Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav leikvik » man 20.01.2014 15:06

Har aktivert iTunesserveren på en Synology ds 410. Den har siste oppgradering av operativsystemet (DSM 4.3) og er satt opp i Raid 5. 410'en er kablet til en Airport Extreme, første generasjon. Denne sender til en Express, også denne 1. gen., som det er koblet aktive høyttalere til.

Problem: når jeg starter et musikkspor, spilles de første 10-15 sek. på høyttalerene som er koblet til expressen, for deretter å stoppe. Tar jeg musikken ut på iPhone 5, spilles hele sporet.

Noen ideer om hva som gjør at jeg ikke får hele melodien ut via expressen?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav svar » man 20.01.2014 19:40

Usikker da jeg ikke gjør det på den måten selv, men kansje denne siden kan ha noen tips?
http://www.synology.com/en-global/support/tutorials/522

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav leikvik » man 20.01.2014 23:50

Takk for forslag. Brukte denne framgangsmåten med beskrevet resultat.

Det rare er at musikksporet starter uten problemer, men lyden stenges av etter kort tid på høytalerene som er koblet til Airport Express. iPhone 5 spille hele fila.

Kan det ha noe med filformatet å gjøre, at Expressen krever spesielle format?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav leikvik » man 03.02.2014 13:22

Prøver en gang til:
Nå har jeg samme oppsett, bortsett fra at jeg har erstattet AirPort Extreme med en Asus RT-AC68U. Samme problem som da AirPort Extreme ble benyttet som ruter: musikkfilea starter, noen ganger spilles hele musikkfila, noen ganger faller AirPort Expressen ut fra AirPlay etter noe sekunder. Avspilling fortsetter på iPhone 5 uten rpoblemer, slik at problemet ikke kan ligge i NASen.

Kan det være feil på Expressen (1. generasjon), eller har den problemer med å ta i mot så store datamengder som en musikkfil inneholder?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav T.B.Hansen » man 03.02.2014 13:56

leikvik skrev:Avspilling fortsetter på iPhone 5 uten rpoblemer, slik at problemet ikke kan ligge i NASen.

Her snur du det hele fullstendig på hodet. iPhonen er en egen avspiller/kilde. Eksemplet ditt viser helt klart at det er NASen som er problemet.

Ruteren har ingenting med saken å gjøre — den overfører bare datasignaler, som først konverteres til musikksignaler av AirPort Express (og eventuelt en ekstern DAC eller DAC i forsterker). AirPort Express er bare en mottager, som er avhengig av at en annen enhet spiller av musikken og sender den til Express'en. I utgangspunktet er denne avspilleren ment å være en datamaskin med egnet programvare (iTunes, AirPlay, Airfoil), eller en iDings. Serverprogramvare på en NAS er etter min erfaring en dårlig løsning — og problemet du beskriver har sammenheng med dette.

Jeg har ikke en NAS som din, og vet ikke hvor problemet ligger — men uansett ligger det i NASen og iTunes-serveren der.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav svar » man 03.02.2014 14:46

Selg AirPorten og kjøp deg en slik isteden.
AirPlay er fint, men det er en del ganger veldig buggy desverre......

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav leikvik » tir 04.02.2014 14:47

Takk for svar.
@T.B.Hansen:
Forstår ikke at det er så klart at det er NASen som er problemet: Jeg får jo fortsatt musikk ut på iPhonen fra NASen, etter at AirPort Expressen plutselig forsvinner fra lista over AirPlay-enheter jeg kan velge fra iPhonen. Det må vel bety at NASen fortsetter å sende ut signaler til iPhonen, men at disse av en eller annen grunn ikke lenger mottas av AirPort Expressen?

@Moderator:
Har kikket på Sonos og tilsvarende. De koster jo en del. Jeg hadde en AirPort Express og et par aktive høyttaler liggende, og siden Apple skryter av at dette skal fungere problemfritt???

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Musikk fra Synology DS 410 til Airport Express

Innleggav svar » tir 04.02.2014 15:03

Ja det koster en del, men det fungerer som det skal.
Når det kommer til streaming av musikk er sonos det beste.

Jeg har sett mange installasjoner av AirPlay, og når det fungerer så fungerer det veldig bra, men noen ganger har jeg sett installasjoner som ser helt fine ut, men det fungerer ikke som det skal av ukjente grunner.

Det som er mest irriterende med AirPlay er at man, med 1lyd bibilotek, ikke kan spille av forskjellig musikk til forskjellige høytalere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]