Hva slags router trenger jeg?

Hva slags router trenger jeg?

Innleggav samuholm » man 10.03.2014 15:31

Trenger en ny trådløs router da min gamle har begynt å slite etter lang og tro tjeneste.

Har en stasjonær Imac, en Ipad og en Apple-tv skal bruke nettet, og må regne med at det vil være en del samtidig bruking..



Er ikke noe teknisk geni, og klarer ikke helt på egenhånd å tolke ut ifra spesifikasjoner o.l. hvor bra routeren vil klare at f.eks kona bruker netflix på Applt-tv'n og sjekker facebook på mobilen samtidig, guttungen ser på youtube på Ipaden og jeg ser på fotballkamp på Imacen.

Har hatt en linksys som har funket lenge, men har vært litt småhakking innimellom når vi har streamet over Airplay. Etter at vi nylig flyttet og har fått flere mur/betonmgvegger rundt og mellom oss har det gått enda mer i stå, og jeg forstår at det jeg må oppgradere..

Tar veldig gjerne imot tips om hva jeg bør anskaffe meg, eller se etter..

Vil f.eks en aiport express duge, eller bør jeg gå for en airport extreme? Eller finnes det andre gode alternativer?
medlem i 170 måneder
 

Re: Hva slags router trenger jeg?

Innleggav GeirHenriksen » man 10.03.2014 17:37

Nå regner man med at du har nok båndbredde inn fra internett slik at det ikke er dette som hakker ? Hvilken leverandør leverer internett til deg idag ?

Hadde nok gått for en Time Capsule ev Airport Extreme men prisforskjellen opp til minste Time Capsule er for liten til å ikke gå for denne . Om man ikke skal gå den ruta så er det vel ASUS RT-AC66U ev RT-AC68U som er kongene på haugen akkurat nå .

Har du noe kablet nett idag eller er alt trådløst for dette kan også spille litt inn for mur/betong er ikke så kjekt . Kan være ide og trekke kabel frem til hvor man har TV-appratet for da kan man utvide med en Express i det området om routeren står langt unna

Dualband slik at man får kjøre 5gHz er kjekt til AppleTv`n på Netflix eller andre slik litt krevende ting som trenger båndbredde ... litt sånn tanker bare
medlem i 135 måneder
 

Re: Hva slags router trenger jeg?

Innleggav samuholm » man 10.03.2014 18:01

Takk for svar! :-)
Har lynet med 10mbit/s. Hadde homenet med samme hastighet der vi flyttet fra, så regner ikke med at det skal være noe der.

Tenker nok det samme om at man heller vil gå for time capsule enn en airport extreme ja, og heller nok mot det alternativet..

Har en 10m lang kabel som foreløpig har slengt over gulvet og gjennom gangen (inntaket er litt ugunstig plassert innerst i et hjørnet på barne/gjesterom), men håper jo helst å slippe å bruke denne, dersom det lar seg gjøre.
medlem i 170 måneder
 

Re: Hva slags router trenger jeg?

Innleggav GeirHenriksen » man 10.03.2014 19:59

Kablet eller ikke når man har mest Apple utstyr vil en Time Capsule være det som er enklest samt sikrest at det vil fungere uten alt for kompliserte oppsett .

Jeg ser på nettsidene til den leverandøren din at alt du trenger gjøre er å plugge egen router i vegguttaket og direkte i WAN porten . Uten at man vet hvilke kabling som ligger der hadde jeg forsikret meg om at man bruker min CAT6 fra veggen og til routeren sin WAN port .

Det går fint å utvide nettet med en Airport Express som repeater i ettertid om man ikke ønsker å dra kabler ut fra routeren . Eller bruke en powerline/homeplug overføring fram til egnet punkt f.eks bak tv`n for så å sette en Express dit .. masse muligheter
medlem i 135 måneder
 

Re: Hva slags router trenger jeg?

Innleggav T.B.Hansen » tir 11.03.2014 13:19

Apples rutere er blant de beste på ytelse, og uten sammenligning de enkleste å sette opp, tilpasse og utvide. I motsetning til hva mange tror, er de ikke dyre sammenlignet med andre rutere med tilsvarende funksjonalitet.

Express har den fordelen at man kan koble den til et musikkanlegg. Extreme er mer allsidig; bla. kan man koble til harddisk (eller flere harddisker med en USB-hub), og den er raskere. Den innebygde harddisken i Time Capsule gjør det svært enkelt å ha oppdatert backup.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Hva slags router trenger jeg?

Innleggav MrWolfie » tor 13.03.2014 4:54

jeg ville ha bestilt en airport extreme, har hatt en selv nå i halvannet år og den er like stødig.. har hatt mange andre blant annet de nye til asus i samme prisklasse, og den extremen er helt klart den beste.. deler veldig mye internt med andre maskiner. Og ja den er veldig enkel å sette opp..
medlem i 154 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere