imac, gammel og ny macbook

imac, gammel og ny macbook

Innleggav nisto » ons 11.03.2015 16:31

Jeg har en iMac fra 2006 (!) og en Macbook fra 2009; nå har jeg kjøpt en Macbook pro og skal på en eler annen måte slå de to gamle maskinene sammen i den nye. Men det er problemer...

Feks har jeg aperture og iphoto på den store og iphoto på den lille. Hbvordan slår jeg alle disse sammen til en database? Og hvordan overfører jeg denne databasen med disse bildene til Carousel/dropbox?

Jeg brukte overføringsassisten nå, men de to gamle finner ike hverandre på det trådløse nettverket. Den ene har ikke ethernetutgang, og jeg har ingen kabler som paser begge steder. Hva fungerer best, å bruke ethernetadapter (til usb?), eller å bruke enslags nettverkkabel? (Men jeg brukte en nettverkkabel nå, og det funket heller ikke... Er det ulike nettverkskabler?)

Imacen kunne ikke oppdateres fra 10.6, macbooken har 10.9. Har det noe å si?

Er moralen å kjøpe en ny laptop årlig, så man ikke kommer i slike klemmer? :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: imac, gammel og ny macbook

Innleggav Helge Hafstad » ons 11.03.2015 17:04

Alle iMac fra 2006 har FireWire 400, da skal du kunne starte disse i diskmodus (T-tast nede ved oppstart) og koble de til som ekstern disk på MacBook Pro. Dvs du må ha et Thunderbolt til FireWire-adapter, samt enten en kabel med FW400 i en ende og FW800 i andre. Der finnes også et adapter som gjør samme nytten og du kan bruke en FW400-kabel. Ang nettverkskabel så bruk en så ny som mulig, helst mrk CAT5(e).

MacBooken er mer usikker, 2 modeller fra 2009 har FW400, den tredje har det ikke. Her kan du ev bruke ethernet, trådløst eller ta ut disken og koble den til med et SATA til USB-adapter.

Det skal ikke spille noen rolle hvilken OS-versjon det er på de forskjellige maskinene for at de skal kunne snakke sammen - ved diskmodus så er dette helt irrelevant. Men iPhoto-versjonene vil ha noe å si for hvor trinnløst du kan slå disse sammen. Programmet iPhoto Library Manager lar deg gjøre dette.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: imac, gammel og ny macbook

Innleggav nisto » ons 11.03.2015 21:10

Takk for svar!

Så om jeg forstår deg rett:

Macbooken har ikke firewire - da bruker jeg trådløst evt ethernet og overfører dataene der til min nye maskin som grunnlag (innlogging etc).

Deretter starter jeg imacen i diskmodus og overfører bare de programmene/filene jeg vil ha overført? Itunes på iMacen har alle musikkfilene (på ekstern disk) -- er det bare å koble over disken?

Min plan med bildene var å overføre imacens iphoto til aperture for å ta det derfra, men det går ikke så lett siden det er iphoto 6 vi snakker om... På laptopen er det versjon 8, og det hadde gått sømløst inne fra Aperture. Iphoto library manager ser bra ut, men det fungerer ikke med aperture, virker det som. Og Photos kommer jo uansett snart. (Men kan jeg kanskje overføre iphotobildene fra imacen over til den nye laptopens "gamle" iphotoalbum og så ta de over i aperture defra? Aha.)
medlem i 204 måneder
 

Re: imac, gammel og ny macbook

Innleggav Helge Hafstad » ons 11.03.2015 21:35

Ser ut som du får draget på dette. Nå vet du om muligheter, så da ordner det seg nok.

Ang iPhoto i flere versjoner så må du finne en strategi for oppgradering og mellomlagring underveis slik at du ev får alt med deg inn i det endelige biblioteket. Aperture har jeg ikke noen erfaring med, men dette vil jo etterhvert bli faset ut.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]