Altibox: 2 seperate nettverk?

Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » fre 13.05.2011 14:54

Jeg har Altibox hjemmesentral med 1 datautgang og ønsker å opprette 2 seperate nettverk, slik at leie orden ikke kommer inn på NAS ol. Jeg har nå en AirPort Extreme og 2 Express. Jeg kan godt kjøpe flere rutere, men hvordan skal jeg koble dette for å separere nettverket når det kun er en datautgang fra hjemmesentralen?
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav DeeWox » fre 13.05.2011 15:15

Er det kablet eller trådlaust du skal ha nettverket? Det er mogleg å opprette eit gjestenett på AirPort extreme.
Sist endret av DeeWox den fre 13.05.2011 19:24, endret 1 gang
medlem i 190 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav unk1nd » fre 13.05.2011 17:25

Lei en ekstra Ipv4 ip hos altibox leverandøren din.

Bruk denne metoden:

[Hjemmesentral] ---> Switch1 ---> router 1 --> Ditt Nettverk

Plugg så fra switch 1 ---> router 2 --> Leietakers Nettverk

Det som skjer da er at router 1 får egen ipv4 addresse ut mot nettet og router 2 får egen. Herifra kan du danne 2 avsilte nettverk.

Dette gjør jeg hjemme hos meg og fungerer feilfritt. Leietaker når da allså ikke mine enheter i mitt nettverk. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav ColdFusion » fre 13.05.2011 18:51

unk1nd skrev:Lei en ekstra Ipv4 ip hos altibox leverandøren din.

Hvordan i all verden kan dette være en god løsning? Gjestenett er allerde nevnt hvis de som leier kan akseptere kun trådløst.

Med kablet nett så trenger man en liten router som har en egen DMZ inngang (bøtter og spann av D-Link og annet grums så har dette), derfra kobler man inn en liten billig switch og trekker disse kablene til leiligheten. Routeren vil benytte samme IP som mottas fra Altibox (DHCP) og routeren vil sørge for fordeling av trafikk vha NAT.

Har man en programmerbar switch setter man enkelt opp to VLAN (de billigste fra HP 1810-serien er glimrende til dette). VLAN for leilighet vil ikke ha mulighet for å kommunisere med hoved LAN.

Det som er hovedspørsmålet er hvordan du har tenkt koble opp leiligheten? En kabel ned og så må de ha egen switch? Eller switch oppe hos deg som fordele ut i flere kabler? Når distribusjonen er løst, så kan vi se på hva type router du kan bruke. Jeg har ikke AE eller AExpress, så jeg aner ikke om disse har egen DMZ port?

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » fre 13.05.2011 20:19

Det holder at det sekundære nettverket er trådløst. Jeg forstår det da slik at Extremen kan Opprette to nettverk og at man kan hindre at dette nettverket får tilgang på personlig data fra det andre. Vil dette på noen måte senke hastigheten på primærnettverket?
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav DeeWox » fre 13.05.2011 20:27

Ikkje utover det som blir brukt av dei andre på det sekundære nettverket.
medlem i 190 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav ColdFusion » lør 14.05.2011 17:49

Sorry skrev:Vil dette på noen måte senke hastigheten på primærnettverket?

Det er veldig sannsynlig Apple har tenkt på dette, for de som kanskje har en AE med aktiv gjestenett, så er det bare å kjøre 2x speedtest.net samtidig så har du svaret.

Jeg tipper at det er QoS (Quality of Service) på AE, så gjestenettet vil alltid få mindre båndbredde om hele linken er i bruk av LAN.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » man 16.05.2011 23:42

Da jeg skulle sette opp dette som er beskrevet som så veldig enkelt, går det selvfølgelig ikke.... Jeg må koble til Altibox ved å bruke bromodus og ved Googlesøk ser det ut som at også andre ikke klarer å opprette gjestenettverk med router i bromodus...

Dersom det ikke er mulig å få til gjestenettverk med routeren i bromodus - hvordan kan jeg da få til å opprette et ekstra nettverk sammen med min Altibox?
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav otroean » tir 17.05.2011 11:00

Nå er dette kanskje litt overkill til ditt formål, men jeg har en PC satt opp med Astaro Gateway som jeg 3 x nettkort i. 1 kort til WAN, 1 kort til TRUSTED (det som jeg bruker) og et til OPTIONAL (som gjestene bruker). Har du en PC tilgjengelig og ekstra nettkort slik at du får 3 kort i maskinen er det en billig løsning da, Astaro Security Gateway er gratis for hjemmebrukere, men noen begrensinger, men de er ikke noe problem såfremt man ikke har masse utstyr som trenger netttilgang. Tror det er en begrensning på 50 ip'er på innsiden, hvis jeg ikke husker feil. Har flere selv, da jeg vært beta tester og da fikk en 100 IP lisens etter endt testing...
medlem i 178 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav ColdFusion » tir 17.05.2011 19:37

Sorry skrev:Da jeg skulle sette opp dette som er beskrevet som så veldig enkelt, går det selvfølgelig ikke.... Jeg må koble til Altibox ved å bruke bromodus og ved Googlesøk ser det ut som at også andre ikke klarer å opprette gjestenettverk med router i bromodus...

Altså, bridgemode er KANONBRA! Uten å vite noenting om ditt oppsett - jeg har selv Altibox i bridge-mode og kan få til akkurat det du er ute etter. Det første først... hva har du DIREKTE etter hjemmesentralen?

Hvis du ikke har noe utstyr med egen DMZ sone, så vil dette måtte koste deg noen kroner. Evt som en over skriver kan man sikkert klare å skrape sammen noe hardware (men uten mye mulighet til hjelp, samt at det tar mye tid).

Evt hvordan man setter opp en Extreme og gjeste-nett vet jeg ikke. Men husk at du setter WAN-siden av din AE til å hente default gateway og IP via DHCP (Altibox gir deg da en adresse som AE kan bruke til å kjøre NAT på baksiden av begge dine nett. AE vil da måtte ha 2x DHCP servere, en for ditt nett og en for gjeste-nett.

Denne f.eks kan dele ditt nettverk og gjeste-nett (DMZ):
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610236

Det er alt du trenger. Hva du kobler av utstyr på baksiden av DMZ spiller ingen rolle, men da kan du både kjøre kabler og evt en Express.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » søn 22.05.2011 23:25

Takker for svar. Det første etter hjemmesentralen er Airport Extreme. Linken så fin ut den og betaler gjerne dette for å få til det jeg ønsker. Allikevel lurer jeg på om det er noen fordeler med bromodus? Er det kanskje en mulighet å forandre instillingene på Altibox hjemmesentralen slik at dette fungerer som jeg ønsker uten enda mer trøblete elektronikk? Jeg har da forstått det slik at dette vil fungere som jeg ønsker om ikke Extremen må stå i bromodus.
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav Sorry » lør 04.06.2011 0:08

Da har jeg aktivert bromodus i min altibox ruter og satt opp Extremen på vanlig måte. Allikevel har jeg ingen valg for gjestenettverk og kom til å tenke på om dette er en ny feature? Min Extreme er 2-3 år gammel...

Uansett dersom jeg må kjøpe en ny Extreme for å gjennomføre dette, så gjør jeg det. Er det da mulig å sette opp mine 2 Extreme til å utvide nettverket? Regner med det da jeg allerede har brukt Expresser til nettopp dette. Vil da dette gå ut over hastigheten i nettverket? Jeg synes at Extremen plutselig har begynt å gi dårlig dekning og det er ofte at iPhon og iPad ikke finner nettverket selv om basestasjonen står en etasje ned i et trehus.
medlem i 171 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav DeeWox » lør 04.06.2011 14:46

At du har altibox sentralen i bromodus skal jo ikkje ha noko å sei på om du kan ha gjestenettverk eller ikkje. Dette er jo ein funksjon du slår på i ruteren din uavhengig av sentralen.

http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort#AirPort_Extreme_Base_Station

Dette står under Time Capsule:

"On March 3, 2009, the Time Capsule was updated with simultaneous dual-band 802.11 Draft-N capability, remote AirPort Disk accessibility through Back to My Mac, and the ability to broadcast a guest network at the same time as an existing network."

Eg veit at du har Airpot extreme, men Time Capsule er jo berre ein Airport Extreme med harddisk. Så viss du veit modellnummeret til din Airport extreme så går det jo an å sjå om gjestenettverk er støtta.

Etter det eg kan sjå så er det modell A1301 og A1354 som kan dette.
medlem i 190 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav stighe » søn 19.06.2011 15:01

Hei
Jeg har en ny AE og sliter også med å få gjestenettet på AE til å virke mot Altibox. AE ønsker kun å bli brukt i bridgemode selv om WAN-porten er koblet direkte til Altibox routeren - I bridgemode får du ikke gjestenettverk. Ut i fra meldingene jeg får ser det ut som AE ikke ønsker å sette seg opp i annet en bridgemode fordi Altibox routeren har en DHCP server. Kan ikke se at det er mulig å slå av DHCP på Altiboxen, eller ?
medlem i 154 måneder
 

Re: Altibox: 2 seperate nettverk?

Innleggav DeeWox » søn 19.06.2011 15:10

Sånn som eg har det med mitt Altibox oppsett er å ikkje ha det i bridge mode, men eg har satt DMZ til IPen til d-linken min.

Det betyr at alle portar frå altibox sentralen til d-linken min er open og det er d-link eg brukar til å opne portar for Macane mine.
medlem i 190 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]