Altibox: 2 seperate nettverk?

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav ColdFusion » søn 19.06.2011 18:23

DeeWox skrev:Det betyr at alle portar frå altibox sentralen til d-linken min er open og det er d-link eg brukar til å opne portar for Macane mine.

Og det betyr at du har DOBBEL-NAT, som er ekstremt irriterende når man ønsker å kjøre stabil VPN (både inn og ut, og gjerne samtidig). Bridge-mode gir deg mye bedre kontroll, og med en firewall så kan man da sette opp PAT og VPN som man ønsker.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » tor 23.06.2011 0:57

DeeWox: Om AE står i bromodus har den praktiske forskjellen at den da ikke har mulighet for å sette opp et gjestenettverk;)

Stighe: Du må kontakte leverandøren av Altiboxen slik at de åpner opp for at du kan forandre dette valget selv. 10 min etter at jeg tok kontakt, dukket valget om å sette sentralen i bromosus opp.

For meg fant jeg jo da ut at min AE var for gammel slik at den uansett ikke hadde mulighet for gjestenettverk. Jeg kjøpte en ny og satt opp dette enkelt. Nå bruker jeg begge AE til å utvide rekkevidden. Det fungerer ikke helt stabilt, men det har ikke noe med gjestenettverket å gjøre.
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » tor 18.09.2014 21:12

Startet denne tråden for 3 år siden og problemstillingen har igjen blitt aktuell. Jeg har trukket opp nye kabler i huset og vil få plassert ruteren mer hensiktsmessig. Jeg kan nå plassere min Cisco switch i teknisk rom rett ved Altibox hjemmesentral. Da kan jeg også koble alle kablede fastkontakter via denne ruteren. Den ene av disse går til en utleieleilighet og her vil jeg ha eget sperret nett fra resten av huset. Airport Extreme kan jeg da sette opp i Bromodus og bruke ruterfunksjonaliteten i Hjemmesentralen. Dette er pga at eneste stedet som gir god dekning er på en ugusntig plassering i huset. Det er derfor uaktuelt å bruke denne plasseringen som knutepunkt.

Dersom jeg har forstått det rett kan jeg da plassere en slik enhet mellom Altibox hjemmesentral og Ciscoswitchen: https://www.komplett.no/zyxel-usg-20-ut ... !tab:extra
Fra DMZ utgangen til leilighet gir da egen linje som man kan sette opp egen ruter på. De andre portene kan kobles til Ciscoswitchen og gi meg internett. Disse nettenene vil da ikke kunne kommunisere internt.

Noen som har erfaring med dette?
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav svar » fre 19.09.2014 1:00

Jeg har ikke noen erfaring med akuratt den brannmuren, men jeg har prøvd på det samme med maskiner som kjører PFsense, IPcop ol.

Det du bør ha er ikke LAN og DMZ, men LAN 1 og LAN 2, dette er lett å få til på de brannmurene jeg har prøvd.
En DMZ, normalt, er en direkte zone mot internett som ikke berøres av brannmuren.
Men som du er innpå, kobler du en egen router på DMZ zonen så skal det fungere ja, ihvertfall i teorien.

Litt usikker, da en enhet koblet på DMZ normalt får ekstern IP, noe man normalt har bare 1 av, med mindre du er på IPv6 eller betaler for flere.

Hadde det ikke vært for at disse her er så dyre, hadde jeg kjøpt en
http://www.ebay.com/itm/Intel-Atom-D525 ... 19dfc8d66e

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » fre 19.09.2014 10:45

Takker. Dette med DMZ ble nevnt før i tråden, men jeg har ingen erfaring med det. Har du en link til en slik enhet som deler ut til LAN 1 og LAN 2?
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav svar » fre 19.09.2014 23:30

http://store.netgate.com/NetgateAPU2.aspx

Hadde bare de her vært rimeligere.

Den du linket til har jo også flere lan porter, men siden jeg ikke kjenner til den, vet jeg ikke om de kan settes opp som avskilte nett, men jeg regner nesten med at de kan det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » lør 20.09.2014 0:26

Tror nesten dette blir for komplisert for meg. Jeg kan fortsatt ha løsningen jeg har nå med Altibox i "bridge mode", ruter og gjestenettverk i Airport Extreme og hekte på switchen på LAN utgangen fra Extreme. Tipper dog at dette blir en liten flaskehals?
medlem i 171 måneder
 

Forrige

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]