Hva er den smarteste backup-løsningen?

Hva er den smarteste backup-løsningen?

Innleggav TFUFKAP » fre 27.08.2004 13:35

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 17:08, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

2 variante jeg bruker

Innleggav ggt667 » fre 27.08.2004 17:46

NFS på Linuxboks, crontab script på Mac arbeidsstasjonen.
hxd på Linuxboks, crontab script på Mac arbeidsstasjonen.

Beste kommersielle løsning er nok BRU.



Av alternativene du nevner ville jeg valgt DVD-R først, også ekstern HD.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 27.08.2004 18:26

Sitter her med en FW kasse (Icy Box ifra MPX.no) og en Hitachi 160 GB HD som kom med posten i dag. Ideén min er å bruke den eksterne disken som backup, samt ett sted for lagring av filmer og andre ting jeg ikke trenger adgang til så ofte. PB min har en 80 GB HD innebygget, så jeg har laget en tilsvarende partisjon på den eksterne for backup. Med ett program som heter Carbon Copy Cloner har jeg nå klonet disken min til den eksterne, og det fungerer utmerket. Jeg har faktisk bootet direkte ifra den eksterne disken akkurat nå, og skriver dette mens maskinen utelukkende benytter den eksterne disken. Alt ser ut til å fungere utmerket så langt. Jeg planlegger å ta backup sånn ca en gang i uken eller noe sånt med denne løsningen.
Det jeg ser fordel aktig med en ekstern disk er:
1) Den er bootable, på min egen, eller en annen moderne Mac. Passer meg utmerket da jeg har en annen Mac tilgjengelig i umiddelbar nærhet om noe skulle skje med PB min.
2) Den er rask, (til dels) portabel og enkel.
Nå har jeg ikke brukt denne løsningen mere enn litt over en time, så jeg har ikke noen lange erfaringer med dette. Men konklusjonen min er at FW disker er en god alternativ løsning.
"CCC" finner du her:
http://www.bombich.com/software/ccc.html
Det er donationware, og fungerer veldig bra for slike formål.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 27.08.2004 23:13

Har DVD-brenner på PowerBooken, og ekstern LaCia 320-disk. Bruker disken mest, og supplerer med DVDer på ting det er kritisk at jeg ikke under noen omstendighet mister. (Jobber med foto, og legger bildearkivet på DVD, i tillegg til å ha det på eksterndisk)

DVDer er det en del styr med, og hvis det er filer du skal ha tak ofte, er det kanskje like greit med en eksterndisk. DVDer kan jo få riper også...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]