Ny mac som går veldig tregt

Ny mac som går veldig tregt

Innleggav tfrydr » tor 06.10.2016 15:39

Jeg gikk til innkjøp av ny Macbook pro 13 4GB 2.5 Gh SIerra 10.12 her om dagen.
Dette er riktig nok forrige modell mac ikke den nyeste uten cd rom men den går fryktelig seint.
Jeg er ikke noe mac kjenner selv om jeg hadde den forrige modellen fra 2010 og den gikk veldig fint helt til ca ett år siden.
Den nye maskinen bruker voldsom lang tid på oppstart,safari bruker lang tid og får feilmeldinger når jeg f.eks bruker netflix(da jeg har koblet den opp mot tv med HDMI og bytter for å se rask på tv og så bytter over igjenn+tastatur snarveier funker ikke f.eks Space til å pause osv) .Dette er ikke noe promblem når jeg bruker chrome.
Er det noe tillegsprogrammer jeg må installere eller noe galt med maskinen min eller er den bare så treg?Ved forrige maskin fra jeg trykket på power knappen til jeg var på nett gikk det kanskje 5 sek og nå tar det en evighet pluss at safari går mye senere når jeg kjører programmer som Youtube osv.Fryktelig irriterende :rolls eyes: :rolls eyes:
medlem i 90 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav Morse » tor 06.10.2016 20:31

Få deg først og fremst denne her, så får vi i alle fall sjekket om du har fått nisser på lasset: https://www.malwarebytes.com/antimalware/mac/

Fortell om du finner noe! :-)

Og du har selvsagt sjekket Påloggingsobjekter i kontoen din?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav tfrydr » fre 07.10.2016 15:32

Hei og tusen takk for svar Morse:)
Jeg har dette programmet og foretatt en scan uten at den fant noe som helst.
Den har på en måte bare vært treg helt fra jeg fikk den i butikken (en uke siden),
da dette er veldig uvant for meg fordig forrige mac osx lion gikk som ett f16 fly i forhold til det jeg hadde vært vant med tidligere:)
Safari går veldig seint (loader inn noen sider tregere en mac standard etter min mening som youtube,finn annonser osv)Og den bruker ca 3-4 minutter på å starte selve maskinen noe som virker veldig rart.
Jeg vet ikke om bare MacOs Sierra er ett veldig tregt opperativsystem og om det kan bytter/ha noe med det å gjøre??
medlem i 90 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav Helge Hafstad » fre 07.10.2016 15:54

Jeg gikk til innkjøp av ny Macbook pro 13 4GB 2.5 Gh SIerra 10.12 her om dagen.
Dette er riktig nok forrige modell mac ikke den nyeste uten cd rom men den går fryktelig seint.


Da er det altså modellen fra 2012 du har. 4 GB minne vil jeg si generelt er litt lite på denne modellen og en 5400 HDD er nå ikke en gang en SSD. Du kan i første rekke vurdere å oppgradere til 2x4 MB eller 1x8 GB fra Komplett - siste alternativ gir deg 10 GB totalt. Bytter du ut harddisken med en SSD på rundt 250 GB så har du en helt annen maskin å forholde deg til. Den interne disken kan du ev velge å sette i et kabinett som dette.
Sist endret av Helge Hafstad den fre 07.10.2016 17:19, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav tfrydr » fre 07.10.2016 16:04

Ja jeg blei fortalt dette i butikken at en SSD er mye raskere selvfølgelig men hadde akkurat samme teknologi på forrige maskin og den var lynrask.(jeg valgte denne maskinen fordi jeg ikke bruker den til noe annet en normal bruk dvs:internett ,sosiale medier,musikk ,aviser,film osv)
Er veldig dårlig på pc/mac så det å bytte deler er sikkert ikke så vanskelig i seg selv men er redd det som kommer med det med konfigurering,tilpassing og andre problemstillinger kan bli litt i meste laget for mitt kunnskapsnivå :-P
Men vurderer jo sterkt å bytte ut maskinen til den nyeste SSD modellen hvis dette er hastigheten jeg har belalt over 10000 kr for.
medlem i 90 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav teknoguiden » fre 07.10.2016 16:30

Jeg tror nok en ny Macbook Air 13 tommer eller en Macbook Pro Retina 13 tommer hadde vært et bedre valg for deg. I begge tilfeller snakker vi 8 gb RAM og SSD som setter fart på sakene. Du sparte kanskje noen kroner på denne, men de må du jo snart ut med for å bytte til SSD-disk og mer RAM.

Kanskje til og med en iPad kan være aktuell om du i hovedsak konsumerer innhold.
medlem i 142 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav tfrydr » fre 07.10.2016 16:41

Neida jeg blei annbefalt den nye SSD modellen ikke den jeg endte opp med :)
Men jeg tenkte at jeg hadde hatt en tilsvarende (litt eldre versjon og eldre programvare selvfølgelig), men den var jeg veldig fornøyd med i mange år.
Og jeg trodde at selv en macbook pro 13 2012 modell ville være mye raskere en det meste andre som er ute på markedet men den har vist seg å være mye tregere en den forrige etter 5 års bruk så det er litt rart synes jeg.
medlem i 90 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav teknoguiden » fre 07.10.2016 16:44

Ta den tilbake i butikken og vis dem hvordan ting (ikke) flyter. Spør om det ikke skal gå raskere. Hvis det ikke er noe galt med maskinen ville jeg vurdert å prøve å bytte til en nyere med SSD-disk og mer RAM mot at du betaler mellomlegget.
medlem i 142 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav Fenalaar » fre 07.10.2016 16:46

Når maskina er veldig treg og du har harddisk, så tyder det på at du har diskrelaterte problemer.

Gå i programmer->verktøy og start diskverktøy.

Velg interndisken, og kjør førstehjelp og se hva som skjer.

Johan-Kr
medlem i 207 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav tfrydr » fre 07.10.2016 17:29

Tusen takk for svar alle sammen og Johan.
Jeg kjørte diskverktøy og ingen tegn på skade der.
Jepp jeg vurderer å ta den inn å bytte den men er samtidig innstilt på å prøve å skjønne hvorfor det er sånn og om andre har erfart noe lignende med en helt ny maskin?
Har lest at muligens Sierra er årsaken da den i seg selv er veldig treg men er som sagt ingen fagkyndig person på området..
medlem i 90 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav minikongen » tor 27.10.2016 16:57

Kan ikke forstå at det er Sierra som er problemet. Jeg har en MBP 13 fra 2011 med 2,3 GHz i5, 4GB minne og 320GB SATA-disk, og den går mye bedre enn når jeg hadde El Capitan.

Hvis den virkelig går seinere enn den gamle maskina di burde du ta den med tilbake til butikken, men jeg forstår ikke hvorfor du har kjøpt en ny MBP som fortsatt har DVD-drive? Visste ikke at disse var til salg engang lenger.
medlem i 91 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav mariustidemann » tor 27.10.2016 21:35

Kan med en gang si at en ny maskin ikke skal oppleves som det du beskriver - men det er flere lag her. At det er forskjell på funksjoner i Chrome og Safari kommer du nok ingen vei med hos selger. Men du kan gjøre noen grep selv for å forsøke å forstå hvorfor maskinen er treg i oppstart. Dersom du sjekker ut /var/log/fsck_hfs.log vil du kunne se om det er direkte feil med disken. Du kan også søke i system.log etter i/o-error.

Du kan starte maskinen i verbose-mode (cmd+v). Da vil du se masse tekst under oppstart. Går det veldig tregt vil du nok ha tid til å se hva det står at maskinen jobber med undervegs.

Dersom maskinen i tillegg er treg i bruk kan du åpne aktivitetsmonitor for å se hvilke prosesser som bruker mye ressurser f.eks. Jeg anbefaler deg å gjøre en innsats på dette området før du begynner å bare bytte ut deler. Det skal du ikke behøve på en ny maskin, selv om mange her inne synes det er svaret på det meste.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav Traktor » tor 27.10.2016 21:36

Beklager å si det, men jeg må bare påpeke det åpenbare da ingen andre ser ut til å ha gøtts til å gjøre det. Du har kjøpt katta i sekken, at apple fortsatt tilbyr denne maskinen til 10 000 kr er på kanten til svindel etter min mening. 4 GB ram og snurredisk i 2016 til 10 000 kroner er bare helt latterlig. Dette er en utdatert maskin på ALLE mulige måter, og jeg har ikke en gang nevnt skjermen med en ubrukelig lav oppløsning. Dersom det er noen som helst mulighet for å returnere denne maskinen så gjør det selv en tjeneste og gjør det fort som svint! Jeg klarer rett og slett ikke uttrykket hvor dårlig kjøp dette er. Jeg måtte sjekke flere ganger at innlegget ditt faktisk var fra 2016 når jeg så at du hadde kjøpt denne ny i år.

For å sette ting litt i perspektiv, ville du også ha kjøpt en dvd-spiller til 2000 kr i dag? For å dra det litt langt så har du faktisk kjøpt en bærbar dvd-spiller til 10 000 kr.

Jeg kan virkelig ikke tenke meg noen mer fornuftig bruk av 3000 kr ekstra enn å kjøpe denne i stedet:
http://www.elkjop.no/product/data/barba ... arison2989
Eller denne dersom du absolutt ikke skulle bruker mer enn 10 000 kr:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84890992

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Ny mac som går veldig tregt

Innleggav Morse » fre 28.10.2016 10:40

Prøv denne for sikkerhets skyld, før du gjør noe mer: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]