Dias scanner/ negativ scanner

Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav bobby81 » man 06.12.2010 10:38

Hei,

Er på jakt etter en bildescanner til både lysbilder og i "dias" rammer, ser at det både finnes scannere med lysbildeholder og egne bildescannere.
Vet at disse finnes i alle prisklasser og kvaliteter, hadde tenkt å gå opp til ca 2k og vil helst ha en scanner som også kan brukes til A4 osv.

Har søkt litt og funnet endel utdaterte artikkler og tester men vil gjerne ha noen pekepinner på artikkler som er i salg i dag :)
På forhånd takk for alle innspill :=)
medlem i 229 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav cainlol » man 06.12.2010 11:12

hei,
veit ikke helt om noe som er i salg i dag, men har hatt en canonscanner med diasholder, og den har fungert veldig bra. verd å ta en titt på canons modeller.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav bobby81 » man 06.12.2010 11:15

denne har lysbildeholder, men vet ikke om det er dias holder de mener eller ikke.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=435500
medlem i 229 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav HrP » man 06.12.2010 11:23

Hei hei

Har selv brukt en CanoScan 8800F. Veldig fornøyd med den. Den skanner dias, 135mm og 120film. Den er fortsatt i salg, men har blitt erstatt av CanoScan 9000F som skanner på høyere oppløsning. Har ikke testet den, men regner med at den er minst like god som 8800. Du får 9000F til under 2000,-

Fant en test av den her:
http://www.imaging-resource.com/SCAN/CS9000/9000F.HTM

Lykke til med kjøpet :)

Hr P

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav eirikmac » man 06.12.2010 12:25

medlem i 169 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav jerry.c.bush » tor 25.09.2014 16:12

Låner denne tråden litt og kanskje får den oppdatert.
Jeg har kommet frem til at jeg ønsker kjøpe en dias/negativ scanner.
Jeg har en Canon flatbedscanner som scanner negativer og en kombinert skriver scanner.
Canon scanneren gjør en grei jobb den, men det er mye arbeid og ikke lett, synes jeg, å legge til rette negativer i holderen til denne scanneren.
Jeg håper det er noen som har noe erfaring med sånne som kan gjøre jobben noe mindre arbeidssom enn hva den kommer til å bli om jeg skal fortsette bruke Canon. Det er noen tusen bilder som skal scannes inn er planen. Jeg har tatt noen hundre allerede, men det er mye mye mye arbeid.
Anyone?

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav RonnyS » tor 25.09.2014 17:01

Nå er det noen år siden jeg scannet dias, men jeg fikk lånt en magasinscanner av en bekjent av en bekjent. Dette var en kostbar type, og den fungerte veldig bra. Husker ikke fabrikat nå. Jeg satt inn et magasin, og så gjorde scanneren jobben sin.

En flatbed må nok ha veldig høy oppløsning om du skal få gode resultater av dias/negativer.
Jeg tror du med fordel kan stille dette spørsmålet på et forum for foto. Jeg tipper de som skriver og leser der har meninger og kunnskap om dette.

Ronny S
medlem i 233 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav jerry.c.bush » tor 25.09.2014 20:53

Det har gått veldig bra med den scanneren jeg har, ikke noe problem ang oppløsning, men det er ekstremt med arbeid da den bare tar 1 og 1 negativ remse i gangen. Og det er noe knot og montere for hver bidige remse.... og det er noen hundre av de igjen.
Men takk for tilbakemeldingen, skal se om jeg ikke tar rådet ang forum for foto til etterretning.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Dias scanner/ negativ scanner

Innleggav arneskil » tor 25.09.2014 21:43

Bruker Canon 9000F MarkII og har skannet inn over 3000 negativer/dias med godt resultat.
Litt tidkrevende siden eg tok alle dias ut av GePe rammene for på den måten å få et bedre resultat.Med denne skanneren er det med "ramme" til å sette inn to remser med 35mm film/dias(uten rammer)
medlem i 177 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere