Bildefremviser-program

Bildefremviser-program

Innleggav mactiss » tir 26.08.2014 14:03

Hvilken programvare bruker dere for å vise og se bilder, bruker dere Iphoto og er fornøyd med det? (Synes i første øyekast dette virket litt tungvint med at jeg først må markere de bildene jeg vil se, før jeg kan starte «lysbildeshow», ellers så viser den kun enkeltbilder. Om jeg ikke har misforstått noe da….)
På min Windows pc bruker jeg et program som heter «fast image viewer» som er veldig ålreit, men vet ikke om en kan bruke dette på Mac?
Uansett om flertallet mener Iphoto er intuitivt og flott å bruke vil jeg forsøke å lære meg dette i stedet.
medlem i 128 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav Kurtis » tir 26.08.2014 14:42

Bruker Finder.
Marker bildene du vil ha med i visningen og trykk alt+mellomrom(space) - gir visning i fullskjermmodus.
medlem i 201 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav mactiss » tir 26.08.2014 14:45

Takk for svar!

Skal legge til at jeg har en hel del bilder fra før (fra windows)som er organisert i mapper som for eksempel:
2010-januar-februar-mars osv………….
2011-januar-februar-mars osv………….
2012-januar-februar-mars osv………….
Osv……………..

Kan jeg legge disse mappene inn i "mine bilder", og fortsette slik mappestruktur, å vise de slik du sier i finder? Jeg liker denne mappestrukturen.
Skal også nevnes at jeg er vant til Adobe Lightroom og kommer til å fortsette med det (om det har noe å gjøre om jeg burde bruke Iphoto eller ikke. Har forstått det slik at appeture jobber godt med Iphoto, men som nevnt bruker jeg LR og dermed faller dette argumentet bort kanskje?)
medlem i 128 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav jerry.c.bush » tir 26.08.2014 14:58

iPhoto er jo et organiseringsprogram, som Aperture og Lightroom i utgangspunktet med noen enkle, men gode redigeringsmuligheter innebygget.
Så om du har alle bildene dine i Lightroom så kan du jo bare bruke dette til å vise frem bildene dine, den har jo også denne funskjonen.
Alt etter hvor bildene ligger i utgangspunktet så bruker jeg forskjellige metoder for å vise fram bildene. Jeg har mye i iPhoto og da bruker jeg det, jeg har enda mer bilder i Aperture og da bruker jeg det, jeg har noen få bilder i Lightroom for test, jeg har bilder liggende bare på disker og da bruker jeg enten markering og åpne i Preview, eller marker bildene og trykk mellomromstasten og bruk hurtigvisning.
Så du har mange muligheter....

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav mactiss » tir 26.08.2014 21:25

Takk for svar :-)
Ja jeg kunne sikkert brukt LR til dette, men har aldri brukt dette programmet til det da jeg kun har brukt faststone image viewer. Jeg har heller aldri tatt vare på "biblolekfila" hver gang jeg har formatert min windowspc, slik at jeg har hele tiden lagd meg en mappestruktur med ferdig redigerte bilder som er navngitt etter år-mnd.... Trives forsåvidt godt med en slik struktur, så om det ikke skulle være noe i veien med å fortsette med det med Mac, satser jeg på at det blir slik for fremtidig lagring av bilder. Altså jeg bruker kun LR til redigering og et annet til bildefremvisning. Så da kan det virke som den beste metoden for min del er som den siste skisserte mulligheten din, at jeg merker bildene og så trykker space. Eneste som med dette er dumt, såvidt jeg har funnet ut, at jeg ser ikke kan se noe info om bildene, slik som lukkertid, blender osv........ Eller kan denne informasjonen vises?
medlem i 128 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav jerry.c.bush » ons 27.08.2014 7:33

Du ønsker at den informasjone skal vises på bildet når du kjører slideshow? Eller vil du bare ha muligheten til å vise info, feks med et annet vindu ved siden av?
Om det siste er ok, så kan du bruke Preview/Forhåndsvisning. Marker bilder på samme måte, men dobbelklikk eller høyreklikk og velg Åpne. Da kan du velge inspektøren og få all info du vil i et eksternt vindu.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav rungrona » ons 27.08.2014 8:11

Ta en titt på Lightroom sin Slideshow modul - den kan vise den informasjonen du ønsker, og du kan tilrettelegge slik at det blir akkurat slik du vil ha det.
medlem i 176 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav mactiss » ons 27.08.2014 9:17

Takk for svar,skal sjekke ut forslagene :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav jerry.c.bush » ons 27.08.2014 14:49

Jeg skjønner forresten godt at du liker Fast Stone Image Viewer da jeg selv har brukt det, og bruker det fortsatt i Windows, til fremvisning av filer som ligger i mapper på maskinen. Det er et meget kjekt program som dessverre ikke finnes for Mac.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bildefremviser-program

Innleggav mactiss » ons 27.08.2014 15:53

Hei igjen,

Ja det programmet er veldig fint, så det er synd det ikke finnes til Mac, men det fungerer egentlig helt greit slik du foreslo:
" så kan du bruke Preview/Forhåndsvisning. Marker bilder på samme måte, men dobbelklikk eller høyreklikk og velg Åpne. Da kan du velge inspektøren og få all info du vil i et eksternt vindu".
:-)
medlem i 128 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]