Endre IP-adresse?!

Endre IP-adresse?!

Innleggav Svenne » søn 23.02.2014 15:03

Vi har flere mac,er og ipad og iphones. Men av og til, og ganske ofte, så slutter nettet å virke på en eller flere av masknene. Vi tar ut stikkontakten på ruteren/nettet og stikker den inn igjen, og da kan det virke igjen. En stund.
Får en sjelden gang en feilmelding om at IP-adressen er den samme på flere maskiner og at denne bør endres. Jeg tror, men vet ikke, at dette er feilen jeg sliter med. Er det en måte å bli kvitt dette problemet på/endre IP-adresser?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Endre IP-adresse?!

Innleggav gvalstad » søn 23.02.2014 15:43

Sjekk om routeren har begrensninger i antall ip-adresser den deler ut eller i antall samtidige tilkoplinger.
medlem i 190 måneder
 

Re: Endre IP-adresse?!

Innleggav Svenne » søn 23.02.2014 15:52

Ok, takk, visste ikke at dette er en begrensning, men det er vel naturlig.
Da må jeg finne ut/spørre Telenor om dette.
Det er et Zyxel 2602.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Endre IP-adresse?!

Innleggav otroean » søn 23.02.2014 22:28

Dette er dessverre ikke ukjent. Det virker som buffer minnet i disse boksene går fullt og må slås av for å fungere igjen. Hos meg fungerte boksen fint før, men etter at vi fikk flere enheter i huset som skulle på nett kom problemet. Prøvde å koble fra alt av telefoner og nettbrett, da fungerte ting utmerket igjen. Etter å ha brukt nettet med kun datamaskinene koblet til begynte jeg å koble til de resterende enhetene igjen, og vips der var problemet tilbake. Telenor boksene sin dhcp range er fra 1 til 137. Selve ruteren har ip 10.0.0.138. Løsningen min ble å sette telenormodemet i bridge mode og kjøpe ny ruter som håndterte det trådløse, dhcp og rutingen...
medlem i 178 måneder
 

Re: Endre IP-adresse?!

Innleggav PaulusA » man 24.02.2014 9:50

Hei!

Jeg har også opplevd det samme problemet med min router, og det var sånt sett en "stand alone" router fra Jensen, som vistnok skulle være bra. Med en annen router har jeg aldri opplevd problemet igjen.

Hvis man har slike vedvarende problemer kan man enten:
1. Låse IP adresser på maskiner, dvs sette opp manuelt
2. Sette opp en timer som slår router av og på igjen en gang i døgnet (er ikke sikkert dette holder)
3. Bytte router, som du nå har gjort :-)
medlem i 134 måneder
 

Re: Endre IP-adresse?!

Innleggav Svenne » man 24.02.2014 10:42

Jeg som startet det hele, har ikke ny ruter, kun den halvgamle gamle Zyxel fra Telenor.
Og vet heller ikke hvordan jeg bærer avsted for å skrive forskjellige IP-adresser manuelt.
Ei heller om det er mulig timer-skru-av Zyxel,en.

Men jeg er ihvertfall ikke den eneste i verden som sliter med at maskinene dropper ut.
Og det er en trøst.
Jeg ringer 05000, senere i dag, så får jeg høre hva Telenor sier om problemet.
Var redd jeg var den eneste som slet med dette irriterende problem.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Endre IP-adresse?!

Innleggav PaulusA » man 24.02.2014 17:11

Hei Svenne,

Du kommer nok ikke langt med Telenor, er jeg redd..
En ny router er ganske lett å sette opp..

Ang fast IP, så er dette såre enkelt å gjøre under nettverksinnstillinger, manuelt...

Ang timer så tenkte jeg på en gammeldags timer til strøm, f.eks fra Biltema eller Clas Ohlson, den gjør susen, men om det hjelper vet jeg ikke. Jeg ville da ha slått den av en halvtime eller noe sånt midt på natten..

Lykke til!
medlem i 134 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron