Mystisk problem med ethernettilkobling

Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav ltm5 » ons 05.03.2014 14:30

Jeg har flyttet til studenthybel hvor vi ikke kan ha trådløst nett. Vi må derfor koble oss direkte via ethernetkabel, da bruker jeg også en usb-adapter på min macbook air. Problemet er at etter jeg fikk koblet meg opp, (med samme bruker som på eduroam på skolen), virker tilkoblingen kun i ca. 3 min før jeg får beskjeden (på systemvalg for nettverk) "Kabelen til USB ethernet er ikke koblet til, eller enheten i den andre enden svarer ikke", jeg blir koblet til igjen ca 2 min senere.

Jeg har vært hos "orakelet" på skolen, som har med nettverket å gjøre, å de fant ut at det ikke var noe i veien med kabelen eller med adapteret, hos dem var ble ikke koblingen brutt.

Typen min har en ny macbook pro, som det ikke er noe problem med, men han trenger ikke bruke adapter.

Orakelet ba meg kontakte eplehuset og eplehuset hadde ikke så mange konkrete forslag..

Jeg setter veldig pris på det om noen kan hjelpe :)
Sist endret av ltm5 den ons 05.03.2014 15:13, endret 2 ganger.
medlem i 121 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav kimern68 » ons 05.03.2014 15:07

Du sier ingenting om hva slags mac du har selv, bare hva typen din har. Og i og med dere har fysisk kabel inn i hybelen, hvorfor ikke sette opp en egen trådløs router, eller er det strengt forbudt? Og hvorfor eventuelt får dere ikke lov til å sette opp en trådløs router, har det med at et trådløst nett vil forstyrre for instrumenter og lignende? Eller er det andre grunner?

Om det skal vise seg at det er lov med eget trådløst nett ville jeg satt opp en Airport Experess eller annen rimlig router, så slipper du USB adaptere som tuller og sånne ting.
medlem i 141 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav ltm5 » ons 05.03.2014 15:11

Jeg har macbook air.

Ifølge leiekontrakten er det ikke lov med eget nett, de påstår også at dette ikke er mulig å sette opp. Så det er dessverre ikke et alternativ...
medlem i 121 måneder
 

Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav Superhai » ons 05.03.2014 15:29

Det er vel alltids mulig å sette opp et trådløst nett, men regner med det blir komplisert da det nok er godkjenning/adgangskontroll som gjør det vanskeligere og det ønsker man sikkert ikke at supporten skal bruke ressurser på.
Det er muligens det som vanskeliggjør dette, og har noe med samspillet router hos din internettsleverandør og din maskin og adapter.
medlem i 132 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.03.2014 16:01

Etter min erfaring er det ingen problemer med å koble opp en AirPort Express på et slikt nett. Men jeg vil ikke anbefale noe som strider mot reglementet, selv om dette reglementet sikkert er laget for å unngå spørsmål fra beboere som mangler elementære kunnskaper om nettverk...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav ltm5 » ons 05.03.2014 16:19

Det er jo kanskje ikke noe de bryr seg om. Men er litt skeptisk til å bruke nesten 800 kr på noe jeg ikke er sikker på om vil fungere...

Takk for svar uansett :)

Hvis det er noen som vet hvordan jeg får macen til å ta imot nettet gjennom ethernetkabelen, hadde det også vært veldig fint :) Det skal jo tross alt være mulig, eller er jeg helt idiot?
medlem i 121 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav svar » ons 05.03.2014 18:13

Har du nett bare ved å koble kabel rett i maskin eller er det noen andre innstillinger som er gjort på maskinen?
Du nevner at du bruker samme bruker som på skolen, men hvor/til hva?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav T.B.Hansen » ons 05.03.2014 18:33

Jeg har aldri brukt et USB-til-EtherNet-adapter — men etter feilmeldingen du får å dømme, er det som skjer rett og slett at pluggen sitter dårlig, og lett løsner. Et vanlig problem med allslags USB-kabler på bærbare maskiner.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav kovacs » tor 06.03.2014 12:51

Jeg bruker en USB-Ethernet adapter på MacBook Air daglig på jobb (Thunderbolt-porten brukes da til ekstern skjerm). Det har ikke vært noe som helst problem med dette.

Det er jo mulig at det er et problem med selve adapteren. Kanskje du bør ta den med til Eplehuset og få testet den skikkelig?

Du kan evt prøve å koble til MacBook Pro-en via den og se om det funker like dårlig (gitt at adapteret funker på MBP i det hele tatt).

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav njadve » tor 06.03.2014 13:30

Jeg vil ikke anbefale å prøve seg på å sette opp eget nettverk. Eduroam-nettverkene har ganske streng sikkerhet og jeg tipper det blir vanskelig.

Min første tanke er at siden det ikke er et problem når du er hos IT-avdelingen så må det vel nesten være kabelen din hjemme siden det er den eneste komponenten som er ulik. En sliten ethernetkabel kan lett gi slike feil, jeg selv en lang kabel selv som har et lite brudd et sted slik at den av og til bryter.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Mystisk problem med ethernettilkobling

Innleggav Superhai » fre 07.03.2014 1:59

IT support er vel også sannsynligvis koblet på innsiden av "802.1x"-aktiviseringsnettet og det er vel mulig at adapteret ikke støtter den protokollen.
medlem i 132 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]