Finne filer på/i Time Capsule

Finne filer på/i Time Capsule

Innleggav Guldahl » man 03.02.2014 21:50

Hei! Jeg er på djupt vatn og håper det er noen her som kan hjelpe :)

I god tro kjøpte jeg en Airport Time Capsule. Dette fordi jeg trengte både router og en ekstern harddisk. Jeg trudde den var begge deler, noe den jo forsåvidt er, men slik jeg forstår etter å lest rundt på nettet er den kun for backup med Time Machine (noe som jo er en nyttig sak).

To spørsmål:

1) Hvis man har sletta ei fil man ikke burde ha sletta. Er det mulig å finne igjen bare den fila på time capsule?

2) Målet med hele kjøpet var jo egentlig en trådløs harddisk som jeg kunne legge over ting fra laptoppen på. Bare for å teste kobla jeg en ekstern harddisk til usb-inngangen på den og kunne da gå inn på denne trådløst. "Hurra", tenkte jeg, for det hadde jo forsåvidt vært en løsning, men jeg kan ikke gå inn i noen av mappene på harddisken (de "vises" som normalt og disken fungerer fint når den kobles rett i maskina). Kan det finnes noen løsning på dette?


Bonusspørsmål:
3) Jeg leste at det er mulig å gå inn på sin egen Time Capsule gjennom iCloud, men vil dette i såfall kunne brukes til noe anna enn å gjennopprette maskina når noe går gæli?

Jeg vet ikke om det er relevant, men maskina er en MacBook Pro 2.53 intel med Mac OS 10.8.5 og Time Capsulen heter A1470 (etter hva jeg kan forstå) med versjon 6.3.1.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Finne filer på/i Time Capsule

Innleggav gvalstad » man 03.02.2014 22:33

1. Ja. Bruk time machine
2. Hvilket filformat er det på disken? Er den formatert for pc?
3.
4. Burde vel være nyere firmware. Prøv å oppdatere den.
medlem i 190 måneder
 

Re: Finne filer på/i Time Capsule

Innleggav iKarlsen » tir 04.02.2014 0:03

Svar på spm 1:
Ja, du kan hente ut fila via Time Machine, så lenge den er oppe å kjører.

Hva gjelder svar på spm 2, så tolker jeg det dit hen:
Du ønsker tilgang til filer på TC'en din, direkte i Finder. Dette lar seg gjøre, men, ikke ved den automatiske backupen. Ved bruk av den automatiske backupen må alle filer/mapper hentes via Time Machine på macen din.
For å få tilgang til å legge over filer fra/til Finder, så tror jeg du må konfigurere TC'en, det var i allefall slik før, da jeg satt opp min.
Gå til Airport-verktøyet, merk TC'en og velg rediger. Klikk deretter på Disker, og aktiver fildeling. Deretter setter du opp tilkobling via kontoer eller passord. Er det fler som skal bruke den kan det være greit å sette opp egne kontoer for tilgang til forskjellig "root-mappe". Er du alene om å bruke den, eller vil gi flere i husstanden tilgang til de samme filene, så kan du sette den opp med diskpassord. Når dette er gjort, så klikker du på TC'en i Finder, og logger inn med passordet. Vips, så kan du drag'n'droppe så mye filer du ønsker.

Spm 3: Vet ikke, men tror ikke det går.

Merk deg at instillingene som er nevnt i spm 2 gjelder Airport-verktøy 6.3.2. Om du har en ganske gammel versjon av Airport-verktøyet, så vil du finne de samme innstillingene, men muligens på et annet sted.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron