Mac vs PC og mhz

Mac vs PC og mhz

Innleggav andemann » tor 11.12.2003 9:31

Finnes det noen sider som har en oversikt over hastigheten på ulike mac prosessorer sammenlignet med pc verden.

Er litt vanskelig for oss som sitter på pc å navigere bruktsider når ytelsen pr mhz er så forskjellig.

Rent spesifikt, hvilken pc kan en g4 550 powerbook 768mb ram sammenlignes med?

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tor 11.12.2003 10:33

Har en slik selv, og er litt usikker, da jeg ikke har noen særlig erfaring med bærbare PCer. Som tommelfingerregel vil jeg si at du kan (på G4) dobble mhzen, noe som tilsier at 550mhz tilsvarer ca en 1,1ghz pc. Problemet er hvilken versjon av OS X du kjører. Jeg tok en maskinvaretest før og etter at jeg installerte Panther, og utnyttelsen av prosessoren er så mye bedre der at jeg fikk en generell ytelsesøkning på 40%. (Målt med Xbench)

Det letteste er å si hva du skal bruke den til, så kan folk her på forumet fortelle deg ganske nøyaktig hvor godt den presterer. Mhz og prestasjon er en vansklig ting på mac- det kommer an på så mye...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 11.12.2003 11:59

Enig med Hooloovoo. Det er alt for mange ting som spiller inn for å få en riktig sammenligning. Den første G5 testen er ett godt eksempel på dette.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andemann » tor 11.12.2003 12:20

Den skal brukes til det meste , men det som er kommer til å bli mest brukt av ressurskrevende ting er flash og photoshop.


Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » tor 11.12.2003 22:13

Den Powerbooken vil nok gjøre en grei figur i Photoshop arbeid. Godt med ram er alltid en fordel i slikt arbeid. G4 og G5 prosserene har noe man kaller for AltiVec som Photoshop og endel andre programmer drar god nytte av. Kjenner ikke så mye til Flash. Men alt etter pris/ytelse/behov du er ute etter kan den powerbooken være helt grei vil jeg tro. Den vil allefall få jobben gjort. Etter den lille beskrivelsen din av behovene dine, så tror jeg Mac er ett veldig godt alternativ for deg. :)
Har du noen pris antydning på Powerbooken?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andemann » fre 12.12.2003 7:59

Ligger på 6700 pr nå (qxl)

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 12.12.2003 17:38

Ikke gi mer enn ca 9-10k for den (kommer litt an på hvor god stand den er). Sannsynligvis vil den bli overpriset, men ideelt sett er den ikke verd mer enn det. Kanskje ikke så mye en gang.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav panther » fre 12.12.2003 22:31

9000 er alt for mye for den synes jeg.. sett i betraktning at du får en ny iBook for 10000
 

Innleggav sniffer » lør 13.12.2003 14:20

Enig. Man må selvfølgelig invistere i ram og airport til ett par tusen, men når prisen likevel klatrer mot en ny maskin, så er det litt dumt å kjøpe brukt synes jeg.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 13.12.2003 14:24

Hvor gammel er den PB? Den må vel begynne å nærme seg fire år nå? 6k er vel muligens akseptabelt, men jeg er ikke sikker på om jeg ville gått for noe høyere.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 13.12.2003 15:43

Det blir jo nesten så det ikke lønner seg å kjøpe brukt. iBook'ene er jo så billige, pluss at de har fått G4 prosessor :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » lør 13.12.2003 15:52

TiBook 550G4 kom vel en gang i 2001, hvis jeg ikke husker helt feil. Med iBookoppgraderingnen som kom nå nylig er jeg enig i at 6-8k er ok pris. Den har jo stor skjerm og generelt god hardware.

Anbefaler forøvrig http://www.apple-history.com - genial side...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav metrom » søn 14.12.2003 19:48

Hooloovoo skrev:Som tommelfingerregel vil jeg si at du kan (på G4) dobble mhzen, noe som tilsier at 550mhz tilsvarer ca en 1,1ghz pc.


en temmelig drøy påstand du kommer med, jeg har mine tvil om det er realiteten.
men for ikke å starte en pc vs mac flamewar uten forankring i tester e.l. så hadde det vært fint om du kunne fortelle hva du baserer din tommelfingerregel på, og på hvilke ytelses-/arbeidsområder det er snakk om.

metrom
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » man 15.12.2003 11:56

Er enig at det er litt drøyt. Men så har du jo de typiske AltiVec eksemplene hvor man ikke akkurat kan fraskrive en sånn påstand heller.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andemann » man 15.12.2003 13:03

I hvilke tilfeller er denne regelen gjeldene, og når er den helt på jordet.

Hva er macen svakest til?

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]