OSX- ledig plass på hdd?

OSX- ledig plass på hdd?

Innleggav mactiss » tir 16.09.2014 21:32

Hei,

Har sett at det behøves en god del ledig plass på hdd/ssd for at osx skal kunne jobbe kjapt. Hvor mye ledig plass er det snakk om at trengs?
medlem i 128 måneder
 

Re: OSX- ledig plass på hdd?

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.09.2014 21:41

Anbefalt er vel rundt 20 % etter hva jeg har lest her og der. Så kan du regne deg frem til hvor mye det er på den disken du har. Om du vil merke noe nevneverdig forskjell om du har 10 % igjen vet jeg ikke. Men jeg mener å ha lest både på dette forumet og andre steder at det er ca 20 % som er anbefalt.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: OSX- ledig plass på hdd?

Innleggav Valotunk » tir 16.09.2014 21:46

Noe konkret svar er vanskelig å gi fordi det avhenger mye av hvordan maskinen brukes og andre spesifikasjoner som f.eks. hvor mye RAM som er installert.

Jeg har testet dette på en MBA med 128GB og 4GB RAM. Ved relativt "lett" bruk med programmer som Safari, iTunes, diverse videoavspillere etc. fungerte maskinen nesten upåvirket helt til det gjensto omtrent bare 1GB igjen av ledig diskkapasitet.

Ved bruk av litt tyngre programmer som iPhoto, iMovie, Handbrake etc. var maskinen nærmest "ubrukelig" når det gjensto 3-4GB ledig kapasitet.

En grei tommerfingerregel er 10-15%. Men det blir selvfølgelig også relativt i forhold til hvilken kapasitet maskinen har totalt. 10% av f.eks. 128GB er tross alt vidt forskjellig fra 10% av 512GB.
medlem i 198 måneder
 

Re: OSX- ledig plass på hdd?

Innleggav lazyjacket » tir 16.09.2014 21:51

Enig med den siste kommentaren. 10-20% vil være veldig knyttet opp til en liten disk.

Kan vel fastslå at det bør være igjen 10-15 GB med plass, uavhening av størrelse på disken.
For å sikre ytelsen.
medlem i 132 måneder
 

Re: OSX- ledig plass på hdd?

Innleggav T.B.Hansen » ons 17.09.2014 10:27

Minimum 10—15% ledig er tommelfingerregelen. Men det kommer naturligvis an på både diskstørrelse og bruk. Noe programvare krever mye ledig diskplass. Nettlesere er blant dem.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron