Pc Skjermkort på Mac?

Pc Skjermkort på Mac?

Innleggav oleidolet » ons 23.07.2003 14:52

Jeg lurte på om det var mulig og bruke et AGP skjermkort fra en PC på en MAC ? er det noe spessielt jeg må gjør? eller må jeg ha en mac utgave av skjermkortet?
 

Innleggav sniffer » ons 23.07.2003 16:05

For å bruke PC skjermkort må du stortsett flashe firmwaren på disse kortene. Noen kort har også variasjoner på hardwaren slik at det ikke er nok å flashe de heller. Visst du vurderer å kjøpe et pc kort bør du først sjekke hvilket kort som som du kan flashe. Merk, å flashe et kort er risky biz. Så sjekk den dokumentasjonen du finner før du gjør noe. Det er en del kort som kan flashes. Noen går helt fint, og noen fungerer ikke. Det er også variasjoner mellom forskjellige produsenter med samme chip.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav admin » fre 25.07.2003 14:21

Søk på Google.

Alltid folk som har laget websider anngående det å flashe PC kort til bruk i Mac. Jeg prøvde en gang med et GeForce 2 kort, det var heller mislykket, men jeg har hørt om flere som har fått det til å virke.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

pc skjermkort på mac

Innleggav oleidolet » tor 31.07.2003 4:35

jeg har nå klart og flashe et Radeon 8500 LE Hercules PC kort til Radeon 8500 MAC editon kort. og det fungerer kjempe fint. måtte bare si det. :lol:
 

Re: pc skjermkort på mac

Innleggav sniffer » fre 01.08.2003 12:12

oleidolet skrev:jeg har nå klart og flashe et Radeon 8500 LE Hercules PC kort til Radeon 8500 MAC editon kort. og det fungerer kjempe fint. måtte bare si det. :lol:

Stilig. 8)
Ingen problemer håper jeg?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav vikingstad » tor 14.08.2003 13:46

http://www.xlr8yourmac.com har en del informasjon omkring dette temaet.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 09.09.2003 15:22

for noe dritt at man ikke får kjøpt skikkelige skjermkort til mac. Når man må slite for å få et såpass dårlig kort som 8500 til å virke, da er det noe feil.

Digger mac, ikke missforstå meg, men dette bidrar til at enkelte velger vanlig PC med windows fremfor mac.

Også dette med at det bare er plass til to disker på G5... Hva er det for noe dritt???? Til PC er det bare å kjøpe disk-kontroller PCI-kort og sette i så mange harddisker du hæler.
 

Innleggav simen » tir 09.09.2003 17:01

Ble min post slettet. Isåfall så var det veldig useriøst gjort.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 09.09.2003 18:13

simen skrev:Ble min post slettet. Isåfall så var det veldig useriøst gjort.

Ja, det er en litt merkelig ting å gjøre. Visst en diskusjon kommer ut av retningslinjene til forumet, er det vel vanlig å stenge diskusjonen, eller at moderatene sier ifra, eller noe? :?:
Tror jeg bare har opplevd at poster har blitt slettet visst de er direkte personlige angrep på andre medlemer eller av rasistisk innhold andre steder.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » tir 09.09.2003 18:35

Min post var overhode ikke det. Jeg bare sa at flashing ikke var lovlig i følge dagens regeler, og greide litt ut om det. Jeg har flashet selv, og jeg har piratvare, så jeg var ikke moraliserende. Jeg har bare merket at moderatorene og de som eier forummet ikke liker diskusjoner som har med piratkopiering å gjøre, derfor ville jeg bare informere.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sniffer » tir 09.09.2003 21:55

Flashing er nok ikke ulovlig. For det første er det en modifikasjon til eget bruk, og på utstyr man selv eier. Ser poenget ditt med den moralske siden i det (da det koster å lage Mac versioner av et kort) men sammenligner du med konsoll scenen så klarer ikke jeg å se at modifikasjoner til eget bruk kan være ulovlig. Det finnes tom egne bedrifter her til lands som setter inn modifikasjoner i X-bokser og lignende mot penger. Også har vi DVD spillerer med multi sone støtte på markedet. Du får oppgraderings kort (ikke levert av Apple) til din B/W som gjør at maskinen din lever lengere, istedet for at du kjøper nytt utstyr ifra Apple. Etc etc. Har du ærlig å redelig kjøpt utstyr så har du rett til å bruke og modifisere det til eget privat bruk (Se DVD-John saken).
Men pirat kopiering er noe annet, og jeg tviler på at moderatorene her ønsker at vi skal snakke om slikt, da det er ulovlig.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » tir 09.09.2003 22:47

Flashing krever ett bytte av ROM som er software. Kjøper du PC versjonen har du rett til PC softwaren, men ikke mac softwaren. Du må selv finne en kopi på nettet av denne, og dette er ikke lovlig.

Det er lagt mye penger ned i å lage denne softwaren slik at den fungerer mot mac, og når folk da ikke kjøper denne softwaren, så fører dette til at ATi enten må:

1. Øke prisen på Mac skjermkort
2. Sparke programmere, som fører til sjeldnere og dårligere kort til mac plattformen.

Men spar pusten, de nye skjermkortene fra både ATi og Nvidia, er så å si umulige å flashe.

Om hvorvidt det er lov å hacke egne 'ting' stiller jeg meg skeptisk til. Utvikling går nok mot at dette ikke skal være lov, bare se på DeCSS, eller XBox. Det er mange som lagde og solgte XBox mod som må ha lagt ned etter søksmål.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 10.09.2003 1:22

DeCSS teknikken er i seg selv ikke ulovlig i følge norsk lov, og i følge lov verket går denne før lisens avtalen til produsentene av produktet. Men kun visst det er til privat bruk som i DVD Jon saken hvor han hadde en DVD spiller i sin PC og ønsket bruke denne sitt til egentlige formål som var å se filmene sine (under Linux). Men det er ikke lov å videreformidle "hacket" til andre, eller bryte opphavsretten på andre måter. Du har lov å bruke "teknikken" til ditt private formål og behov.
Les den direkte lov teksten her:
http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-029.html#39i

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav simen » ons 10.09.2003 10:55

DVD Jon saken er ikke over da, men han blir nok frikjent (heldigvis). Men med Infosec direktivene vil nok slikt ble meget begrenset i fremtiden. Det er heller ikke lov til å selge mp3 samlinga si f. eks., våre digitale rettigheter blir bare mindre og mindre for hver dag som går. Om man lovlig skal flashe så må man ha både et pc kort og et mac kort, så flashe pc kortet og kaste mac kortet. Eventuelt å kjøpe et defekt ATi kort.

Når det gjelder DeCSS (for komme tilbake til den), så har du rett. Jon ble jo frikjent i USA, noe han ikke ville ha blitt om "forbrytelsen" var blitt gjort idag. Bare en teit postregel som henger i tynn tråd som er igjen her i landet.

Bare se på RIAA, vår digitale fremtid ser mørk ut. Nå får du større bot for å piratkopiere mp3 låter en du får for å slå ned folk på gata.

---------
Redigert
---------
Kom akkuratt over denne saken på ITavisen, overskriften er som følger "12-åring saksøkt for fildeling", og hu må betale 15 000 NOK for forbrytelsen. Url: http://www.itavisen.no/art/1301855.html

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav admin » ons 10.09.2003 17:21

Simen..

Posten din er ikke slettet av meg, som er hovedadmin her. Jeg leste posten og hadde faktisk tenkt å skrive tilbake til deg, men glemte det helt :) Uansett, posten ble ikke slettet, men jeg ser at den er borte så jeg skal sjekke hvem som har slettet.

Vi slettet kun posts som enten inneholder ulovlig materiale som lenker til warez, piratprogramvare etc og poster som er direkte ufine og/eller personangrep mot andre brukere.

Forøvrig så er jeg uenig med deg i at det å flashe et grafikkkort faller under noen av disse kategoriene, men er helt enig i at det på sikt kan bety noe for de som produserer grafikkkort til Mac.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron