Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav ameja » fre 04.01.2013 0:16

Hei folkens! :-)

Noen som kan hjelpe meg med tips om hvordan jeg får en Western Digital My Passport 1TB Blue HDD som opprinnelig er satt opp under Windows til å "bli helt OSX (Lion)"..

Jeg har fått harddisken og reformatert den til Mac OS Extended (journaled), men jeg vil gjerne endre passordet. Når jeg plugger inn harddisken så kommer den først opp med en WD Drive Unlock app, og den har jeg passordet til, men alt den lar meg gjøre er å låse opp harddisken.

Han jeg fikk harddisken av har ikke lenger verken installasjons-CD'en eller den lap-top'en han installerte den på..

Hva kan jeg gjøre..?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Thomas74 » fre 04.01.2013 1:00

Får du opp WD SmartWare? Detskal komme opp på samme sted som DriveUnlock. Der finner du under "settings" mulighet til å endre passordet. Sjekk også http://www.wdc.com/wdproducts/wdsmartwa ... 70C&os=MAC

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav ameja » fre 04.01.2013 1:14

Hei Thomas74 :-)
Nei det er bare WP Drive Unlock-ikonet som kommer opp når jeg plugger inn HDD'en.

Jeg har prøvd å installere den WD SmartWare du viser link til på min MacBook med OSX Lion, men det ble ingen suksess. Den så bare den interne harddisken på MacBook'en, mens den konfig-delen som gjaldt for eksterne HDD'er var grået ut.. Den registrerte ikke at My Passport'en var plugget inn.

Jeg har også oppgradert firmwaren på My Passport'en til siste Mac-versjon, men heller ikke det hjalp..

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Grubasek » fre 04.01.2013 8:25

Hei.
Har du forsøkt å fjerne alle partisjoner vha Diskverktøy før du legger inn en ny partisjon og formaterer den? :-)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav tparsli » fre 04.01.2013 10:13

http://www.wdc.com/wdproducts/wdsmartwareupdate/

Oppdater firmware først, så skal du kunne fjerne passordet med "WD SmartWare Update"

Thomas
medlem i 184 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav ameja » fre 04.01.2013 16:32

@Grubasek: Jepp, denne passordsoftwaren (WD Drive Unlock) står helt uberørt av reformateringer eller fjerning av partisjoner og innlegging av nye.. :-/

@Thomas (tparsli): Ja, har prøvd WD Smartware Update, etter å ha oppdatert firmwaren, men den ser ikke den eksterne harddisken, bare min interne MacBook harddisk.. Under Settings-->Set Up Drive så er sistnevnte grået ut.. Jeg antar det er fordi My Passporten opprinnelig ble installert på en Windowsmaskin.. Har også prøvd å installere WD Smartware på en Windowsmaskin, men samme resultat..

Jaja, jeg får vel bare leve med det gamle passordet satt av forrige eier.. og bare være glad for at jeg fikk harddisken gratis! ;)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Fabster95 » ons 25.12.2013 1:18

Hei, visste ikke helt hvor jeg skulle skrive dette men men..
Jeg lurer på hvordan jeg overfører filmer fra mac'en til en ekstern harddisk? (WD my passport ultra 1T)
medlem i 124 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Grubasek » ons 25.12.2013 11:33

@Fabster95:
Den enkleste måten er jo å kopiere dem over, med det kommer jo litt an på hvilket format WD'en har.
Med hvilket filformat er den formatert?

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Fabster95 » ons 25.12.2013 16:43

@Grubasek:
har prøvd å kopiere dem over, men jeg får ikke limt de inn..
tror filformatet er .avi på filmene
Men hva formatet er på WD'en vet jeg ikke, hvordan sjekker jeg det?
medlem i 124 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Grubasek » ons 25.12.2013 20:59

@Fabster95:

Er dette en helt ny WD?
Hvis WD'en er tilkoblet Mac'en: Høyreklikk på WD'en og velg Info. Der skal det stå hvilket filformat disken er formatert med.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Fabster95 » ons 25.12.2013 22:10

Den er helt ny ja,Windows NT-filsystem (NTFS) er filformatet.
medlem i 124 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Grubasek » ons 25.12.2013 22:34

Mac'en kan i utgangspunktet ikke skrive til en NTFS-disk. Da må du installere et tilleggsprogram på Mac'en; eller omformatere WD'en.
Hvis den kun skal brukes sammen med Mac'en bør WD'en omformateres til "Mac OS Extended (journaled)".
Hvis den også skal brukes på en Windows-PC bør den omformateres med ExFat filsystem. Begge disse formateringene kan gjøres med Mac'ens Diskverktøy.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Fabster95 » ons 25.12.2013 22:43

Prøvde det ut nå, skjønte ikke hvordan jeg skulle omformatere den?
Jeg gikk inn på diskverktøy klikket på WD'en og da kom det ikke opp noen måte jeg kunne omformatere den på?
medlem i 124 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Grubasek » ons 25.12.2013 23:21

Når du i Diskverktøy klikker på WD'en har du et valg som heter "Partisjoner". Der velger du "1 partisjon" under "Partisjonslayout".
På høyre side under "Partisjonsinformasjon" velger deretter du "Mac OS Extended (journaled)". Du kan selv velge et Navn. Til slutt klikker du "Utfør".

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvordan Mac-ifisere en WD My Passport HDD?

Innleggav Fabster95 » ons 25.12.2013 23:57

Det funket! Hjertelig takk for hjelpen! :)
medlem i 124 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]