iMac eller Mac Mini og ekstern skjerm?

iMac eller Mac Mini og ekstern skjerm?

Innleggav Macbruker5 » lør 10.12.2016 0:59

Hei, jeg ønsker å sette opp en stasjonær Mac-løsning hjemme. Jeg ønsker større (27") og bedre skjerm og bedre ytelse enn det jeg får med laptopen jeg har nå. Slik jeg ser det har jeg to alternativer:

1) Kjøpe iMac 27". Da blir det antagelig å vente på 2017-versjonen. Det er mye misnøye rundt Apples oppdateringer av Mac'er i det siste. Kanskje vil det bli et prishopp uten at det reflekteres i produktet, som mange mener er situasjonen med nye Macbook Pro. Den billigste 2015-versjonen av iMac 27" er allerede helt i grenseland av budsjettet mitt.

2) Kjøpe Mac Mini og en ekstern skjerm. Da blir det 2014-versjonen av Mac Mini, ettersom Apple neppe kommer til å oppdatere den slik det ser ut nå. 2014-versjonen støtter bruk med 4k-skjermer. Dell P2715Q 27" er mest aktuell her. Den får gode omtaler og støttes offisielt av Apple-produkter. Skjermen ligger på 6.000,-. Til sammenligning koster den nye LG Ultrafine 27" over 10.000,- i Apple Store. Med førstnevnte skjerm og den billigste Mac Mini blir totalprisen 11.000,- . Dette er nesten halvparten av en tilsvarende iMac. Hvor stort er tapet med denne løsningen, med tanke på ytelsen? Hvor mye må evt. en Mac Mini oppgraderes for å nærme seg iMac-ytelse? Det kan bli aktuelt med noen tunge oppgaver i forbindelse med at jeg programmerer en del. Jeg jobber ofte i mange vinduer samtidig, og det kan også bli aktuelt å kjøre relativt store programmer med jevne mellomrom. Kan jeg få den ytelsen jeg ønsker med en Mac Mini?

Hvilken av disse løsningene tenker dere er best? Andre alternativer, tips? Takk på forhånd.
medlem i 168 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini og ekstern skjerm?

Innleggav Valotunk » søn 11.12.2016 12:08

Ta en titt i denn tråden ang. litt refleksjoner over de siste modellene av Mac Mini:

viewtopic.php?f=336&t=300979

I korte trekk: dårligere ytelse enn 2012 modellene, omtrent ingen oppgraderingsmuligheter. Forferdelig stiv pris. For min egen del et helt uaktuelt valg.

En iMac koster en del, men den har i det minste relativt god ytelse, mulighet for oppgraderinger og blir levert med en svært god skjerm.
medlem i 198 måneder
 

Re: iMac eller Mac Mini og ekstern skjerm?

Innleggav Macbruker5 » man 12.12.2016 1:43

Takk for svar. Heller nok mot iMac-løsningen ja. Er det en selvfølge at jeg bør vente på 2017-modellene? I så fall, hvorfor? Eller kan jeg også vurdere en 2015-modell eller tidligere?
medlem i 168 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]