Ny iBook: Irriterende summing!!!!

Ny iBook: Irriterende summing!!!!

Innleggav lassypan » tor 20.01.2005 0:06

Hei kjøpte min første iBook/Mac for første gang for par uker siden snart...
det første jeg la merke til var at den var det helt lydløs...
Det virker ikke som viften går, hvertfall ikke på bånn pine...den har jeg nemlig hørt etter at mac lå på senga

Men at det er ett eller annet som går rundt nede til venstre (ved utluftingsluka)
er det ingen tvil om...

Er det strømforsyninga?
er det vifta?

hvorfor går den?

Jeg leste noe om at den kan starte hvis det er mange prosesser som går etc..
jeg har lagt inn mye rart men, i går satte jeg inn "recovery" cd´ene og formaterte og la inn mac os X på nytt..

men uten at det hjalp...det er faktisk samme lyd som kommer i det jeg starter mac´en, så det er ikke noe som begynner å gå etterhvert....

er det meningen at jeg høre den svake summingen`??

den er lav, men akkurat såvidt høy nok til at den blir SVÆRT irriterende!!hehe

min romkamerats ibook har høyere frekvens på samme summingen, men mye lavere så den høres ikke,,,

Forslag`??
medlem i 231 måneder
 

Innleggav releazme » tor 20.01.2005 0:23

kommer lyden fra hjørnet nede til venstre?

I så fall tror jeg det er harddisken du hører. Har du større disk enn det grunnkombinasjonen kommer med?

Jeg hører også en konstant summing fra øyeblikket jeg skrur på maskina til jeg slår den av. Etter hva jeg har skjønt på apple.com sitt support forum er det ikke vifta, da denne ligger nesten oppe ved skjermen, men trolig harddisken som spinner kontinuerlig. Er ikke sikker på dette, men det virker som om dette bare er et problem for de som har kjørt på med en større disk.

Jeg har snakket med apple om dette og de bare meg resette noen greier. Men det funka ikke og da ba de meg bare kontakte en forhandler\reparatør. har ikke fått gjort det enda pga eksamener, men skal få gjort det snart....

Noen andre som har samme problemet? Eventuelt en løsning?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav lassypan » tor 20.01.2005 10:25

valgte 80GB versjonen ja av harddisk, så det er ikke grunn configen nei...
og det er som du sier helt nede til venstre ja!!

liker ikke det her!!! noen som vet om harddisk skifte er det eneste som duger?

kan ikke ha denne jevne støyen!! blir smågal!!!

for all del , min gamle HP Pavillion støyet kanskje100 ganger mer, men nå er det jo en gang sånn at jeg valgte iBook for å få den "lydløs", og hvis det viser seg at harddisk oppgraderingen var dumt kan en jo begynne å lure..,

Hadde jeg visst dette hadde jeg jo kun gått for standard, og heller kjøpt laCie ekstern firewire disk!!!!!!!

takk for svar:)
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 20.01.2005 10:36

Du kan velge å la hardisken gå i dvale når den ikke brukes, forsøkt dette? Energy settings i system prefs.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav PoorLeno » tor 20.01.2005 10:57

Altså.
Jeg og en kompis har identisk Powerbook, dvs jeg har en 5400 rpm harddisk og han 4800 rpm eller noe sånn. Vi kjøpte begge rett før nyttår. Hans harddisk er den som opprinnelig følger med maskina. Min harddisk gir fra seg en type summing, mens hans en annen type summing. Like irriterende begge to, men det blir jo som å velge mellom "pest eller kolera" om du forstår.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 20.01.2005 11:10

Barbara.no gjorde jo en test av forskjellige disker for en tid tilbake. 4200, 5400 og 7200 rpm og det viste seg at den på 5400 rpm ga fra seg minst støy og minst varme...
Nå gjelder sikkert ikke dette alle typer og merker.. men rart allikevel..

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Cybbe » tor 20.01.2005 11:41

Har den summingen jeg også, irriterende, så om noen har en fin løsning er jeg åpen for forslag.

Har 60gb hd.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav desafio » tor 20.01.2005 12:28

Det kan ikke være at den blir varm? Når min ibook har stått på en stund, blir den veldig varm, og begynner å bråke. Det hjelper litt å sette prosessorytelse til redusert.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav releazme » tor 20.01.2005 12:35

Nei, det er ikke pga temperaturen. Lyden starter med en gang maskina slås på. Dessuten kommer ikke lyden fra der vifta ligger...
Jeg er ganske sikker på at det er harddisken.
Jeg er mer usikker på om det er en feil eller ikke. Skal høre med en reperatør snart, men har mine tvil til at det kommer til å skje noe...
medlem i 233 måneder
 

harddisken

Innleggav Nikoraisan » tor 20.01.2005 13:16

om det er nesten ved siden av musepaden, er det harddisken du hører. jeg har ingen slike lyder, men jeg har litt susing derfra. men ingenting som høres ut som en harddisk. det eneste jeg har hørt, er harddisken som brått slo seg av når jeg slo på maskina for første gang (var ikke vant med oppstartsprosedyren til macen, og trodde det var noe galt når skjermen var sort de første sekundene. så jeg slo maskina av med knappen).

men når jeg tenker over det; er det overhodet mulig å få tak i en laptop som ikke gir fra seg lyder i det hele tatt?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 20.01.2005 13:22

releazme skrev:Nei, det er ikke pga temperaturen. Lyden starter med en gang maskina slås på. Dessuten kommer ikke lyden fra der vifta ligger...
Jeg er ganske sikker på at det er harddisken.
Jeg er mer usikker på om det er en feil eller ikke. Skal høre med en reperatør snart, men har mine tvil til at det kommer til å skje noe...

Har du prøvd å sette hd til å kunne gå i dvale da? Da finner du jo fort ut om det er den som bråker eller ikke!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav SimonMee » tor 20.01.2005 13:43

Har du oppgradert RAM?

Isåfall kan det være en årsak; at minnebrikken rett og slett er defekt. Hadde samme problemet jeg også, med at iBook'ens vifte begynte å gå med en gang jeg slo på datamaskinen. I mitt tilfelle ville ikke en gang iBook starte, men viften begynte å gå umiddelbart etter jeg slo den på iallefall...

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav lassypan » tor 20.01.2005 15:28

Nei RAM er den samme...
Alt er likt, kun større harddisk...digg med 80 GB som sagt, men ikke på bekostning av lyd!!hehe

Når jeg lukker skjermen og maskinen går i dvale, blir den helt lydløs med engang!... høres kanskje ut som det er harddisken som ligger nede til venstre ja...

Du som skal høre med reperatør, si fra hvordan det gikk da!!!
Hadde vært interessant å høre hva fagfolk har å si...

Men det er vel ikke grunnlag for klage til eplehuset?? eventuelt høre om de kan sette inn en ny HD?.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav mkopstad » tor 27.01.2005 21:24

Hei!

Nå har jeg mottatt min ibook med 60gb disk, og er skuffet. Nede ved venstre hjørne, ved det utluftingshullet, kommer det konstant susing fra harddisken.

Litt av poenget med denne bærbaren er at jeg ikke gidder å høre på slike lyder, så dette var dumt.

Det virker også som at harddisken er overaktiv, det kommer ofte en irriterende arbeidslyd fra den, selv når jeg ikke gjør noe som helst. :evil:

Min venn har en ibook med 30gb-disken, og den lager ingen slike irriterende lyder! Fanken ass, lurer på om jeg skal ringe eplehuset og få dem til å bytte ut denne ræva harddisken med standardmodellen eller noe...

mvh
Magnus
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Eventh » tor 27.01.2005 22:13

Samme suselyd med min 80 GB HDD. Hørte jeg noen si protestmarsj? ;-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]