Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav Fry9 » tir 11.03.2014 22:15

Hei!

Jeg tenkte å kjøpe meg en ny ekstern harddisk, ønsker da 3-4TB lagringsplass, ønsker også muligheten til å koble den til det hjemmenettverket slik at jeg kan den kommer opp i Finder, har Get boks 2 som nettverk hjemme, har tittet på AirPort extre men synes prisen er litt stiv da man kan få like mange TB til halve prisen og under. Er dette mulig?

Takk for hjelpen

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav svar » tir 11.03.2014 22:16

Skal du først ha NAS, kjøp en sikkelig en, som eks Synology :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav T.B.Hansen » tir 11.03.2014 22:43

Ikke alle har behov for en NAS til mange tusen kroner...

En enkelt disk koblet til nettverket med EtherNet (sjelden) eller USB (krever en ruter som tillater det) er et godt alternativ, om man ikke har for store lagringsbehov.

Apple AirPort Extreme har ingen harddisk, men en USB2.0-inngang som kan brukes til å koble en eller flere disker til (flere via USB-HUB). Apple Time Capsule har innebygget harddisk. Prisen på lagring er nok litt høyere her, enn på en separat disk — men jeg synes det er greit at det sitter en disk inne i selve ruteren.

Har selv en ordentlig NAS, som samboeren bruker til et etterhvert enormt fotoarkiv. I tillegg har vi en 3TB Time Capsule til backup med Time Machine, og diverse løse disker fra 750GB til 3TB koblet med USB til TimeCapsule og en eldre Extreme. De siste diskene bruker vi til iTunes-bibliotek, rippede filmer og TV-opptak, m.m. Fungerer utmerket på sine egne premisser, altsammen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav TomDorull » tir 11.03.2014 23:17

Sjekk ut WD my cloud diskene. Har en 4tb selv jeg er ganske fornøyd med.
medlem i 194 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav T.B.Hansen » ons 12.03.2014 19:25

Jreg kan også anbefale WD (selv om jeg ikke har noen av akkurat denne modellen). Har aldri hatt problemer med WD-disker, og noen av diskene jeg har er over 10 år gamle. Jeg kjenner profesjonelle IT-folk som har samme erfaring.

Mange mener at det er mye feil på WD-disker — men saken er at det er en av verdens største harddiskprodusenter, med langt større salg enn nesten alle konkurrentene. Dermed kan de få mange klager uten at feilprosenten nødvendigvis er høy.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav Fry9 » ons 12.03.2014 20:30

Takk for svar.
Har bestemt meg får å bestille NAS, tittet da på denne

https://www.komplett.no/synology-disk-station-ds211j-nas-server/614683
Eventuelt denne, koster 200 mer, men støtter opp till 8TB:
https://www.mpx.no/synology-disk-station-ds214se/802207#!tab:extra

med to av disse harddiskene:
https://www.komplett.no/wd-desktop-green-3tb/628746

Vil dette passe sammen? noen som har noen erfaringer med disse eventuelt noe liknene i samme prisklasse?
Vi jeg da få disse harddiskene opp i finder når de kobles opp i hjemmenettverket?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav GeirHenriksen » ons 12.03.2014 21:02

Da hadde jeg gått for den 214SE siden den er av årest modeller og ikke en 211 som er en 2011modell . Jeg vet ting baller fort på seg men velg heller WD RED disker . 3TB versjonen koster deg det jeg vil kalle marginalt mer pr stk men er designet for NAS bruk samt at den er laget for konstant drift 24/7 .

Totalt blir det 460kr ekstra men det er noe du aldri vil angre på etter min mening . Etter DSM 5.0 kom for et par dager siden har det kommet mange fine funksjoner ekstra som at du kan sette opp serveren til å ta backup opp til f.eks Dropbox av mapper på serveren som kan være ekstra kjekt skulle man være uheldig .

Ett annet ankepunkt som jeg mener er i positiv retning er at 214SE kan settes opp som VPN server slik at man kan surfe sikkert på wifi ute i den vide verden eller man kan streame NRK mens man er i utlandet siden man da har Norsk IP :) . Eller har man Altibox eller noe slikt kan man VPN hjem å se tvkanalen sine også på nettbrett eller hva..

Er det noe å tvile på ?
medlem i 135 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav Fry9 » ons 12.03.2014 21:13

GeirHenriksen skrev:Da hadde jeg gått for den 214SE siden den er av årest modeller og ikke en 211 som er en 2011modell . Jeg vet ting baller fort på seg men velg heller WD RED disker . 3TB versjonen koster deg det jeg vil kalle marginalt mer pr stk men er designet for NAS bruk samt at den er laget for konstant drift 24/7 .

Totalt blir det 460kr ekstra men det er noe du aldri vil angre på etter min mening . Etter DSM 5.0 kom for et par dager siden har det kommet mange fine funksjoner ekstra som at du kan sette opp serveren til å ta backup opp til f.eks Dropbox av mapper på serveren som kan være ekstra kjekt skulle man være uheldig .

Ett annet ankepunkt som jeg mener er i positiv retning er at 214SE kan settes opp som VPN server slik at man kan surfe sikkert på wifi ute i den vide verden eller man kan streame NRK mens man er i utlandet siden man da har Norsk IP :) . Eller har man Altibox eller noe slikt kan man VPN hjem å se tvkanalen sine også på nettbrett eller hva..

Er det noe å tvile på ?


Det var ikke noe å tvile på nei, da er 214SE bestilt, med WD Red 3TB NAS Harddisk..
Hvordan setter man dette opp slik at jeg får åpnet harddiskene i finder?

Takk får raskt svar

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav GeirHenriksen » ons 12.03.2014 23:35

Jeg har en DS412+ selv og fant denne siden her http://macsynology.wordpress.com/2011/0 ... -your-nas/ . Denne forklarer prosessen veldig godt selv om dette er for en 4bay NAS. http://ukdl.synology.com/download/ds/QI ... y4_enu.pdf forklarer litt og så kan man google litt å se hvilke andre treff man får .

Nå tror jeg det er rimelig straighforeward . På en 2bay så er kanskje ikke raid med failsafe like greitt for ut av 2x3TB vil du bare sitte igjen med 3TB for lagring .. Tror alikevel du skal velge SHR = Synology Hybrid raid og så ordner boksen dette selv i løpet av prosessen . Kan være greitt å installere bare den ene disken for så å sette opp alt og deretter legge til en disk til men det velger du selv . Tar bare litt tid vanligvis ...

Du vil finne NAS under finder som en nettverksenhet . Gå på VIS > Koble til Tjener > finn NAS boksen og velg hvilke mapper du vil koble til
medlem i 135 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav Fry9 » søn 16.03.2014 10:26

Da har jeg fått satt den opp og veldig fornøyd

Har kun et problem der jeg sliter med å flytte over iTunes biblioteket mitt:

har gått inn på preferences-advanced og forandret iTunes media folder location der, og har huket av keep iTunes Media folder organized, og Copy files to iTunes Media folder when adding to library.

Men biblioteket flytter seg ikke, må jeg kopiere over i finder først? eller hvordan kan jeg gjøre dette?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny hardisk med muligheter til å sette opp i nettverk

Innleggav GeirHenriksen » søn 16.03.2014 16:01

Fikk ikke akkurat til dette selv og så har jeg hatt en helt annen mappestruktur enn hva iTunes legger opp til på filene mine .

Jeg la alle mp3 mappene over til MUSIC mappa på serveren , lar iTunes mappa ligge på mac`n slik den er samt fjerner haken der det står at iTunes skal kopiere til media-mappen når du legger til musikk i biblioteket .

Så går du på Arkiv > Legg til i bibliotek og legger til mappa MUSIC på serveren din . Jeg vet at dette ikke er optimalt for kopierer man inn en ny sang/plate over til Music på serveren må man da legge til den mappa eller mappene men det fungerer helt fint for meg.

Ett problem som kan oppstå er når du åpner iTunes på mac`n din før mac`n har koblet seg til nas på nettverket da kan det oppstå problemer med at den ikke spiller av en sang men da bare kobler du til serveren i finder så funker det fint skal du se .
medlem i 135 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]