Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » tor 24.10.2013 18:23

Ønsker å flytte alle mail fra inboxen på min gamle mac til min nye. Det er en POP konto.
Kan icloud brukes i denne sammenhengen, i såfall hvordan (har kun brukt icloud på iphone tidligere) ?

Evt en annen enkel måte dette kan løses på? Noe via nettverket feks.?

På forhånd takk :)
medlem i 146 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav reder » tor 24.10.2013 20:15

HEi, jeg mener at export/import skal gå bra. I Mail, velg Postkasse->Exporter Postkasse ut til en mbox fil. På den nye Macen importerer du denne; velg Aekiv->Importer Postkasser...

Reder

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav Hubro » tor 24.10.2013 20:16

Mail mappene ligger under Bruker -> Bibliotek (hold Alt nede og gå til Gå).

Her finner du Mail og Mail Download. Kopier disse og legg dem inn på samme sted på din nye Mac. Du erstatter ev. eksisterende mappe. Hold Mail avslått når du gjør dette.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » fre 25.10.2013 10:28

Takk for svar.

Hubro: Hvor finner jeg bibliotek? Lurer også på hva du mener med "kopier disse og legg dem inn på samme sted" , er det noe "delt maskin" innvolvert da evt.?
medlem i 146 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav Hubro » fre 25.10.2013 14:21

I Finder vil du se øverst i menyen "Gå". Klikker du på den, vil du kunne gå til brukermappene dine, på samme måte som du sannsynligvis gjør ved å velge mappe fra sidepanelet. En skjult fil, "Bibliotek" kommet frem og blir tilgjengelig under "Gå" når du holder nede "Alt-knappen" samtidig som du klikker på "Gå". Hvis du nå velger Bibliotek kommer du frem dit Mail lagret e-postene dine, altså i mappen som heter "Mail" og alle vedleggene i e-postene under "Mail Download".

Hvis du finner frem disse to mappene på din gamle Mac, kopierer disse og legger dem over på akkurat på samme sted, men nå på din nye Mac i Bibliotek-mappa, vil din Mail bli helt lik den gamle. Det ligger sannsynligvis allerede en mappe som heter Mail på denne lokasjonen på fin nye Mac. I så fall må du 'erstatte' denne mappen.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » fre 25.10.2013 15:10

Hubro: Takk for svar. Men med å "kopiere disse å legge de inn på akkurat samme sted på min nye mac" så må jeg jo ha noe connection mellom maccene.. eller?
medlem i 146 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav Jon Blund » fre 25.10.2013 15:48

Kopier dem over til din nye Mac, via en USB minnepinn. Eller et SD kort. Eller via en ekstern hard-disk.
medlem i 138 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav Hubro » fre 25.10.2013 16:13

... eller med hjemmenettverket, hvor du har åpnet for deling.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » ons 13.11.2013 2:10

Fant den, veldig enkelt. Overfører med airdrop.

Er man nødt å "erstatte" enten eller? Man kan ikke ha begge, evt fjerne (plukke ut) deler av den nye? (Er ca. halvparten jeg trenger, de eldste som jeg hadde på maskina før jeg tok i bruk den nye) ..
medlem i 146 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » fre 15.11.2013 10:15

Hubro skrev:I Finder vil du se øverst i menyen "Gå". Klikker du på den, vil du kunne gå til brukermappene dine, på samme måte som du sannsynligvis gjør ved å velge mappe fra sidepanelet. En skjult fil, "Bibliotek" kommet frem og blir tilgjengelig under "Gå" når du holder nede "Alt-knappen" samtidig som du klikker på "Gå". Hvis du nå velger Bibliotek kommer du frem dit Mail lagret e-postene dine, altså i mappen som heter "Mail" og alle vedleggene i e-postene under "Mail Download".

Hvis du finner frem disse to mappene på din gamle Mac, kopierer disse og legger dem over på akkurat på samme sted, men nå på din nye Mac i Bibliotek-mappa, vil din Mail bli helt lik den gamle. Det ligger sannsynligvis allerede en mappe som heter Mail på denne lokasjonen på fin nye Mac. I så fall må du 'erstatte' denne mappen.



Er man nødt å "erstatte" mappen, kan ikke ha begg? Evt fjerne (plukke ut) deler av den nye (feks. sortere ut på dato?) Er bare ca. halvparten av de gamle e-postene jeg trenger, de eldste som jeg hadde på maskina før jeg tok i bruk den nye..
medlem i 146 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav Hubro » fre 15.11.2013 13:32

Hmm… Når jeg mener «erstatt» mener jeg at du må bytte ut eksisterende mappe med den nu hadde fra forrige maskin. Dette fordi Mail benytter disse mappene og du derfor ikke kan ha «begge». Problemet ditt er kanskje at du har tatt i bruk mail på ny maskin og dermed fått en del mailer du ønsker å ta med videre?

Nå vet ikke jeg hvordan du har stilt inn din POP-konto og heller ikke hvor lenge siden du tok i bruk ny maskin. Selv har jeg POP-konto, men jeg har stilt inn min konto slik at den ikke skal slette mail hos min e-postleverandør før etter 1 mnd. etter at mailen er lasten den på min maskin. Hadde du hatt lik innstilling og du ikke har benyttet ny maskin i mer enn 1 mnd, vil et byttet av disse mappene som jeg har nevnt få Mail til å laste ned alt som ligger hos e-postleverandør som er nyere enn det som ligger i den «gammel mappen», og du vil med det kunne bli «up to date».

Nå har ikke jeg prøvd «import» og har ingen erfaring med det. Men det er jo mulig at det kunne være et alternativ, f.eks ved å legge gammel mappe på skrivebordet og importere fra den til eksiterende mail-mappe. Men dette vet jeg ikke om er mulig?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » ons 11.12.2013 14:31

Hmm.. hvis jeg erstattet hele gammel mappe med ny mappe, så vil jeg vel naturlig nok miste alle "sendt" elementeren fra min nye maskin, er vel nærliggende å tro?

Det beste ville vært om jeg kunne kopiere over bare elementer av den gamle mappen til den nye.. men det var ikke så enkelt virket det ut som , var liksom ikke en lang liste sortert på dato, men flere lister spredd over flere mapper virket det ut som.. :/
medlem i 146 måneder
 

Re: Flytte inbox mail fra mac til annen mac - please help

Innleggav mainmike » lør 14.12.2013 13:05

Løste issuen veldig enkelt med å legge til gmail kontoen og bare flytte alle de mailene jeg skulle ha med fra inbox mappen på gammelmaskin til gmail inboxen jeg nettopp opprettet, så var det bare å gjøre det samme på ny maskin, å dra over til rett mappe. Kjempe enkelt :)
medlem i 146 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron