Skal kjøpe ny MacBookPro

Skal kjøpe ny MacBookPro

Innleggav diesel1 » fre 12.09.2014 13:49

Hei
Har i dag en Pro
4 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce GT 330M 512 MB

Jeg driver nå med undervisning (ny jobb) og bruker Power Point mye !! samt att det lagres mange filer og dokumenter. vdr dette

Hva slags maskin skal jeg satse på ??

Vurderer den største pro 8-)
Sist endret av svar den fre 12.09.2014 15:26, endret 1 gang
Grunn: Missvisende tittel, endret.
medlem i 184 måneder
 

Re: Skal kjøpe ny MAC pro

Innleggav Nikolay » fre 12.09.2014 14:19

Mener du Mac Pro eller MacBook Pro? Forskjell på slikt, ser du.

Begge deler er fullstendig overkill til det du skal ha det til. Om du absolutt må ha en 15" skjerm på en bærbar (og da bør du gjerne ha en spesifikk grunn til at det må være 15") kan du gå for billigste Pro 15". Om du skal ha stasjonær kan du gå for Mac Mini med en fet skjerm, eller iMac.

Om du fremdeles har lyst til å bruke så mange penger kan du donere resten til veldedighet.

Mac er ikke en forkortelse, så du trenger ikke skrive det med store bokstaver. ;)

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Skal kjøpe ny MAC pro

Innleggav diesel1 » fre 12.09.2014 14:31

Selvfølgelig en Macbook PRO :)
Jeg vil ha en kraftig maskin som er rask :)
Bruker selvølgelig skjermen til og lese i fra :)
Og det må være ein slik ein sammenleggbar maskin veit du, mye enklere og frakte på fly :)

Har hatt Macbook pro siden 2010 og er superfornøyd
medlem i 184 måneder
 

Re: Skal kjøpe ny MAC pro

Innleggav Nikolay » fre 12.09.2014 14:37

Bokstaver blir like store på skjermen uansett om du har en 13" eller 15" maskin, du får bare plass til flere bokstaver. Det er som å ha en større skrivebordspult. A4-ark blir ikke større av den grunn, du har bare plass til flere ark av gangen.

Du trenger ikke "en kraftig maskin som er rask", om du kun skal bruke den til Powerpoint. Maskinen du har holder fint i MINST et år til. Å oppgradere maskinen din med en god SSD er mye mer fornuftig, da det er der flaskehalsen ligger med den bruken.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Skal kjøpe ny MAC pro

Innleggav T.B.Hansen » fre 12.09.2014 14:50

15" skjerm er et must. Mindre skjermer er ubrukelige til alt annet enn tekstbehandling. De fleste nettsider er idag f.eks. laget for større skjermer, så en mindre skjerm blir lett et irritasjonsmoment. Og en av de beste og mest «produktive» funksjonene i Mac OS er at man kan ha dokumenter fra flere programmer åpne samtidig, og navigere i et bakenforliggende dokument/program uten å forlate programmet/dokumentet som ligger øverst.

Bærbare Mac'er er uansett såpass kraftige idag, at det meste duger om man ikke skal bruke dem til spesielt ressurskrevende saker. Men dess bedre specs, dess lengre vil maskinen kunne kjøre ny programvare. Jeg sitter nå med toppmodellen av MBP, kjøpt i begynnelsen av 2010. Den er oppgradert med 8 GB RAM og 750 GB SSD, og har ennå ikke møtt taket. Regner med at jeg kan beholde den i etpar, tre år til. Hadde jeg kjøpt billigste modell, ville bruken idag ha vært mer begrenset.

Minne (RAM) og harddiskkapasitet vil alltid være de største begrensningene. Husk at dette er vanskelig, eller umulig å oppgradere på enkelte nyere Mac'er. SSD gir liten hastighetsøkning på eldre Mac'er, siden andre komponenter i maskinen begrenser dataflyten. Størrelsen på disken er altså mye viktigere enn hastigheten — Mac OS trenger mye ledig diskplass for å virke optimalt, så en liten, full SSD kan virke tregere enn en stor harddisk med mye ledig plass. Prosessorhastighet er faktisk ikke så merkbart i daglig bruk, om man ikke driver med ekstremt krevende oppgaver.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skal kjøpe ny MAC pro

Innleggav evenfell » ons 24.12.2014 13:17

T.B.Hansen skrev:15" skjerm er et must. Mindre skjermer er ubrukelige til alt annet enn tekstbehandling. De fleste nettsider er idag f.eks. laget for større skjermer, så en mindre skjerm blir lett et irritasjonsmoment. Og en av de beste og mest «produktive» funksjonene i Mac OS er at man kan ha dokumenter fra flere programmer åpne samtidig, og navigere i et bakenforliggende dokument/program uten å forlate programmet/dokumentet som ligger øverst.

Bærbare Mac'er er uansett såpass kraftige idag, at det meste duger om man ikke skal bruke dem til spesielt ressurskrevende saker. Men dess bedre specs, dess lengre vil maskinen kunne kjøre ny programvare. Jeg sitter nå med toppmodellen av MBP, kjøpt i begynnelsen av 2010. Den er oppgradert med 8 GB RAM og 750 GB SSD, og har ennå ikke møtt taket. Regner med at jeg kan beholde den i etpar, tre år til. Hadde jeg kjøpt billigste modell, ville bruken idag ha vært mer begrenset.

Minne (RAM) og harddiskkapasitet vil alltid være de største begrensningene. Husk at dette er vanskelig, eller umulig å oppgradere på enkelte nyere Mac'er. SSD gir liten hastighetsøkning på eldre Mac'er, siden andre komponenter i maskinen begrenser dataflyten. Størrelsen på disken er altså mye viktigere enn hastigheten — Mac OS trenger mye ledig diskplass for å virke optimalt, så en liten, full SSD kan virke tregere enn en stor harddisk med mye ledig plass. Prosessorhastighet er faktisk ikke så merkbart i daglig bruk, om man ikke driver med ekstremt krevende oppgaver.


Det med 15" er et must er tøys. Jeg har hatt 13"macbook pro, 15" retina, 17" pro, og nå har jeg en 13" retina som er helt fantastisk.

Nettsider idag er ikke laget til å tilpasses til større skjermer, snarere tvert imot. Idag er nettsider adaptive (bootstrap) som betyr at de automatisk tilpasses til alle typer skjermer, på macbook retina 13" som har høy oppløsning får man se hele siden uten problem. Husk at dette har med oppløsning å gjøre på skjermen.
medlem i 178 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]