Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav henjohns » ons 26.12.2012 12:20

Hei, kan noen hjelpe meg med følgende:
Har i dag en Zyxel P2812 fra Telenor som tar seg av internettoppkobling og trådløst nettverk. Har akkurat kjøpt en Time Capsule som jeg skal koble opp, og ønsker:

- Zyxel ruter/modem skal IKKE LENGER styre det trådløse nettverket
- TC skal styre det trådløse nettet.

Hvilke settinger må jeg gjøre på Zyxel boksen, og hvilke kabler skal benyttes hvor?

Har i dag følgende kabling:
- Fra "vegg" til DSL (via splitter)

Hvor skal ethernet kabel mellom Zyxel og TC være?

Hvilken rekkefølge må jeg gjøre settinger og kabling?

Takknemlig for svar.
medlem i 135 måneder
 

Re: Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav petrus764 » ons 26.12.2012 17:52

Du må slå av wlan og DHCP på telenormodemet og sette det i bridge også dra en tp mellom det og TCen. Lag så et nettverk på TCen som du kobler til med enhetene dine.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav henjohns » tor 27.12.2012 0:53

petrus764 skrev:Du må slå av wlan og DHCP på telenormodemet og sette det i bridge også dra en tp mellom det og TCen. Lag så et nettverk på TCen som du kobler til med enhetene dine.


For å ta det med "teskjemetoden", så må jeg:
- Slå av WLAN regner jeg med er Network Setting | Wireless| General | Wireless = OFF
- Slå av DHCP: Network Setting | Home Networking | Lan Setup | DHCP = Disable
- Sette i Bridge: Network Setting | Broadband | Velge "Modify" på VDSL | Mode = Bridge

Koble kabel tp (Twisted Pair?) fra "Ethernet" på Zyxel til WAN på TC

Så starte oppsett av TC.

Riktig?
medlem i 135 måneder
 

Re: Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav petrus764 » tor 27.12.2012 4:45

ja

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav LCD » tor 27.12.2012 13:40

Hei

Jeg har samme Zyxel ruter fra Telenor som deg og med 50/50 fiber + TV
Eneste jeg har gjort er å slå av det trådløse nettet på Telenor ruteren og ikke rørt noe annet enn Nating og slått på for No-IP DNS
Airporten satt i Bridge...ikke Telenor rutern
DHCP er ikke slått av på Telenor rutern
Bruker heller ingen kryssa kabler.
Telenor Rutern styrer Nating og NO-IP DNS for tilgang utenifra på internett til FTP server, backupserver, kameraer og maskiner
Airport Extreme styrer det trådløse nettet i huset

Nettverket består av følgende
2 servere + flere maskiner på internt kablet nett satt sammen med
1 stk Zyxel P2812, Airport Extreme + 3 stk Switcher
+ 2stk iPhone, Padde, 4 stk kablet IP nettverks kameraer, 1stk IP WI-FI trådløst nettverks kamera, Popcorn C300, Apple TV, TV, Hue, Canon LBP 7660C nettverks printer
medlem i 148 måneder
 

Re: Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav josmogetti » tir 04.02.2014 21:41

LCD skrev:Hei

Jeg har samme Zyxel ruter fra Telenor som deg og med 50/50 fiber + TV
Eneste jeg har gjort er å slå av det trådløse nettet på Telenor ruteren og ikke rørt noe annet enn Nating og slått på for No-IP DNS
Airporten satt i Bridge...ikke Telenor rutern
DHCP er ikke slått av på Telenor rutern
Bruker heller ingen kryssa kabler.
Telenor Rutern styrer Nating og NO-IP DNS for tilgang utenifra på internett til FTP server, backupserver, kameraer og maskiner
Airport Extreme styrer det trådløse nettet i huset



Hei

Jeg ser det er en gammel tråd. men ønsker å dele hva jeg har gjort som et tips, evt få tilbakemelding på om det er svakheter med denne måten å løse det på.
Vi har akkurat fått telenor fiber 50/50 og hadde telenor sin 2812 koblet til. det jeg gjorde var å fjerne denne helt fra oppsettet, og erstattet 2812 med airport extreme. dette fungerer tilsynelatende greit. er det bakdeler med dette?
medlem i 154 måneder
 

Re: Time Capsule og Zyxel P2812 (Telenor).

Innleggav LCD » ons 05.02.2014 16:47

Hei

Tror ikke det gjør noe verdens ting...men sikkert noen her som har bedre greie på det enn meg som kan svare mere korrekt på dette
Jeg har tenkt å gjøre det samme selv med å sette Airport Extremen inn isteden for Zyxel P2812 rutern da den er litt luggette og henger nå og da
I øyeblikket så sliter den med NATìng som jeg har satt opp til diverse kameraer, maskiner, FTP server og webserver uansett fix & triks
Zyxel P2812 har vel også et litt dårlig rykte på at den dropper litt ut nå og da
Nå har jeg det som nevnt før i tråden med Airporten etter Zyxel i nettet
Men etter at port-forward ikke fungerer på hele fjøla må jeg ta et grep selv om TV og internett fungerer greit, så er det helt håpløst og få NATìng til å fungere selv ved å begynne på nytt fra bunn i rutern.... så mest sansynerlig så hiver jeg inn Airporten der isteden og setter opp port-forward med den og Zyxelen i esken rolig opp på hylla
medlem i 148 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]