Heisann! Vært lenge lei av at det ikke finnes noen skikkelig layout til Windows for Apples fantastiske aluminiums tastaturer. Jeg vet du kan installere BootCamp driverne om du har Windows på Macen, men disse er heller ikke gode nok. Det føles fremdeles ikke som et Mac tastatur.
Så istede for å gå enda nye ti år å irritere meg over at ingen gjør det, så jeg tok saken i egne hender.
Vanligvis tar Windows tastaturlayouter (inkludert de i BootCamp) kun i bruk to modifikasjonskombinasjoner, alt-gr (alt-ctrl) og shift, det er ikke vanlig å kombinere disse som man gjør på mac (option-shift).
Det er derimot støtte for det i Windows, så min layout bruker følgende tre modifikasjonskombinasjoner.
- Kode: Merk alt
Mac | Windows
Shift | Shift
Option | Alt-gr (Alt+Ctrl)
Option+Shift | Alt-gr (Alt+Ctrl)+Shift
Det eneste som ikke fungerer er Apple logo knappen på Alt-gr+A, ellers skal jeg såvidt jeg vet ha fått med rubbel og bit.
Hent layouten her...
http://ifixit.no/normacal.zipPakk ut, gå inn i mappa og kjør Setup.exe. Tastaturlayouten blir hetende "Norwegian - custom" eller noe i den duren avhengig av språk du har på Windowsen.
PS: dette installerer kun layout, funksjonstaster, mediataster, osv. forblir uforandret.