Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav Malinth » søn 10.09.2017 21:28

Hei! :-)

Jeg skal gå til innkjøp av ny MacBook Pro, men er usikker på hvem jeg skal gå for. Maskinens bruk vil være studier, bilde- og filmredigering (Adobe programmer og GoPro studio) også spiller jeg The Sims 4.

Hva burde jeg gå for? Maskinene har forskjellige kvalifikasjoner. Her er et eksempel:

Macbook Pro med 2,3 GHz prosessor med 256 GB lagringsplass
- 2,3 GHz tokjerners syvende generasjon Intel Core i5-prosessor
- Turbo boost opptil 3,6 GHz
- 8 GB 2133 MHz LPDDR3-minne
- 254 GB SSD-lagring
- Intel Iris Plus Graphics 640

Man kan konfigurere sin egen maskin og velge 16 GB istedenfor 8 GB, 3,5 GHz istedenfor 2,3 og i7 prosessor istedenfor i5.

Jeg har ikke så veldig greie på dette, derfor lurer på hva jeg burde gå for. Er ikke interessert i å betale mer enn jeg må for at mitt bruk skal fungere optimalt på maskinen. Er det GHz som er det viktigste her? Eller er det minnet? Eller rett og slett prosessoren?

Og bør jeg velge med eller uten touchbar? Hvor nødvendig er den egentlig?

Takker for all hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav arntss » man 11.09.2017 9:07

Ikke bare maskinvaren teller. Feks kan du hente mye ved valg av program, spesielt tenker jeg da på videoredigering i ditt tilfelle. Apple Final Cut Pro X er nok mye bedre optimalisert for Mac enn hva Adobe Premiere er. Derfor vil du hente mye effekt bare ved å velge riktig her.
Se gjerne denne videoen for å forstå hva jeg mener: https://www.youtube.com/watch?v=KnapaZYD2cU

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav kajac2 » man 11.09.2017 9:57

2,3-GHz-modellen er faktisk ørlite grann raskere enn 3,1 GHz modellen. Ja, den med lavest klokkehastighet er raskest i dette tilfelle.

Ellers vil jeg anbefale å gå for funksjonstaster i stedet for touchbar. Touchbar ser kult ut, men er veldig klønete i bruk. Funksjonstaster er praktisk, spesielt hvis du kan touch-taste.

Og gå for så mye minne og diskplass som du kan ta deg råd til, siden dette ikke kan oppgraderes senere. Dvs, modellen uten Touchbar kan oppgradere disk, men det er ingen som selger dem, så du må i såfall kjøpe en brukt fra Ebay eller noe sånt hvis du skal oppgradere senere.

Dersom du MÅ velge mellom Ram og lagring, ville jeg gått for ram. 8 GB er mer enn nok til vanlig bruk i dag, men om noen år kan det hende det blir litt lite. Og da kan du ikke oppgradere. Lagringsplass kan alltid utvides med minnepenner, USB-harddisker, etc.
medlem i 197 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav Malinth » man 11.09.2017 10:09

kajac2 skrev:2,3-GHz-modellen er faktisk ørlite grann raskere enn 3,1 GHz modellen. Ja, den med lavest klokkehastighet er raskest i dette tilfelle.

Ellers vil jeg anbefale å gå for funksjonstaster i stedet for touchbar. Touchbar ser kult ut, men er veldig klønete i bruk. Funksjonstaster er praktisk, spesielt hvis du kan touch-taste.

Og gå for så mye minne og diskplass som du kan ta deg råd til, siden dette ikke kan oppgraderes senere. Dvs, modellen uten Touchbar kan oppgradere disk, men det er ingen som selger dem, så du må i såfall kjøpe en brukt fra Ebay eller noe sånt hvis du skal oppgradere senere.

Dersom du MÅ velge mellom Ram og lagring, ville jeg gått for ram. 8 GB er mer enn nok til vanlig bruk i dag, men om noen år kan det hende det blir litt lite. Og da kan du ikke oppgradere. Lagringsplass kan alltid utvides med minnepenner, USB-harddisker, etc.


Hva vil det si å oppgradere disk? Er litt klønete på det her.
Så du anbefaler altså denne: https://www.apple.com/no-edu/shop/buy-m ... tep=config med 16 GB?

Hva med forskjellen mellom i5 og i7? Vil dette være merkbart?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav kajac2 » man 11.09.2017 10:41

Med disk mener jeg maskinens SSD-disk (tidligere kjent som harddisk). Altså der filene dine blir lagret. 128 GB er veldig lite i 2017. Det er forsåvidt også 256, men det kan man fint leve med om man har en ekstern disk til filene man ikke bruker så ofte.

Ytelsesforskjellen mellom i5 og i7 på denne maskinen er ganske liten, og slik jeg ser det på ingen måte verd de 3000 kr som den koster ekstra.

Maskinen du har linket til virker som en bra maskin :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav Malinth » man 11.09.2017 11:13

kajac2 skrev:Med disk mener jeg maskinens SSD-disk (tidligere kjent som harddisk). Altså der filene dine blir lagret. 128 GB er veldig lite i 2017. Det er forsåvidt også 256, men det kan man fint leve med om man har en ekstern disk til filene man ikke bruker så ofte.

Ytelsesforskjellen mellom i5 og i7 på denne maskinen er ganske liten, og slik jeg ser det på ingen måte verd de 3000 kr som den koster ekstra.

Maskinen du har linket til virker som en bra maskin :)


Aha! Tusen takk!

Har (selvfølgelig) fått anbefaling av både Apple og Eplehuset om å velge maskinen med touch bar. Jeg ser at forskjellen er selve touch baren, den har mer GHz, Intel Iris Plus Graphics 650 istedenfor 640 og fire Thunderbolt 3-porter.
Men da er altså maskinen uten touch bar godt nok egnet for mitt bruk?

Beklager en del spørsmål, men vil gjerne kjøpe riktig maskin da jeg først skal investere i en :)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav kajac2 » man 11.09.2017 15:59

Ytelsesmessig er prosessoren i modellen UTEN touchbar litt bedre enn i modellen MED touchbar. Vet ikke helt hvorfor, men alle testene jeg har sett viser dette. Det er ikke lenger slik at mer GHz automatisk betyr høyere hastighet.

Grafikkortet i Touchbar-modellen er derimot litt bedre enn i modellen uten touchbar, men det er ikke så stor forskjell at det er verd de ekstra pengene etter min mening.

Når det gjelder Touchbar er det klart at Apple og Eplehuset anbefaler det. Apple har jo investert mye penger i det. Mitt problem med touchbar er at man hele tiden må se ned på tastaturet når man skal bruke den. Og for en som skriver med touch, er det ineffektivt å se ned på tastaturet "hele" tiden. Ellers er touchbaren veldig glatt, og gir ingen form for klikk-feedback slik som trackpaden gjør. Alt er selvfølgelig en vanesak, men slik jeg ser det gir ikke Touchbar noe ekstra i forhold til vanlige tastatursnarveier. Men det ser kult ut da :)

Slik jeg ser det kan man si at maskinene både med og uten touchbar yter omtrent likt. De har samme skjerm, samme touchpad og samme tastatur. Det er mer eller mindre akkurat samme maskin. Men modellen uten touchbar har bare to USB-kontakter, der én av dem er for lading. Modellen med touchbar har fire. Så det er også noe å vurdere. Men i mine øyne kan ikke Touchbar og to ekstra USB-kontakter rettferdiggjøre 2800 kr ekstra.

Når det gjelder ytelse er selv den billigste Macbook pro en svært kraftig maskin. Til den bruken du har nevnt i første post burde den holde i mange, mange år. Selv bruker jeg den billigste MacBook Pro'en fra 2012, og den er fremdeles kraftigere enn en gjennomsnittlig WindowsPC fra Elkjøp 5 år senere :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav tiddylicious » man 11.09.2017 23:57

kajac2 skrev:2,3-GHz-modellen er faktisk ørlite grann raskere enn 3,1 GHz modellen. Ja, den med lavest klokkehastighet er raskest i dette tilfelle.

For en tøvete påstand. Her har du kilde som viser ca 8% forskjell (BÅDE i enkjerne og flerkjerne):
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-touch-bar-faq/macbook-pro-touch-bar-mid-2017-performance-benchmarks.html

Disse rådene du har fått her vil jeg be deg til å vurdere med et skeptisk sinn. Jeg skal være enig i at det er andre komponenter som kan være bedre å oppgradere før du evt vurderer CPU oppgradering. -MEN, det er viktig at du gjør det for de riktige grunnene, og ikke argumenter tatt fra løse lufta.

Videre; 8GB ram er altfor lite i en maskin som skal brukes til bilde- og videoredigering. Det er i 2016 tåpelig å investere i en maskin med mindre enn 16GB ram, med mindre du har noen særdeles gode argumenter imot (f. eks bestemor bruk). -Spesielt siden ram er loddet fast og ikke kan endres på i etterkant. Husk at slikt påvirker evt bruktsalg formidabelt i fremtiden.

Deretter skal jeg være den første til å spørre hva du skal studere? Det er nemlig litt viktig dersom det setter krav til type bruk. Er målet at maskinen skal vare ut studiet?

kajac2 skrev:Selv bruker jeg den billigste MacBook Pro'en fra 2012, og den er fremdeles kraftigere enn en gjennomsnittlig WindowsPC fra Elkjøp 5 år senere

Grisene flyr også :rolls eyes:

-Edit: feil link til cpu. oppdatert

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav kajac2 » tir 12.09.2017 9:03

Ttiddylicious, du er fullstendig på bærtur.

Først, Benchmark-scores fra MBP UTEN Touchbar 2,3 GHz:
GeekBench 3 Single: 3898
GeekBench 4 Single: 4332
GeekBench 3 Multi: 8710
GeekBench 4 Multi: 9216

MacBook Pro MED Touchbar 3,1 GHz
Geekbench 3 Single: 3779 (3 % lavere)
Geekbench 4 Signle: 4233 (2,3% lavere)
GeekBench 3 Multi: 8529 (2,1 % lavere)
GeekBench 4 Multi: 8958 (2,8 % lavere)

Som du ser, er maskinen UTEN Touchbar akkurat litt raskere enn den MED.

Kilde, spør du?
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... specs.html
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... specs.html

Når det gjelder ram er jeg enig i at 16 gb er bedre enn 8, men at 8 er for lite i dag er bare tull. Jeg bruker min maskin til både videoredigering i full HD, bildebehandling og utvikling med div. programmeringsspråk (gjerne samtidig), og har enda ikke opplevd at 8 GB ikke er nok. Men som jeg også sier, så vil det kanskje ikke være nok noen år frem i tid. Siden Ram'en i nyeste MBP ikke kan oppgraderes, anbefaler jeg som sagt å velge 16 GB ram ved kjøp.

Når det gjelder ytelsen til min over 5 år gamle MBP, så er den faktisk raskere eller på linje med en gjennomsnittlig elkjøp-PC. Den har en Intel i5 3210M prosessor, som av PassMark scorer 3807 poeng.

Her er PassMark-scoren til et par splitter nye, gjennomsnittlige PCer fra nettopp Elkjop:
HP Pavilion x360 (5495 kr): 3197 (MBP 2012 19 % raskere)
HP Envy x360 (8995 kr): 2610 (MBP 2012 46 % raskere)
Acer Swift 3 (6995 kr): 3904 (MBP 2012 2 % tregere)
Lenovo Ideapad 500 (7995): 3985 (MBP 2012 4 % tregere)

Som du kan se, ligger min 5 år gamle MBP enten på linje med, eller over flere gjennomsnittlige nye PCer.
medlem i 197 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav tiddylicious » tir 12.09.2017 13:34

kajac2 skrev:Ttiddylicious, du er fullstendig på bærtur.

Først, Benchmark-scores fra MBP UTEN Touchbar 2,3 GHz:
GeekBench 3 Single: 3898
GeekBench 4 Single: 4332
GeekBench 3 Multi: 8710
GeekBench 4 Multi: 9216

MacBook Pro MED Touchbar 3,1 GHz
Geekbench 3 Single: 3779 (3 % lavere)
Geekbench 4 Signle: 4233 (2,3% lavere)
GeekBench 3 Multi: 8529 (2,1 % lavere)
GeekBench 4 Multi: 8958 (2,8 % lavere)


Rettelse: Jeg har mellom blandet mellom tallene til: i5(~4300/~9200) vs i5 ~4200/~9000) og i7 (~4600/~9600). Så rett skal være rett, det ble litt blåbær i kjøleskapet gitt.

Uansett, trådstarter, ikke bli skremt bort av diskusjonen vår, vi er relativt enige -ish. Spytt pengene heller inn på ram + ssd enn cpu.

Deretter skal jeg være den første til å spørre hva du skal studere? Det er nemlig litt viktig dersom det setter krav til type bruk. Er målet at maskinen skal vare ut studiet?

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav Malinth » tir 12.09.2017 18:22

Hehe, godt å høre. Er ikke så sikker på hva dere egentlig snakker om, men godt dere ble enige ;)

Det ble MacBook Pro (uten touchbar) 13-tommer 2,3 GHz 256 GB med 16 GB minne. Tar ca 2 uker før jeg mottar den. Så får jeg håpe den holder godt i årene framover.

Tusen takk for tips!!! :)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Innleggav kajac2 » tir 12.09.2017 20:59

Tror det blir en kanonbra maskin! Bare husk å kjøp nok USB-adaptere hvis du har mye utstyr som bruker vanlige USB-kontakter :)
medlem i 197 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron