Trådløst aksesspunkt

Trådløst aksesspunkt

Innleggav brodskive » man 08.12.2003 20:05

Har fra før et pc nettverk basert på en 8porters switch, men nå som jeg får meg powerbook med airport har jeg lyst på trådlåst nettverk til den :D
Men hva skal jeg velge?
Er d alle aksesspunkt som fungerer med mac?

Tenkte spesielt på denne:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&p=35274&s=ut&CatID=19&GrpID=16

Vil det være noen å problem å bruke den i tillegg til switchen?
I så fall hvordan må den kobles i forhold til switchen og bredbåndsrouteren?

på forhånd takk for svar :wink:

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav dupe_eivind » man 08.12.2003 21:49

I og med at det trådløse aksesspunktet du viser til, støtter 802.11g, støtter det også AirPort.

Hvorvidt det vil være noe problem å bruke switchen og det trådløse aksesspunktet, tør ikke jeg å uttale meg om, men jeg vil tro at du bare kan koble Internett-ledningen fra bredbåndsruteren til aksesspunktet og deretter switchen til en av "switch-portene" på aksesspunktet.
Hvis bredbåndsruteren er en fullverdig ruter må det vel også gå an å plugge den direkte til 8 porters-switchen, men dette er jeg som sagt litt usikker på.

Jeg vil anbefale å kjøpe en Airport basestasjon. Der kan du koble switchen til LAN-utgangen. En AirPort basestasjon koster litt mer, men er etter min mening verdt det.

Lykke til!
medlem i 246 måneder
 

Re: Trådløst aksesspunkt

Innleggav sniffer » tir 09.12.2003 2:27



Den kan du bruke uten problemer. Blir som å bygge ut ditt eksisterende nettverk. Bare koble til ifra den gamle swichen din og inn på en av swich portene på den trådløse swichen. Ikke bruk WAN porten, da nettverket ditt i så fall vil bli delt opp. Visst du heller foretrekker de inne byggede brannmur og nettverks funksjonene i den trådløse swich ruteren, så må du koble den først i nettverket og sett den opp med DHCP og la xDSL ruteren din eller hva du har gå inn på WAN porten, men trolig trenger du ikke å gjøre noen innstillinger i det hele tatt.
Men for all del, sett opp WEP i det minste. ;)
Har selv ett lignende oppsett hjemme, hvor jeg har en ruter med innebygget swich stående hos naboen, med en ruter swich med innebygget trådløst access punkt stående hos meg. Virker utmerket, ser man bort ifra at ruteren som står hos naboen er litt crap og er lett å overbelaste visst man kjører p2p programmer. :?
PS: Du får også tak i multi trådløs swich ruter bokser (eller hva man skal kalle det) med innebygget printer server. Genialt visst man flere maskiner i ett nettverk. 8)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav brodskive » søn 14.12.2003 2:47


Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » man 15.12.2003 21:49

Nummer to er bare å stryke bort. Det er bare ett access punkt, og det er bortkastete penger å ikke kjøpe noe med innebygget swich/ruter. Det koster produsenten nesten ingen ting ekstra å legge til ruter/swich så prisen sier ingenting om kvaliteten på access punktet.
Nummer en og to har helt like spesifikasjoner. Visst du er usikker fordi kvaliteten kan være bedre på den dyreste eller noe slikt, anbefaler jeg at du ser på nettet etter tester på disse modellene. Selv hadde jeg nok tatt den billigste. Du må uansett opp mot 2 tusen før du kommer til "kvalitets merker" (??) som f.eks. 3com (?). Det er litt "du får det du betaler for", men i fall det ikke virker som forventet er det jo bare å sende inn, og bestille den andre litt dyrere modellen. :)
Min billige d-link alt-i-ett sak har virket helt perfekt siden i sommer, skjønt litt kluss i starten var det. Skjønt jeg tviler på at du får noen lignende problemer.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]