at det ikke fungerer for meg.

Noen forslag?
medlem i 115 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Grubasek » lør 16.08.2014 12:57

Hva slags disk skal du kopiere til, og hvordan er den formatert? Hvis den er formatert med filformatet NTFS kan ikke Mac uten videre skrive til den disken. Da bør den være formatert med exFat-formatet (hvis den skal kunne brukes både på en Windows- og Mac-maskin).
Sist endret av Grubasek den lør 16.08.2014 13:01, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav neggak » lør 16.08.2014 13:01

Det er en WD Elements USB 3.0 med 500 GB. Mer enn det vet jeg ikke, i og med at jeg ikke er noen dataekspert. Kanskje det er disken som er problemet?
medlem i 115 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Grubasek » lør 16.08.2014 13:03

For å finne ut hvilket filformat den har kan du høyreklikke på diskikonet i Finder og velge "Vis info".

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav neggak » lør 16.08.2014 15:40

Windows NT-filsystem (NTFS) står det. Det betyr vel at den ikke fungerer for Mac?
medlem i 115 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Grubasek » lør 16.08.2014 15:48

Det stemmer. Men det finnes programmer som fikser dette. Selv bruker jeg Paragon NTFS for Mac OS X, men det koster noen kroner (ca. 180,-).

http://www.paragon-software.com/no/home/ntfs-mac/

Jeg har brukt dette i årevis uten problemer. Det finnes også gratisprogrammer, men jeg vet ikke helt sikkert hvor de lastes ned.

Hvis du derimot kun skal bruke disken på en Mac ville jeg heller omformatert den til "Mac OS Extended (journalført)".

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav neggak » lør 16.08.2014 15:50

Skjønner! Takk! Det finnes vel harddisker som kun er for mac? Mulig jeg order en slik en istedet.
medlem i 115 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Grubasek » lør 16.08.2014 15:53

Det tviler jeg på, for harddisker skal jo i utgangspunktet kunne brukes på mange forskjellige PC'er. Men, kanskje noen andre vet mer enn meg om dette. Hvis det finnes noen som utelukkende er beregnet på Mac, så er jeg sikker på at de vil være relativt mye dyrere enn "vanlige" disker.

Hvis du trenger ytterligere hjelp med dette foreslår jeg at vi tar det PM (Personal Mail) istedet.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav HEFJELLS » lør 16.08.2014 15:55

neggak: Hvis du ikke skal bruke den eksterne hdden til annet en Macen, kan du jo bare formatere den til Mac OS ekstened (journalført). Det gjør du selv med Diskverktøy og er gjort på et par minutter.
medlem i 163 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Macca » lør 16.08.2014 17:36

@HEFJELLS: I den forbindelse er det viktig å informere om at man mister all data man har lagret på den disken som formateres! Dette er ikke like selvsagt for alle :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav HEFJELLS » lør 16.08.2014 20:12

Macca: Eg er helt enig med deg at det burde eg gjort. Til mitt forsvar må eg si at, slik eg forsto trådstarters innlegg, hadde han prøvd å overføre til den eksterne hdden, men ikke hadde lykkes med å få noe overført. Ergo var den eksterne hhden tom. Men igjen, du har helt rett. :)
medlem i 163 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav neggak » søn 17.08.2014 13:00

Takk for alle svar dere! Det er filer på harddisken fra før, men jeg skal nok finne en løsning på det. Man kan jo overføre alle filene på disken til macen, og så overføre alt tilbake når man har formattert den. Men går det an å bruke den om hverandre på Windows/mac da?
medlem i 115 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Helge Hafstad » søn 17.08.2014 13:31

Formater disken som MS DOS (FAT) eller ExFAT, da kan du både lese og skrive til disken fra Mac OS X og Windows. ExFAT er støttet fra Mac OS X 10.6.5.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav Macca » søn 17.08.2014 14:22

Da ville jeg i så fall anbefalt ExFAT. Med MS DOS (FAT) som vel er det samme som FAT32 så er det vel en begrensning på filstørrelse på ~4 GB per fil (4 GiB minus 1 byte).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Overføre filer fra finder til ekstern harddisk

Innleggav neggak » søn 17.08.2014 16:43

Tusen takk for hjelpen dere! :)
medlem i 115 måneder
 

Neste

Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron