HJELP -starte i fra ekstern harddisk

Innleggav limbo » tir 13.12.2005 23:25

ville tro at det var C knappen... er ikke hundre, eller så var det for og starte fra cd :S som sagt er jeg ikke hundre% sikker

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tir 13.12.2005 23:36

så lenge det er en firewiredisk, så får du bootet fra den om du holder alt-knappen inne. USB får du ikke bootet fra, så vidt jeg vet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Incrediboy » tir 13.12.2005 23:36

kan "t" stemme.....

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Jumbolight » tir 13.12.2005 23:38

Hold tilvalg (alt) nede når du trykker starknappen. Etter laaang tid kan du trykke på det sytemet/disken du vil starte fra.
C tasten er for å starte fra CD
medlem i 229 måneder
 

Re: Hjelp

Innleggav thomasb » tor 15.12.2005 13:47

mariusmac skrev:Dette fungerte ikke.
Fikk opp alternativ om å installere OSX 10.4.2.
Får så beskjed eter å ha valgt språk at denne programvaren ikke kan installeres på denne kasninen (nå var det 10.4.2 som lå på den tidligere også).
Er det sånn at jeg må sette inn CD platene med 10.2.3 og innstallere dette, for så å oppgradere til nyere versjon?

Eller må jeg starte med den alle første versjonen av OSX, for så å oppgradere step by step?

Håper på svar

Skulle du ikke starte opp fra den eksterne harddisken? Da skal det ikke komme opp noe installasjons-vindu. Som allerede nevnt her, hold nede alt-tasten ved oppstart. Velg så systemet på den eksterne harddisken din.

Her er de forskjellige oppstarts-tastekombinasjonene:
http://davespicks.com/writing/programmi ... .html#boot

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: vel..

Innleggav thomasb » tor 15.12.2005 14:11

mariusmac skrev:Ji, det var planen, men jeg får ikke opp Lacie disken når jeg velger hvor jeg vil starte i fra. Det er det som er så rart.
Derfor tenkte jeg at jeg like gjerne kunne legge inn systemet på nytt i fra CD-platene, for jeg får nemlig opp cd-spilleren som valg når jeg holder alt tasten nede, men ikke Lacie harddisken.

Hmm, da er nok ikke systemet du klonet blitt "bootable". Hvilket verktøy brukte du? Carbon Copy Cloner eller SuperDuper? Jeg bruker selv SuperDuper, og har bare godt å si om det programmet. Klonene jeg har laget med SuperDuper er bootable, og fungerer akkurat som de skal.

Prøv følgende.

1. Koble firewire-harddisken til Cuben
2. Start opp Cuben fra en OS X Install CD/DVD
3. Åpne Diskverktøy (det finner du i Installer-menyen til høyre for eple-menyen)
4. Velg harddisken til Cuben i listen, og trykk på "Restore"-fanen
5. Dra firewire-harddisken fra listen til det øverste feltet under "Restore"-fanen
6. Dra den interne harddisken til Cuben over til det andre feltet
7. Kryss av for "Erase Destination" og trykk "Restore"

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: OK

Innleggav thomasb » tor 15.12.2005 15:45

mariusmac skrev:Takk skal du ha!

jeg prøver dette.

Fortell oss gjerne hvordan det gikk :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: OK

Innleggav thomasb » fre 16.12.2005 11:37

mariusmac skrev:Jeg bruker Carbon Copy Cloner.
Noe må ha gått feil, for dette funka ikke,
men jeg satt inn den første osx cd versjonen og la inn systemet på nytt, oppgraderte og nå er jeg i gang med å oppgradere videre med de nyeste versjonene som jeg også har på CD.
Dette funker fint.
Alle data som bilder, programmer osv. ligger på Lacie og er i god behold, så da endte det godt ti lslutt.

Takk for tips uansett.
Lærer alltid litt av de til senere anledninger.

Ett siste tips. Etter man har klonet en oppstartsdisk, bør man alltid teste den etterpå for å forsikre seg om at alt fungerer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron