Trenger forslag til backupregime

Trenger forslag til backupregime

Innleggav 1976anders » man 16.12.2013 15:20

Hei dere,

Her kommer en liten backup-nøtt! Noen som har lyst til å bryne seg?

Har en maskinpark som består av iMac x 2, MBP, Win7 laptop, iPhone x 2, iPad, Time Capsule 2 TB, samt en ATV2.

Nettverket er både kablet Gigabit og trådløst (se lenke til illustrajon under):
http://bildr.no/view/d0l6bkNP

Så kommer min lille drøm i hus om to dager, en Synology DS414 NAS med 3x3TB plass. Tanken er å bruke denne som filserver ), hvor mediafiler står i første rekke. Her skal den både serve klippemateriale, lyd, og film. Enn så lenge så vel.

Spørsmålet er nå hvordan jeg best setter opp både kontinuerlige backups, men også en statisk off site backup av innholdet på maskiner og NAS. Noen som har noen suksesshistorier, råd om hvordan dette bør gjøres, og forslag til hw/sw?

Tar forbehold om jeg har utelatt informasjon her, men det er bare å spørre, selvsagt! :-D
Sist endret av 1976anders den man 16.12.2013 19:09, endret 2 ganger.
medlem i 160 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav svar » man 16.12.2013 17:07

Hvilken Synology snakker vi om? :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav Hubro » man 16.12.2013 18:32

Som @svar nevner her, hvilken modell? Fremgangsmåten vil kunne variere litt avhengig av f.eks antall disker.

Har selv en ds1512+, så langt med 4 disker (av 5 mulige). Én disk brukes til ren deling av dokumenter, musikk, video, bilder osv, én disk til backup av film (ifm. Final Cut Pro X) og to disker i raid (én disk speiler den andre) benyttes til backup med TimeMachine av alle husets Macer.

Du kan sette opp Synology til ikke å bruke mer diskplass enn hva du selv ønsker at den skal benytte. Har du én disk er det sannsynligvis høyaktuelt hvis du også skal benytte samme disk til annet. TM f.eks vil etterhvert bruke hele disken.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav 1976anders » man 16.12.2013 18:45

@Svar og Hubro

Du verden, jeg klarte å utelate noe av det helt sentrale ;-)

Jeg har kjøpt en DS414. Fire brønner, og jeg har startet med tre WD disker av 3TB. Kjøper en disk til over nyttår.
Sist endret av 1976anders den man 16.12.2013 19:09, endret 2 ganger.
medlem i 160 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav svar » man 16.12.2013 18:52

Den har 1GB ram og skal kunne kjøre Crashplan.
Jeg bruker det selv på min Syno og det fungerer fint, så lenge man har nok ram.

Fine med Crashplan er at du kan ta backup til sky, lokal disk, og det støtter alle platformer, men det er mange måter å sette opp en backup løsning på, men det kan lett bli litt rotete når man har maskiner av forskjellige systemer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav 1976anders » tir 17.12.2013 9:30

Takk for svar! Jeg hentet ned Crashplan, og det hele virker jo ganske overbevisende, både ved bruk av lokale disker, og andres. Har du noen erfaring med skylagringstjenesten deres? Ser absolutt noen fordeler med skylagring, men også noen personvern/sikkerhetsmessige problemstillinger.
Sist endret av svar den tir 17.12.2013 11:45, endret 1 gang
Grunn: §2.8 Siteringsfunksjonen skal brukes med omhu
medlem i 160 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav svar » tir 17.12.2013 11:47

Jeg bruker den også, ikke hatt noe problemer med den selv om all data sendes til servere i USA. Det jeg liker med Crashplan er at man kan ha selvalgt 448bits passord.
Det finnes crashplan pro servere i Norge, men da begynner det å koste alt for mye.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav LCD » tir 17.12.2013 15:15

Hei

Vanskelig å komme utenom ChronoSync om du har Mac, PC, iPhone eller iPad og trenger et bra backupprogram som automatiskt klarer seg selv

Koster heller ikke allverden og alle oppdateringer er gratis
Det finnes også en demo å laste ned
http://www.econtechnologies.com/pages/c ... rview.html
http://www.econtechnologies.com/pages/c ... tures.html
medlem i 148 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav svar » tir 17.12.2013 16:14

Litt av utfordringen med ChronoSync er at softwaren bare er til OSX og all backup da må gå igjennom en mac, uavhengig om dataene skal til en NAS, ekstern disk, Windows maskin osv.

Det er det jeg liker med Crashplan, der er det en headless klient for Synology, så backup ut av NAS bør ikke ha en mac/pc på.
Dumme er at man ikke kan ta crashplan backup av ett crashplan arkiv, men dette løses ved at en klient kan sende samme data til flere destinasjoner.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav Hubro » tir 17.12.2013 16:39

Spørsmål vdr. Crashplan og skylagring: Jeg har inntrykk av, etter å ha googlet litt at skylagring er EKSTREMT treg og at overføring av TB tar dager og uker avhengig av nettforbindelsen, noe igjen som stiller krav til pålitelighet og at linjene ikke bryter under veis.

En ting er å la dette "surre å gå" ved førstegangsbackup og håpe på at det går smertefritt. Men hva når en får crash og en må ha tak i alt igjen. Må jo ta ekstremt lang tid? Så, er skylagring å betrakte som et reelt alternativt av ovennevnte betenkeligheter?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav svar » tir 17.12.2013 16:42

Tid tar det, veldig lang tid også, men det som er pushet ut er pushet ut, fungerer sånn sett som timemashine, brytes forbindelesen fortsetter det der det slapp.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav hanharal » ons 18.12.2013 0:43

Min anbefaling er å ha minst to backuper, på minst to fysiske steder med minst to forskjellige backupmetoder. Hovedsaklig bør primærbackup være lokal og den du normalt bruker for restore. Backup nr. 2 vil være skybasert og bør anses som katastrofebackup.

Det er 1) Time Capsule, 2) iOS, 3) OS X, 4) Win7 og 5) Synology (NAS).

Time Capsule
Denne bruker du kun for Time Machine-backup. Hvis du får plass til backup fra alle tre Macene så er det bra. Hvis ikke så reduserer antall Macer som tar Time Machine-backup til denne til du har nok plass. Jeg bruker selv å kreve 2,5x-3x diskplass for Time Machine-backup som det dataene tar på selve Macen. Dette for å kunne ta vare på historiske versjoner av datafiler og datafiler man har slettet.

iOS
Her kan du velge iCloud-backup hvis du har plass nok på iCloud-kontoen. Det er nok ikke plass til backup av alle iOS-enheter du har til en konto med kun 5Gb kapasitet gratis i iCloud, men jeg antar at det er flere personer involvert her. Da bruker man hver persons iCloud.

Alternativet er å knytte (noen av) iOS-enhetene til iTunes på Mac. Da kan man be iTunes ta backup av enhten. Dette kan skje trådløst så det er ikke nødvendig å koble iOS-enheten fysisk til Macen. Dette forutsetter at man alltid har iTunes kjørende. Jeg bruker en iMac til dette som jeg har satt opp til alltid å starte iTunes ved oppstart. Disse backupene lagres innunder iTunes og vil bli tatt backup igjen av Time Machine / Crashplan.

Vil også anbefale å skru på Photo Stream / Bildestrøm og skru dette på i iPhoto / Aperture på Macen slik at bilder automatisk dyttes over dit uavhengig om du har kjørt backup av iOS-enheten.

OS X
Time Machine enten mot Time Capsule hvis det er plass eller mot Synology NAS. Time Machine bruker all ledig plass på disken for backup, så for å hindre at NASet fyller seg opp, så må du lage en egen Time Machine-bruker i Synology som du setter en quota på. Jeg har en bruker som heter timemachine og den har en quota på ca 3x diskbruken (ikke forvirr dette med total diskkapasitet) på mine 3 Macer.

Crashplan installeres på alle Macene og tar backup av brukerkontoen(e), ikke alt som er på disken. Backup kjøres mot skyen.

Windows
Crashplan lokalt mot Synology NAS og Crashplan mot skyen. Igjen er det strengt ikke nødvendig å ta backup av alt, men kun brukerområdene.

Evt. så bruker du det innebygde backupprogrammet i Windows til å ta backup mot Synology NAS. Usikker på om det støtter backup over nettverk i alle versjoner av Win7.

Synology NAS
Du kan kjøre Crashplan på alle Synology NAS. Hvis du skal installere denne selv så krever det at Synologyen har Intel CPU og at du vel installerer Java. Finnes flere oppskriver på nettet. Det er også noen som lager ferdig pakker og jeg tror også disse fungerer selv om det er en ikke-Intel CPU. Hvis Synologyen din har veldig lite RAM så kan det å kjøre Crashplan direkte på den skape minneproblemer. Da bør du vurdere å la en Mac ta backup, se neste avsnitt.

Et alternativ er at du mapper opp Synology NAS på den ene iMacen. Dette gjøres ved oppstart ved hjelp av Login Items. Så er det Crashplan på iMacen som tar skybackup av Synology NAS.

Crashplan
Crashplan har den fordelen at den fungerer for OS X, Windows og Linux. Ulempen er at den krever Java. Anbefaler deg å kjøpe såkalt "Family"-avtale for å ta backup i skyen. Den omfatter ubegrenset backup på inntil 10 (?) maskiner for rundt 100kr per måned.

Crashplans skybackup må sees på som en katastrofebackup. Det vil ta noen uker å ta førstegangsbackup hvis denne er i terabyte-størrelsen. Det samme vil restore. Denne skal kun brukes når den lokale backupen ikke fungerer.
medlem i 159 måneder
 

Re: Trenger forslag til backupregime

Innleggav svar » ons 18.12.2013 10:39

@hanharal
Får rette litt på deg når det kommer til hva du skriver ang Crashplan på Synology.

Det finnes bare 1pakke som oppdateres gjevnelig, og det er Patters sin. Han har også Java pakker, som er patchet bedre for UTF-8 enn den som offisielt finnes for Synology.
Man kan installere Crashplan manuelt, men dette krever at man "root"er boksen, noe jeg ikke vill anbefalle. Har prøvd begge deler, Patters sin pakke er den enkleste som krever 0 modifikasjoner.

Denne pakken fungerer for Marvell Kirkwood, Marvell Armada 370/XP, Intel og Freescale QorIQ PowerPC CPUs. Han har også java pakker som sagt, 6 og 7, 6 for intel og 7 for PowerPC prosessorene (Det har ikke kommet en Java 7 embedded for intel enda.)

Crashplan krever også ram, mye ram. Det er ikke noe poeng i å installere på en Synology med 256, med mindre det bare er få mengder data man skal ta backup av. Når ett backupset tipper over 1TB, så krever det brått 512MB++
Crashplan er standard satt til å bare bruke 512RAM max, dette kan endres i en konfig fil.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]