Skjermkort

Skjermkort

Innleggav Arkadia » fre 12.12.2003 23:50

Jeg lurer på av to onder hva som gir best resultat, mitt orginale 16 MB AGP skjermkort eller et 64 MB ATI Radeon 7000 PCI kort. Jeg har en G4, 450 Mhz, 512 Mb. Det gjelder altså lite minne og AGP eller mer minne og PCI. Takknemmelig for svar. Det beste hadde selvsagt vært og kjøpt et AGP kort med mer minne men det koster... Driver hovedsakelig med safari/photoshop. Hadde også vært fint om noen kan forklare meg litt mer om Quartz Extreme og forholdet AGP/PCI kort.

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav brodskive » lør 13.12.2003 13:26

i pentium 3 maskina mi på 500mhz var d et innebygd AGP skjermkort på hele 4mb :lol: så d eneste alternativet for meg var å kjøpe PCI kort..
endte opp med et herkules kort med 64mb ram, og for å være helt ærlig så er ikke ytelseforskjellen noe særlig stor...
Så PCI-skjermkort er ikke noe å anbefale etter min erfaring!!!

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 13.12.2003 14:11

Quartz Extreme gjør at Quartz til dels blir akselert igjennom OpenGL egenskapene i skjermkortet. I praksis betyr det mindre belastning på prosseroren. Merkest best når man kjører tunge oppgaver i bakgrunnen og det er mye aktivitet på skjermen slik som med f.eks. rulle ned en side i Safari. Eller ved brukt av gjennomsiktige terminal vinduer og lignende.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

AGP Quartz Extreme

Innleggav sniffer » lør 13.12.2003 15:25

Jeg leste på noen engelske websider at Quartz Extreme virket kun på AGP kort, stemmer dette? Ellers noen tips til mitt Radeon 7000 64 Mb kort? Jeg har lastet ned firmware oppdatering, men når jeg starter det så får jeg en feilmedling som sier at rom oppdateringen ikke er kompatibelt med mitt operativsystem (10.3.1).
 

Innleggav sniffer » lør 13.12.2003 16:38

Ehw.. sniffer?

Kort som støtter QE:
NVIDIA GeForce2 MX, GeForce3, GeForce4 MX, GeForce4 Ti eller et AGP-basert ATI RADEON-kort. Kun AGP ifra 16 mb vram og opp over. PCI kort med rett chipset kan brukes til QE med en spesiell hack, men jeg vil nok anbefale å bruke ett støttet kort visst du ønsker best resultat da PCI bussen er ganske treg. QE krever endel bus bredde pga måten Quartz/QE er bygget opp (Mye som går ifra minnet til video minnet og tilbake sammenlignet med eldre video teknologier).

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 13.12.2003 17:49

Kanskje en grunn til at PCI kort er litt billigere? :). Kjøp AGP.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]