mbpr som stasjonær?

mbpr som stasjonær?

Innleggav Jez » fre 05.12.2014 0:07

Tåler en macbook å stå som stasjonær over lengre tid? Eller bør jeg satse på en mac mini + mba istedet?
budsjett på ca 15 000
medlem i 160 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav T.B.Hansen » fre 05.12.2014 11:16

Et mulig problem er varme, om den skal stå med skjermen lukket og dermed mindre overflate til avkjøling. Jeg har selv planer om å bruke en eldre MBP til musikk/video, og tenkte å bruke en USB-vifte for å få litt ekstra luftsirkulasjon rundt den.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Jez » fre 05.12.2014 14:00

T.B.Hansen skrev:Et mulig problem er varme, om den skal stå med skjermen lukket og dermed mindre overflate til avkjøling. Jeg har selv planer om å bruke en eldre MBP til musikk/video, og tenkte å bruke en USB-vifte for å få litt ekstra luftsirkulasjon rundt den.


Vil en Mac mini kunne holde en god stund fremover? Den må kunne kjøre tunge hd videoer, surfing med flere faner åpne, word dokumenter åpne etc. Macbooken min nå er på 7 året og den begynner å bli svært treg..
medlem i 160 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav ramviking » fre 05.12.2014 15:44

Har en MBPr mid 2012.
Den er i bruk daglig, bruker HengeDock. Slår maskinen nesten aldri av.

Viften starter nesten ikke i det hele tatt, selv når jeg bruker parallels.

Programmer jeg bruker hver dag uten at viften starter er: Solid Edge, NX, Adobe Illustrator og SpaceClaim. Solid Edge og SpaceClaim kjøres via Parallels.

Unntaket er: Når jeg simulerer i ANSYS, da starter viften umiddelbart. Det er som forventet iom. at ANSYS bruker alt av tilgjengelige ressurser…
medlem i 177 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Mumle » fre 05.12.2014 17:57

Minien vil fungere helt fint. Men ikke kjøp den minste, og du må sørge for å bestille 8 GB.

Forøvrig vil en 7 år gammel macbook fungere fint. hva gjør den treg? Har du for lite minne? antakelig.
Min 8 år gamle macbook klarer det meste, men blir varm av Flash og Aftenpostens nettsider. sjekk om maskinen skrur på vifta når du har kjørt den en stund. Temperatur finner du i Istatpro (dashboard). kald maskin er bra. Varm er ubra.

Problemet med de eldre macbøkene er at de blir frakjørt av operativsystemene, og dermed må de også kjøre gamle versjoner av Safari og andre nøkkelprogrammer.
medlem i 220 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Jez » lør 06.12.2014 3:21

Mumle skrev:Minien vil fungere helt fint. Men ikke kjøp den minste, og du må sørge for å bestille 8 GB.

Forøvrig vil en 7 år gammel macbook fungere fint. hva gjør den treg? Har du for lite minne? antakelig.
Min 8 år gamle macbook klarer det meste, men blir varm av Flash og Aftenpostens nettsider. sjekk om maskinen skrur på vifta når du har kjørt den en stund. Temperatur finner du i Istatpro (dashboard). kald maskin er bra. Varm er ubra.

Problemet med de eldre macbøkene er at de blir frakjørt av operativsystemene, og dermed må de også kjøre gamle versjoner av Safari og andre nøkkelprogrammer.

4gb minne. Hdd er stock 250gb 5400rpm.. Men enklest hadde vært å kunne ha en laptop som kan fungere som stasjonær meste av tiden. Hvis jeg kjøper macmini er tanken å maxe minne til 16 og 2,6ghz cpu og ssd.
medlem i 160 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav T.B.Hansen » lør 06.12.2014 11:03

Minne er viktig for hastigheten, men glem ikke at disken bør være størst mulig. Mac OS trenger mye ledig plass for å fungere optimalt.

Full disk er en av de vanligste årsakene til at Mac'en blir treg. En annen årsak er dårlig eller utdatert programvare. Men med en eldre Mac som ikke kan kjøre siste OS-versjon, må programvaren være tilpasset OSet, og ikke oppdateres videre. Med OS og programversjoner tilpasset maskinens yteevne vil ikke en Mac bli tregere med årene, om man sørger for å ha nok ledig diskplass.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Jez » lør 06.12.2014 23:59

T.B.Hansen skrev:Minne er viktig for hastigheten, men glem ikke at disken bør være størst mulig. Mac OS trenger mye ledig plass for å fungere optimalt.

Full disk er en av de vanligste årsakene til at Mac'en blir treg. En annen årsak er dårlig eller utdatert programvare. Men med en eldre Mac som ikke kan kjøre siste OS-versjon, må programvaren være tilpasset OSet, og ikke oppdateres videre. Med OS og programversjoner tilpasset maskinens yteevne vil ikke en Mac bli tregere med årene, om man sørger for å ha nok ledig diskplass.

hvor mye ledig plass mener du man bør ha for at maskinen skal fungere optimalt?
medlem i 160 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Morse » søn 07.12.2014 0:16

Minimum 10 % ledig, helst 20 % er en god tommelfingerregel. Og ikke glem å skru opp maskina og blåse den ren (forsiktig!) for støv. Alle datamaskiner, bærbare som stasjonære, er støvsugere...

P.S. Men IKKE bruk støvsuger i maskinen, whatever you do...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Helge Hafstad » søn 07.12.2014 0:31

Men IKKE bruk støvsuger i maskinen, whatever you do...


Er det fordi de løse skruene fra forrige gang ikke skal gå tapt, kanskje...:-)

Har et kjekt lite sett i plast fra Biltema som jeg bruker til slikt. Det passer på en vanlig støvsugerslange, men måler knapt mer enn 15 mm i stussen. Fikk forresten igjen en MBP som hadde vært på utlån i 1 uke med mye Netflix i sengen. Den var fri for støv da jeg solgte den, men virket ikke lenger nå. - Like full av støv igjen på 1 uke som på de 4 foregående år...:-/

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Morse » søn 07.12.2014 2:42

Moral: Ikke ha dataen i senga hvis du ikke er syk...

Seriously, mang en dyne og sofapute har tatt kverken på en god "laptop" - som "datafikser" kunne jeg skrevet bok om mine opplevelser i så måte. (Ta det med ro, jeg skal ikke gjøre det!). Mht. støvsugeradvarselen – nei, det er IKKE på grunn av de små skruene, men rett og slett faren for statisk elektrisitet! Og – stadig seriously – i disse pinnekjøtttider er to-tre slike bjørkepinner du får på super´n faktisk lurt å ha under laptop´en selv på et plant underlag. Mange MBP-er har mistet en eller flere av gummiføttene, og da kan det bli pustevansker og varmgang ut av det...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: mbpr som stasjonær?

Innleggav Jez » søn 07.12.2014 12:13

kan noen forklare hvorfor apple velger å putte laptop versjonen av cpu og gpu i imacene sine? Er det fordeler ved det eller er de bare kjipe?
medlem i 160 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron