Mac mini vs Macbook pro

Mac mini vs Macbook pro

Innleggav vegardhvale » ons 07.12.2016 14:50

Jeg skal gå til anskaffelse av en mac for bruk av InDesign, Photoshop og Illustrator. Valget står mellom macbook pro og mac mini. Har igrunn ikke behov for at den er portabel. Men fikk beskjed om i en butikk at jeg fikk en mye bedre mac til denne type jobb ved å kjøpe en bærbar. Men han var nok interessert i å selge, så tok ikke det helt for god fisk. Mini er jo betydelig bedre på pris. Er det noen som har erfaringer? Er pro SÅ MYE bedre enn mini? Og duger mini til programmene jeg øsnker å kjøre?
medlem i 87 måneder
 

Re: Mac mini vs Macbook pro

Innleggav Jonas.J » ons 07.12.2016 17:23

Jeg ville aldri valgt en bærbar maskin til grafisk arbeid. I så fall måtte jeg hatt en tilleggsmonitor som kunne kalibreres med skikkelig verktøy.
Mac Mini er helt topp til dette.
Den jeg skriver på nå er Mac Mini mid 2011 i7 16 GB, med en Samsung 500 GB SSD og en HGST 1TB 7200 rpm vanlig disk.
Jeg jobber mye med Photoshop, Illustrator og InDesign åpne samtidig. Bridge er selvsagt åpent også.
Ofte er et eller flere andre programmer åpne. Merker aldri noe til det :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac mini vs Macbook pro

Innleggav Valotunk » ons 07.12.2016 18:27

Langt på vei enig med Jonas.J, men "problemet" med dagens modeller av Mac Mini er at de er nærmeste en nedgradering å regne fra 2011-2012 modellene.

Kun 2 kjerners CPU og omtrent ingen oppgraderingsmuligheter gjør de svært lite interessante med tanke på hva Apple forlanger for de.
I tillegg trenger du skjerm, tastatur og mus utenom.

Jeg har selv en 2012 modell Mac Mini med i7 prosessor, 16GB RAM og SSD, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi funnet på å kjøpe de nyere modellene...

Strengt tatt vil en iMac være et ekstremt mye bedre valg selv om de koster noe mer.
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac mini vs Macbook pro

Innleggav Jonas.J » ons 07.12.2016 23:02

Jeg er jo helt enig med deg Valotunk, og dersom jeg skulle gått for en ny maskin ville jeg nok valgt iMac.
Egentlig ville jeg bare peke på at bærbare maskiner ikke egner seg til grafisk arbeid uten tilleggskjerm.
Jeg har tre Minier og vil ikke skille meg fra noen av dem :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Mac mini vs Macbook pro

Innleggav vegardhvale » tor 08.12.2016 12:55

Takk for gode svar. Er jo veldig merkelig at Apple gjør det på denne måten når en ny modell kommer. Greia er at jeg allerede har skjerm, tastatur og mus. Så jeg hadde bare trengt minien. Men hvis dagens modeller er så håpløse er kanskje en bærbar bedre å koble til den eksterne skjermen? iMac utelukker jeg pga. pris.
medlem i 87 måneder
 

Re: Mac mini vs Macbook pro

Innleggav Helge Hafstad » tor 08.12.2016 15:32

Sjekk finn.no for Mac mini med i7 - helst 2012-modeller. Der er 2 varianter; 2.3 og 2.6 GHz. De ligger som regel på 5-7000 kr og kan konfigureres med 2 disker som også kan formatteres som Fusion (HD/SSD).

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron