Sette inn skjermkort i Power Mac G5

Sette inn skjermkort i Power Mac G5

Innleggav TigerOla » lør 11.06.2005 12:02

Har en G4 nå med Radeon 9800 pro. Denne vil vel fungere fint i en G5, right? De skjermkortene som til standard følger med en G5 er ikke noe å rope hurra for, i forhold til å jobbe med Motion. En Radeon 9800 vil vel gi en bra boost?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Sette inn skjermkort i Power Mac G5

Innleggav subsequent » lør 11.06.2005 12:39

TigerOla skrev:Har en G4 nå med Radeon 9800 pro. Denne vil vel fungere fint i en G5, right? De skjermkortene som til standard følger med en G5 er ikke noe å rope hurra for, i forhold til å jobbe med Motion. En Radeon 9800 vil vel gi en bra boost?
Har skjermkortet noe i det heletatt og si i motion? trodde det var ren prossesor avhengi jeg. men 9800 pro passer i en PowerMac G5 ja.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav MacPhisto » lør 11.06.2005 12:45

Er ikke så sikker på at det der vil virke, Radeon 9800 pro er 2x og 4x AGP kompatibelt. mens i G5 en er det 8xAGP, sjekk med apple på support telefonen deres!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav TigerOla » lør 11.06.2005 12:49

I følge AppleStore er det skjermkortet jeg har 8x kompatibelt.

Og ja - skjermkortet spiller en great deal i Motion, slik jeg har forstått det. Ellers hadde det ikke vært no vits i å investere i et GeForce 6800 på en PM G5 f.eks.. Kunne jo kjørt med et GeForce 5200 m/64MB RAM <_<

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav rebop » lør 11.06.2005 12:57

Slik jeg har forstått det og slik det virker på en vanlig pc så vil et hovedkort som er 8x kompatibelt takle agp-kort opptil 8x. Dvs putter en inn et på 4x får en bare 4xhastighet, mens en har mulighet for å få opptil 8x.

Tror derfor ditt skjermkort vil passe fint, men aner ikke hvilken av de to kortene som er best, det finner du lett ut ved å lese litt eller ta noen ytelsestester.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TigerOla » lør 11.06.2005 12:59

GeForce-kortet er garantert mye bedre enn dette utdaterte Radeon-kortet. Grunnen til at jeg spør om det går greit å sette inn Radeon-kortet er at jeg må prioritere om hva jeg skal kjøpe. Kraftigere Power Mac eller Kraftigere skjermkort. Kan ikke kjøpe i pose og sekk, i alleflall ikke nå >:-o

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav thomasb » man 20.06.2005 0:45

TrosTen skrev:Noen som kan revidere denne tråden med oppdatert info?

Hvis det du lurer på, er om Motion drar nytte av godt skjermkort, så er det riktig. Det er bare å ta en titt på Apple sine sider om Motion :)

Recommended system
Dual 2 GHz Power Mac G5
2 GB of RAM or more
Mac OS X 10.3.5 or later
ATI Radeon 9800 Pro graphics card or better
Display with 1280-by-1024 resolution

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Otsego » man 20.06.2005 1:07

trostan: No prob, men du vil nok ikke merke så utrolig stor forskjell mellom 9600 og det du har nå, du vil først merke stor forskjell ved 9800 og GeForce 6800

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav thomasb » man 20.06.2005 1:07

TrosTen skrev:Jeg går og lurer på om jeg skal oppgradere skjermkortet for å få en kjappere maskin. Har dual 1.8 med GeForce FX 5200 kort, og lurer på om jeg kan montere kort av samme type som sitter i de dyrere MACene.

Så vidt jeg kan se, kan du det ja :)

Alle Power Mac'ene har støtte for 8X AGP Pro graphics. De har sluttet å selge 1.8GHz-modellene på AppleStore US, men på AppleStore Norge, selges de fortsatt. Der kan man velge NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL om man vil.

Jeg har hørt og lest at ATI Radeon X800 XT (256MB, Dual-Link DVI + ADC) er bedre enn NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL. I hvert fall på Motion. Det kan du se eksempler på i en test hos BareFeats: http://www.barefeats.com/rad9650.html
rob-ART morgan skrev:If you must have dual-link, I recommend the ATI Radeon X800 XT as the best alternative, even though it's not offered direct from Apple. It's much faster than the Radeon 9650, supports the 30" Cinema on its DVI port, and takes up only one slot.

The GeForce 6800 Ultra is a full length, double wide monster. It was faster running some 3D games but slower running the Motion 2 and iMaginator. Unless you have two 30" Cinema displays and don't mind giving up one of your PCI-X slots, you should consider the Radeon X800 XT instead.

Det er også litt interessant å se at både Power Mac G5 Dual 2.0GHz og 2.5GHz er raskere i Motion, enn Dual 2.7GHz :)
rob-ART morgan skrev:Did you know that the G5/2.7GHz Power Mac isn't always faster than a G5/2.5Ghz Power Mac or even a G5/2.0GHz Power Mac? That's because certain applications and certain functions within applications are more dependent on the speed of the graphics card than the speed of the CPU or the speed of the system bus.

I put the same graphics card (ATI Radeon X800 XT) in three different models of G5 Power Mac (2.7, 2.5, and 2.0GHz). The had the same memory configuration (4GB) and the same boot drive (MaXLine III with OS X 10.4.1). Then I ran three 3D Games and two "Pro" apps to see how they compared. The results may surprise you...

http://www.barefeats.com/threeway.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav TigerOla » man 20.06.2005 2:25

Jeg ville nesten heller kjøpt GeForce 6800GT i stedet for ultra. Bittelitt billigere, men forskjellen på de to kan da ikke være så fryktelig mye uansett, eller?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav subsequent » man 20.06.2005 6:56

Hvis du først skal gå får et skjermkort i den pris klassen ville jeg helt klart kjøpt et Radeon X800 kort.http://prisguide.hardware.no/fritekst_sok.php?pricefind=X800+mac&pricenot=&pricemin=&pricemax= :-D
medlem i 236 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron