Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav Imhotep » lør 13.09.2014 9:42

Hei!
har en imac fra 2008 som jeg er fornøyd med. Har installert en ssd disk i den for et par år siden, og den er ok rask + 8GB minne.
Samtidig så er det et dårlig skjermkort som står i den :( med bare 256mb
Som sagt den fungerer ok.
Bruker maskinen til bilde redigering og til vinyl kutting.

Vurdere å kjøpe meg en mac pro standard config + skjerm eller om jeg skal gå for en imac 27?

Hva vil dere som har litt peiling anbefale?
medlem i 171 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav kometen » lør 13.09.2014 9:56

Hvis det er dit primære arbejde, vil jeg helt klart anbefale mac pro'en. Den har fejlkorrigerende (ECC) ram, og oppetid er vigtigere end en lavere pris. Ikke at en imac vil gå ned ofte, men mac pro'en er designet til at være en du kan stole på i de mest krævende situationer.

Så kan du koble den skærm på du ønsker. Samsung har en 4K-skærm som kan håndtere 60 Hz i max-opløsning. Ellers er der samme tilkoblingsmuligheder mht. usb/FW/TB-diske som en 27" imac.

Begge modeller kan opgradere ram, så her kan du spare lidt ved at købe på feks. komplett.no, som har en god minne-vejleder.

Usikker på performance mellem imac'ens grafikkort og mac pro'ens. barefeats.com har nogle gode benchmarks og anbefalinger til køb af mac-HW.

Hilsen
Claus
medlem i 194 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav Imhotep » lør 13.09.2014 11:47

kometen: regner med det er denne du tenkte på https://www.komplett.no/samsung-28-4k-led-28d590d/810090
Ikke ille pris heller.

Tenkte å kjøpe med minst mulig med minne få så å oppgradere det. Er nok det som er det billigste måte å oppgradere minne på.

Mac Pro ser jo veldig flott ut også :D men som sagt den er dyr.
Mac Pro er vel mere fremtidsrettet også..man kan jo oppgradere skjermkort ol etterhvert.Mens på imac er det noe verre.

Må vurdere dette godt..
medlem i 171 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav kometen » søn 14.09.2014 21:27

Ja, det var den skærm jeg så. Men jeg finder ikke den tråd som viste at den virker på 60 Hz og fuld oplsøning. Jeg fandt denne http://www.tekrevue.com/os-x-10-9-3-4k-displays/ som beskriver lidt uskarpt billede til højre. Andre har skrevet at et TN-panel skal man styre under. Men jeg kender ikke til paneler, så jeg kan ikke sige om det er korrekt eller ej. Andre kan det bedre end jeg. :-)

Det går an at opgradere grafik-kortet på en mac pro ved en senere anledning, men så forsvinder garantien.

Jeg vil nok sidde med hænderne under lårene, inden jeg trykker på køb-knappen til en 4K-skærm, og høre andres erfaringer. De rigtig gode skærme som ligger over 10.000 kr. vil snart falde i pris, så i mellemtiden kan du humpe i gennem tilværelsen med en 27" med en 2560x1440 opløsning. Men ikke køb apples, den er meget smart, men overpriset.

Hilsen
Claus
medlem i 194 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav kometen » tor 30.10.2014 21:14

Kan næsten kun blive den nye 27" imac med 5K skærm, du skal vælge. :-)

Hilsen
Claus
medlem i 194 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav Imhotep » fre 31.10.2014 0:16

Jepp!
Har bestillt den nye imac med 5k ;)
Samt nye rambrikker fra komplett, for å få maks med minne.

:)
medlem i 171 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav kometen » fre 31.10.2014 12:47

Tillykke med det! Bliver spændende at høre, hvordan den er i daglig brug. :-)

Jeg skal starte på nyt arbejde på mandag den 3. nov. og der står en 5K imac og venter på at blive pakket ud. :-) Glæder mig.

Hilsen
Claus
medlem i 194 måneder
 

Re: Vurderer å kjøpe mac pro vs imac 27

Innleggav Gutten i Røyken » fre 31.10.2014 16:19

Hva er vinyl kutting? Og det med bilderedigering er relativt, jobber du med iPhoto har en maskin for de nete 100 år.
medlem i 125 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]