Macbook Pro Retina 15" late 2013 - Starter ikke

Macbook Pro Retina 15" late 2013 - Starter ikke

Innleggav odin » fre 21.02.2014 1:35

Jeg har kjøpt en MavBook Pro Retina 15" med japansk/internasjonalt tastatur. Den har 16GB Ram og 500GB SSD.

Det ble tungvint med japansk tastatur så jeg byttet til norsk tastatur og nytt bunndeksel. En krevende operasjon, men ikke verre enn å skifte LCD touchscreen i iPhone.

I utgangspunktet var maskinen satt opp med Mavericks og Windows 8.1 i BootCamp. Dette funket svært bra og maskinen var lynrask.

Etter bytte til norsk tastatur skjer følgende: Umulig å boote går rett i "Greyscreen" prøver å starte fra Recovery samme resultat. Prøver Internett Recovery samme resultat. Prøver deretter å slette nVram og alle mulige og umulige oppstartsvalg - maskinen går i "greyscreen". Prøver å boote fra USB og det samme skjer - også fra USB drive. Prøver derfor å sette opp maskinen til å boote fra ekstern Macbook med firewire. Samme skjer - oppstart sirkelen surrer så "greyscreen". Etter noen minutter slår maskinen seg av.

Oppstart med cmd + R laster greit ned Hardware test fra internett. Ingen feilmeldinger, bortsett fra at det står at venstre vifte ikke virker (men det gjør den).

Det som er underlig er at det ikke er noen problemer å innstallere Windows 7 og 8.1. Har kjørt full Windows installasjon med siste bootcamp drivere og alt virker helt OK. men OS X Maverick lar seg ikke installere - heller ikke Lion 10.8. Uansett hva jeg prøver så går maskinen i Greyscreen.

Jeg antar at dette kan ha noen med bios (efi?) og hardware innstillinger eller at disken ikke leses av OS X fordi den oppfattes som en mbr disk. Har googlet problemstillingen og ser at jeg ikke er aleine - men har ikke sett noen løsninger. Har forsøkt å finne software til å boote fra USB og partisjonere disken for OS X extended, men har ikke funnet noen foreløpig.

En løsning er selvsagt å gå tilbake til japansk tastatur, men det er mange timers arbeid. Underlig at Windows kjører problemfritt på en Macbook og OS X ikke engang vil installeres. Står det så dårlig til med Apple programvaren? Mine problemer med å formatere/partisjonere USB minnepinner i Maverick gjør meg betenkt på at dette handler om virkelig dårlig software - ustabilt og fullt av bugs/feil.
Sist endret av odin den fre 21.02.2014 11:21, endret 1 gang
medlem i 188 måneder
 

Re: Macbook Pro Retina 15" late 2013

Innleggav kovacs » fre 21.02.2014 10:38

Kjedelig. Du bør endre tittelen på innlegget ditt til noe mer relevant slik at andre ser det.

Du sier ikke hvilken versjon av MacBook Pro du har, men den høres ganske ny ut.

odin skrev:Står det så dårlig til med Apple programvaren? Mine problemer med å formatere/partisjonere USB minnepinner i Maverick gjør meg betenkt på at dette handler om virkelig dårlig software - ustabilt og fullt av bugs/feil.


Dette var en merkelig konklusjon på innlegget ditt. Hva har formatering av USB minnepinner med saken å gjøre? Du opplever Mavericks ustabilt? Ok, da må det jo være virkelig dårlig software.

Noen spørsmål:

Du sier du har "slettet" NVRAM, mener du at du har gjort en NVRAM reset? Altså http://support.apple.com/kb/HT1379

Hva betyr dette: "Prøver å boote fra USB og det samme skjer - også fra USB drive". Hva mener du med USB drive? En minnepinne eller en ekstern Superdrive? Og hva mener du med å boote fra en ekstern Macbook via FireWire? Jeg tror bare du kan bruke en annen Mac som en FireWire-drive, men var ikke klar over at du kan boote fra den (kan man virkelig det?).

Har du en USB minnepinne som er formattert korrekt og som har en *kjørbar* installasjonsfil for Mavericks?

Det er superenkelt: http://support.apple.com/kb/HT5856 - men det funker selvsagt bare på Mac og ikke i Windows-partisjonen.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Macbook Pro Retina 15" late 2013

Innleggav odin » fre 21.02.2014 11:18

Forstår ikke hva du mener: "Du sier ikke hvilken versjon av MacBook Pro du har, men den høres ganske ny ut." Overskriften min: "Macbook Pro Retina 15" late 2013" Hvis det hjelper så er modellen a1398

Jeg har flere Macbook med Maverick så jeg har både kunnskap om og erfaring med Mac. Selsvsagt har jeg minnepinner som er bootbare både med Lion 10.8 og Maverick. Når jeg beskriver i et annet innlegg at Maverick ikke vil partisjonere minnepinner så har det ikke noen med denne Macbooken gjøre siden den ikke kjører Maverick.

Beklager at jeg ikke var presis: Jeg har resat NVRAM ikke slettet.

Hva betyr dette: "Prøver å boote fra USB og det samme skjer - også fra USB drive"
Trodde det var forstålig. Du kan boote en Macbook fra USB minnepinne, ekstern harddisk "My Passport" som Superdrive og internett Recovery. Har også ekstern harddisk med fullt installert Lion 10.8 som kan kobles via USB 2.0 - den starter ikke.

Jeg tror bare du kan bruke en annen Mac som en FireWire-drive, men var ikke klar over at du kan boote fra den (kan man virkelig det?).
Selsagt kan man boote fra "Targetdrive" funksjonen i Mac som ble introdusert rundt 1990. I Targetdrive starter en Mac koblet sammen med en annen Mac via FireWire eller Thunderbolt. Jeg har prøvd med Thunderbolt kobling - men greyscreen.

Jeg forsøker å si at absolutt alle tenkelige måter å legge inn OS X er prøvd - med samme resultat.

Lurer altså ikke på enkle Apple løsninger, men om noen kjenner til bootbar usb software som kan endre maskin eller SSD innstillinger.
medlem i 188 måneder
 

Re: Macbook Pro Retina 15" late 2013 - Starter ikke

Innleggav kovacs » fre 21.02.2014 12:41

Hei, ja du har rett i at jeg burde ha sett modellinfo i overskriften.

Det med booting via ekstern maskin har jeg aldri gjort, fint å være klar over.

Har du forsøkt å boote "andre veien" slik at MacBook prøver å starte opp disken i din MBP? Da ser du i det minste om det går an å få tak i den eller ikke. Hvis MBP fortsatt gir gråskjerm og ikke vil i Target Mode høres det jo ut som et alvorlig servicebehov.

At du skal måtte skifte tastaturet tilbake virker jo merkelig, det håper jeg du slipper. Vanskelig å se at det skal påvirke oppstartsdisken.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron