Formatere eller partisjonere en USB

Formatere eller partisjonere en USB

Innleggav odin » tor 20.02.2014 19:22

Jeg har en 8GB Datatraveler og 16GB Transcend minnepinne som ikke vil las seg partisjonere i OS X (Maverick). Har lest alle tråder som viser til bruk av Diskverktøy, men det hjelper lite. Begge minnepinnene fungerer greit i Windows og er forsøkt formatert som exfat, fat, fat32 og NTSF. Når jeg prøve å partisjonere de i OS X får jeg følgende melding: Partisjonering mislyktes med feilen: Kunne ikke deaktivere disk.

Jeg søker derfor alle tråder som omhandler deaktivere og får som svar at da skal slette volum eller partisjonen først i Diskverktøy . men får samme svar. Andre råd viser til at du skal slette alt som ikke benyttes - det tar en halv time og gir meldingen: Sletting mislykkes.

Tar jeg minnepinnene i Windows fungerer de som de skal. Har også forsøkt å bruke terminal og "diskutil erasedisk HFS+ newdisk disk1" da får jeg meldingen: Unmounting disk
Error: -69888: Couldn't unmount disk.
Prøver jeg en kommando for å "unmounte" disken får jeg melding "fail to unmount"

Hvordan i all verden skal en gå fram for å kunne partisjonere en USB til å kunne lage f.eks. bootbar USB. Trenger det for å starte ie Macbook Pro Retina 15" som nekter å starte "greyscreen" (ja både med restore og cmd + R).
medlem i 187 måneder
 

Re: Formatere eller partisjonere en USB

Innleggav jokkmokk » tor 20.02.2014 20:34

Høyreklikk usb sticken i finder og fjern/tvungen fjerning.
Prøv så disk verktøy igjen
medlem i 136 måneder
 

Re: Formatere eller partisjonere en USB

Innleggav HEFJELLS » tor 20.02.2014 21:26

odin: Hvis du skal bruke minnepinnene med Mac, kanskje du må formatere den(m) til Mac OS Extended (journalført) og så partisjonere den(m) etterpå?
Eg har laget meg en usbpinne med Maverick. Usbpinnen er bare formatert til Mac OS Extended (journalført) Brukte deretter denne: http://liondiskmaker.com/#
medlem i 163 måneder
 

Re: Formatere eller partisjonere en USB

Innleggav odin » fre 21.02.2014 1:13

Vel, jeg tror dette er et Maverick fenomen. Har nå tatt de samme minnepinnene til en iMac med Lion og får ingen problemer med å partisjonere eller benytte DiskmakerX eller den eldre versjonen LionDiskmaker. Men på min bærbare Macbook Pro med Maverick...bare tull.
medlem i 187 måneder
 

Re: Formatere eller partisjonere en USB

Innleggav jokkmokk » fre 21.02.2014 15:33

kan være at usb portene på din bærbare gir for lite strøm
medlem i 136 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]