Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav kristinm » man 28.09.2015 16:13

Jeg skal kjøpe en ny 15" Macbook pro, og jeg skal bruke den blant annet til videoredigering med Adobe Premiere Pro.

Det er to utgaver:
2,2 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,4 GHz
16 GB 1600 MHz-minne
256 GB PCIe-basert flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics

og

2,5 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz-minne
512 GB PCIe-basert flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics
AMD Radeon R9 M370X med 2 GB GDDR5-minne


Raskere er jo alltid bedre, men vil det være en merkbar stor forskjell på disse to modellene når det gjelder videoredigering i Premiere Pro?
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav Master_Gismo » man 28.09.2015 17:33

Hvordan oppløsning og hvor store video-er skal du lage?

Vill tippe det eneste — om noe, du må oppdatere; så er det skjermkortet på maskinen. Prosessor bruker du bare til å renere ut videoen. Om det er små klipp, så er forskjellen ikke merkbar i forhold til pris forskjellen.
Men er det store prosjekter så må du helst ha en Mac Pro. Men dem koster mye penger å kjøpe og oppgradering koster også mye. Spesielt når det er snakk om skjermkort. Men den er stasjonær. Så går ut fra at det er uaktuelt, siden du spør om to bærbare. Så skal du vel bruke den på forskjellige steder.

Vanskelig å si noe konkret, når du ikke oppgir det mest vesentligste med jobben som maskinen skal utføre. Om det er små klipp du skal lage, så ville jeg kanskje kjøpt en Mac Air. Den er mye bedre på både vekt og størrelse når det gjelder å bære den rundt. Så sant du ikke trenger en super PC og ofte jobber med tunge store, prosjekter og under stort tidspress. Ingen av disse maskinene egner seg spesielt til rendering jobber. Om du ikke er helt avhengig av å gjøre det på farten, så bør du unngå det.

PS… Med kjøp av maskin må du tenke på hvordan du skal bruke den. Skal du bruke den bare hjemme, så kjøp stasjonær maskin. Dem er mye bedre å jobbe på og mye kraftigere og raskere. For ikke å snakke om ca halv pris…

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav kristinm » ons 30.09.2015 14:07

Jeg skal i all hovedsak redigere vanlig HD-materiale, og som regel snutter på 3-10 minutter. Jeg vil nok investere i en stasjonær på sikt, men må starte med noe som er portabelt.

Du sier at skjermkortet må oppdateres, hvordan gjør man det på en macbook pro? Såvidt jeg ser er ikke dette noe apple selv tilbyr?

Siden du vet litt om dette emnet, kanskje du også vet om en type ekstern skjerm som kan være lur å investere i? Kommer til å trenge en ekstra skjerm til noen prosjekter.

Ellers lurer jeg også på om jeg må vurdere noe spesielt i forhold til eksterne harddisker til videomateriale? I første omgang er det mindre mengder, jeg skal se på mer omfattende løsninger om prosjektene vokser. Er det noen typer harddisker som er bedre enn andre til videoredigering?
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav Master_Gismo » ons 18.11.2015 15:15

Det er vel bare den minste bærbare Mac maskin, som kanskje blir litt treg på så lett arbeide. Bare du har nok plass på harddisken og kanskje greit med litt ekstra ram. Jeg vill tro 8GB RAM er nok. Etter som du ikke skal bruke den så lenge.

Du trenger egentlig ikke noe spesielle disker for sånn jobb. Men SSD-lagring er raskere til gang, i forhold til vanlige disker. Også har du flash-disker som er enda raskere. Men med så små prosjekter så tror jeg ikke det lønner seg. Du kommer ikke til å få noe særlig effekt, i forhold til hva du må betale for det.
Det er også mye å si hvordan du kobler diskene til maskinen. Der er Thunderbolt raskest, også har du USB-3 som ikke er fult så raskt. Men det koster vel litt mindre. men vill anbefale at du kjøper de små harddiskene, om du skal ha vanlige eksterne disker for å lagre mengder med data. Dem er mer solide. De små er 2,5 tommer og de store er 3,5 tommer.
Jeg er veldig fornøyd med Seagate disker. Men bare du kjøper noen fra et anerkjent merke, så pleier dem virke greit. Men noen av dem bråker litt mer, enn de andre.

Men det er også lurt å ha 2 backup disker. Da har du en ekstra backup om den ene disker ryker. Du kan kjøpe en først, også kjøpe en til etter noen måneder, eller et år. Så er dem ikke like gamle.

Skjerm kort på bærbare maskiner, må du velge når du kjøper maskinen. Men tviler på at du trenger noe bra skjermkort for så små jobber. Selv gamle Mac maskiner greier lett sånne jobber.

Bare husk at bærbare maskiner får du mye mindre kraft for pengene. Alt er dyrere og dårligere holdbarhet. Bærbare maskiner blir også lettere ødelagt. Dem egner seg heller ikke til å jobbe på i timevis hver dag. Det blir slitsomt i lengden.

Den speken på maskinene du har skrevet på første innlegget, kommer du nok aldri til å greie og utnytte. Det er maskiner som er laget for skikkelig hardt arbeide, som bør klare store rendering jobber. Eller jobb og testing av servere og programmer på servere.
Må også huske på at maskinen bruker mer strøm når den har sterkere prosessor. Så det blir bortkastet om du ikke har programvare som kan utnytte den. Og heller ikke har jobber som bruker hele kraften til maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav tottlefree » tor 17.03.2016 18:04

Må rette litt på Gismo her. Det er ingen Macbook pro maskiner som du kan oppgradere/bytte skjermkortet på. Det finnes faktisk kun EN maskin med eget skjermkort (integrert og som ikke kan byttes) og det er 15" toppmodellen med AMD kort. Resten av de bærbare til Apple leveres med grafikkløsninger via Intel prosessoren. Mao svake løsninger. Og det eneste valget du da har er mellom det ene kortet til AMD, eller Iris løsningen til Intels prosessorer.

I grunn pussig at Apple har lagt seg på en så svak linje mtp grafikkytelse på sine bærebare maskiner, men det handler vel om å velge en mer strømbesparende maskinvareløsning. Dog burde prisene reduseres tilsvarende, slik at de står bedre i kontrast til den billige løsningen man har valgt (Selv AMD kortet de har i sin toppmodell er jo absolutt ikke noen høydare). Men ser ikke ut som Apple har noen planer om det.
medlem i 100 måneder
 

Re: Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav tiddylicious » fre 18.03.2016 13:49

edit: fintet ut av kommentar på gammel tråd gitt :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvilken Macbook Pro til Videoredigering?

Innleggav Neguah » man 06.06.2016 12:00

Min (mid 2012) Macbook Pro, 2.5 i5 (oppgradert til 16gb ram) fungerer fint til redigering i FCPX. Men dersom du begynner å bli avansert med maskering, 3D, after effects og 4K, da blir den litt i tregeste laget.

Så jeg ville helt klart gått for 2.5 i7. Den har i tillegg et bedre grafikkort noe som hjelper deg i videoredigeringen.
medlem i 141 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere