Problem med Tastatur

Problem med Tastatur

Innleggav Halion51 » lør 06.06.2015 17:02

Hei, for en tid siden sølte jeg te i mitt trådløse tastatur. Da jeg kjøpte nytt, så kjøpte jeg ikke trådløst fordi jeg da ville ha med tall på siden. Brukte det så i lang tid før det plutselig ikke fikk kontakt med iMacen. Jeg gjorde flere forsøk på å restarte, bytt usb port, frakoblet andre usb enheter osv. Til slutt klarte maskinen å finne tastaturet. Det som også skjedde var at når maskinen ikke fant tastaturet så "sa den" at; "finner ikke trådløst tastatur" ..... (heller ikke det tilkoblete tastaturet virket.)Till slutt fant ikke maskinen det tastaturet jeg hadde kjøpt i uansett hva jeg prøvde. Dro så i butikken å kjøpte nytt med talltaster, og det virket med en gang. Men for et par dager siden skjedde det samme, ; "finner ikke
trådløst tastatur" ..... jeg byttet så til en annen ledig usb port og da startet den hvor alt igjen er normalt. Så nå skjønner jeg ingen ting...... ;-) Noen som vet hva som skjer?
(Håper dette var forståelig)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Macini » lør 06.06.2015 18:22

Gå til Systemvalg --> Bluetooth og fjern det trådløse tastaturet så Macen slipper å lete etter det, kanskje dette hjelper.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Morse » lør 06.06.2015 23:33

Evt. kan du kaste "com.apple.Bluetooth.plist" fra hovedbiblioteket og ta en omstart.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Macini » søn 07.06.2015 12:54

Hvis du får fikset det kan du gjerne skrive her hva som fungerte så andre også kan ha nytte av det fremtiden.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Halion51 » søn 07.06.2015 19:14

Hei, først vil jeg takke for svarene.

Når jeg åpnet systemvalg-Bluetooth så fant den bare min trådløse mus. Dette er sikkert riktig også siden jeg jo nå ikke har trådløst tastatur eller... ?
Til Morse; jeg fant 3 ulike utgaver av den fila du ba meg slette (alle hadde samme navn men litt forskjellig tekst). Skal jeg forsøke å slette alle 3?

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Helge Hafstad » søn 07.06.2015 19:20

Filen du skal kaste ligger på Macintosh HD (eller hva du har kalt den)/Bibliotek/Preferences. Hvis du har brukt Spotlight til å finne denne så vises fx også resultat fra TimeMachine backup.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Halion51 » søn 07.06.2015 20:07

ok, men saken er at det dukker opp 3 filer med samme navn, så det jeg lurer på er om jeg bare kan slette alle 3?

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Helge Hafstad » søn 07.06.2015 21:29

Du kan sikkert det, men egentlig umulig å svare på da du ikke sier hvor de ligger. Sletter du den ene filen som du fikk beskrevet så er det den som ev påvirker tastaturet ditt - ikke de andre. Så derfor kan de egentlig bare ligge. Er det backup så blir de overskrevet ved neste gang denne går.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Halion51 » man 08.06.2015 13:36

Hei igjen,

de ligger i samme mappa. Når jeg søkte på filnavnet så dukket det opp 3 filer med samme navn. Teksten var litt forskjellig så det er derfor jeg ble litt usikker.....

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Macini » man 08.06.2015 14:22

Er du usikker, kan du kopiere dem ut til skrivebordet og slette dem fra opprinnelig plassering og teste. Skulle det gå helt på trynet kan du kopiere dem tilbake igjen.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Helge Hafstad » man 08.06.2015 16:36

Jeg får også opp 3 treff når jeg søker på «com.apple.Bluetooth.plist». Når jeg markerer en av dem og holder inne cmd-tasten ser jeg hvor de befinner seg. Eneste forskjell på disse hos meg er da datoene foran filnavn og her ligger alle 3 på speilet backup. For å få opp et treff på egen disk må jeg faktisk inn i Bibliotek(Library)/Preferences når jeg kjører søket.

Jeg er så gammeldags at jeg ikke føler meg komfortabel med å navigere på disken ved søk. Jeg ønsker å vite hvor ting ligger og går heller dit på «gamlemåten». Som kan medføre en del dobbelklikking. - Men det kan også avslutte en tråd som dette på et litt tidligere stadium...:-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Problem med Tastatur

Innleggav Halion51 » tir 09.06.2015 11:20

Hei,

Jeg flyttet alle 3 filene til skrivebordet, slettet de så fra Macintoch bibliotek. Gjorde en omstart. Tastaturet og iMac'en fikk kontakt med en gang. Saken er vel dermed løst. Jeg takker alle for innspill og forslag! Dette forumet gjør mine dager som mac bruker mye enklere! :-)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]