Varm iMac

Varm iMac

Innleggav Halion51 » man 23.01.2017 9:07

Hei, har en mid 2010 27 iMac som begynner å bli fryktelig varm etter lite bruk, ca 10-15 minutter. Det er særlig på v side sett forfra det er værst. Hadde viftestøy en periode men den er nå borte..... Skjønner at de sannsynligvis er en vifte som ikke lenger virker, men har noen her erfaring med om det kan la seg reparere, event hvor/ca pris etc.?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Morse » man 23.01.2017 11:41

Hvis den ikke har vært åpnet før, er den sannsynligvis temmelig stinn av støv. Kjøp en boks trykkluft i nærmeste fotobutikk og skru den opp selv, det er slett ikke så vanskelig som det høres ut, bare du følger bruksanvisningen pinlig nøyaktig, og kan jobbe i ro og fred uten smårollinger og kjæledyr i nærheten: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2390

Se endelig opp for fingeravtrykk på glass eller LCD-panel. Du vil trenge en ren mikrofiberklut for å fjerne ethvert støvgrann før du setter frontglasset tibake på plass.

Ikke bruk støvsuger – fare for statisk elektrisitet og medfølgende elendighet. Du kan kjøre Apple Hardware Test for å fastslå om den ene vifta er gåen, eller du kan kjøre et program som Micromat TechTool Pro (koster penger!) for å sjekke. Hardwaretest: https://support.apple.com/no-no/HT201257

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Halion51 » tir 24.01.2017 5:44

Takk Morse, prøver det du foreslår først. Melder så tilbake resultatet av det.

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Halion51 » søn 14.05.2017 1:44

Gir opp å få til dette selv, delvis pga min bevegelseshemming..... Vet du om noen som kan hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Morse » søn 14.05.2017 5:29

Vel, dette er ikke noe for dem med ti tommeltotter, mye kan gå galt hvis en ikke følger anvisningene til iFixIt helt nøyaktig – har du noe autorisert verksted i nærheten som kunne gi deg et prisoverslag? Hvor i landet omtrent holder du til?

Sjekk forresten den lille, runde grillen på baksiden (under selve stativ/fotfestet). På såpass gamle maskiner pleier dette å være temmelig stint av støv. Her har du lov å bruke støvsugeren. Det samme med den lange ventilatoråpningen på toppen – det er bare inni du skal unngå støvsugeren, pga. faren for statisk elektrisitet.

Fikk du forresten kjørt hardwaretesten for å se om noen av viftene virkelig er kaputt?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Halion51 » ons 14.06.2017 22:18

Hei og beklager sent svar...

Jeg fikk støvsugd men vifta virker fremdeles ikke. Forsøkte å kjøre den testen men er ikke riktig sikker på resultatet, så jeg lastet ned macs van controll........ hører nå at det er vifte som går, men tror ikke problemet er løst....

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Morse » fre 16.06.2017 13:36

Tekstutdrag fra linken:

«Velg språk ditt og klikk på pilen til høyre. Hvis du ikke bruker mus, kan du bruke opp- og nedpilene for å markere språk og deretter trykke på returknappen.
Klikk på Test-knappen, T eller returtasten for å begynne å teste. Alternativt kan du velge «Perform extended testing» (utfør utvidet testing) før du starter testen. Dette utfører en grundigere test som tar lengre tid å fullføre.»

Med andre ord: Kjør den utvidede testen, der får du en detaljert diagnose som forteller om hvordan det står til med viftene. Råd: Sett igang testen når du ikke skal bruke maskinen på en god stund, f.eks. før du hopper i loppekassen!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav Halion51 » lør 17.06.2017 6:14

ok, takk!

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Varm iMac

Innleggav iRemote » søn 18.06.2017 23:23

Hei, jeg kan kanskje hjelpe deg. Dette har jeg gjort flere ganger selv før. Hvilken by bor du i, så kanskje jeg kan hjelpe gratis? :)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron