Emigrere helt ??

Emigrere helt ??

Innleggav mactiss » tir 26.08.2014 8:04

Hei,

Har fra før en iphone, ipad og Macbook pro(til surfing). Som arbeidsmaskin har jeg en solid stasjonær pc med Win 7. Jeg har hele tiden vært windowsmann, men har de siste årene pådratt meg en del appleprodukter…..Kona kjøpte for en tid tilbake ny laptop med Win8, og denne versjonen sliter jeg med, liker den heller dårlig. Lurer på om jeg skal emigrere helt og kvitte meg med den stasjonære og gå for en eller annen Mac som kan overta for den.
Synes Windows gjorde et litt merkelig krumspring da de lanserte Win8. Hvordan føler dere at OS til Apple har vært, dere som har vært i den leiren lenge, har den vært «jevn» med fin utvikling som dere føler er logisk å lettfattelig, eller har også dette OS-systemet gjort noen rare krumspring når de har sluppet nye versjoner?
medlem i 128 måneder
 

Re: Emigrere helt ??

Innleggav jerry.c.bush » tir 26.08.2014 8:59

En av de fine tingene jeg har følt OS til Apple har gitt er at det alltid har vært enkelt å finne frem. De har ikke flyttet på ting til helt andre steder. De har heller ikke gjort enorme endringer som kan sammenlignes med hva MS har gjort, egentlig 2 ganger nå. Først ved overgangen til Win Vista og deretter 7 og så til Win 8. Dette har ikke skjedd på Apple sine OS. Selv tilbake før OSX var det likedan.
Jeg liker ikke hva MS har gjort med Win 8, selv når man forsøker å holde seg bare til skrivebordsmiljøet så går ikke det uten at man kommer bort i deres andre grensesnitt som jeg ikke helt klarer å venne meg til. Jeg har selv en Windowsmaskin med Win 8.1 og har installert Win 7 på flere andre Macer og jeg vet helt klart hva jeg foretrekker der.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Emigrere helt ??

Innleggav mactiss » tir 26.08.2014 9:32

Takk for svar, da har vi nok ganske lik tanke på Windows 8 =-O
Betryggende å høre at OS til Apple er mer "stabil" :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Emigrere helt ??

Innleggav kimern68 » tir 26.08.2014 11:36

Nå er jeg relativt fersk når det kommer til Apple verden i forhold til andre på forumet her, men min opplevelse av OSX har egentlig ikke vært annet enn positivt om jeg skal sammenligne med Windows, spesielt Windows 8 som jeg ikke forstår en tøddel av. Jeg gikk over til å bli Mac bruker i 2012 og har ikke angret ett sekund på den avgjørelsen, og i mellomtiden der har jeg vært med på å oppgradere OSX 2 ganger, fra 10.7 Lion, til 10.8 Mountain Lion og 10.9 Maverics som jeg sitter med i dag. Og det er riktignok ikke store forandringene, men den trenden jeg har lagt merke til, og som jeg liker ganske godt er integrasjonen mot iOS, både på telefon, nettbrett og Apple TV, og ved hver oppgradering har det kommet funksjoner som integrerer dekstop os og mobil os sammen på en god måte. Og når kommende iOS8 og OSX 10.10 kommer, så ser det ut til at denne integrasjonen blir bare bedre, eksempler på dette er at man da skal kunne bruke datamaskinen som en handsfree til mobiltelefonen, uten å bruke tredjeparts apper. For min del er det gull verdt.

Jeg emigrerte etter å ha vært Windowsmann en god stund, nå så vil jeg ikke en gang se meg tilbake og ser fram til en fin framtid med Apple sine datamaskiner og mobile enheter. Det eneste jeg har som jeg bruker fra Microsoft i dag er en spillkonsoll, men på det markedet har ikke Apple noe som kan konkurrere med Sony, Microsoft og Nintendo, og av de tre, så er det Microsoft som har vunnet mitt "spillhjerte" med de beste løsningene for meg. Men spillkonsoller er en helt annet diskusjon igjen, så skal ikke gå dypere inn på den digresjonen.
medlem i 141 måneder
 

Re: Emigrere helt ??

Innleggav trydl » tir 26.08.2014 13:25

Apple har vel gjort bare en skikkelig stor endring i MacOS. Det var når de gikk fra det proprietære MacOS og over til det UNIX-baserte OS X rundt år 2000. De startet med MacOS i 1984 og videreutviklet det fram til 2000. Da NeXT tok over Apple i 1997 (formelt sett var det Apple som kjøpte NeXT, men det var jo NeXT-tankegangen som førte Apple videre) ble det en total omveltning til OS X, men selv denne overgangen var ganske gradvis. Apple raffinerer og forbedrer/endrer OS X i små steg som er ganske lette å venne seg til.
Det er vel egentlig 2 ting som har kjennetegnet Apple - de er svært flinke til å håndtere overgang mellom prosessorfamilier (Motorola 680X0 -> PPC -> Intel), og de er svært flinke til å definere hva en "dings" skal brukes til å ikke prøve å få en dings til å være alt. En stasjonær/bærbar maskin har sin funksjon, mens ett nettbrett/smarttelefon har sin, og å prøve å bruke det samme OSet på hardware som har helt forskjellige funksjoner blir bare forvirrende. I tillegg er de flinke til å få disse forskjellige dingsene til å snakke sammen.
Dessuten er de tålmodige og slipper ikke endringer før de er helt sikre på at det fungerer for målgruppen.
medlem i 249 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron