Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Innleggav 1976anders » lør 29.03.2014 0:30

Hei,

Oppsett: Mac mini, sony LCD 37 tv, sony reciver, avspilling av film fra iTunes i full hd.

Problem: ved mørke partier, og overganger mellom lyse og mørke, så klarer ikke skjermen (?) eller minien å bestemme seg for lysnivået. Effekten er at det skifter mellom lyst og mørkt i bildet. Ser ut som to standarder som ikke klarer å bestemme seg.. (Kremt, mangler vokabular her).

Noen som har samme erfaring, som kan gi meg et hint om hva dette kan være? Ligger problemet i tven, er det kombinasjonen, eller er det et problem i minien/iTunes?
medlem i 160 måneder
 

Re: Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Innleggav Valotunk » lør 29.03.2014 1:18

Relativt typisk problem for TV'er med svak/dårlig bildeprosessering.

Har du en annen skjerm å prøve på?
medlem i 198 måneder
 

Re: Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Innleggav 1976anders » lør 29.03.2014 10:53

Valotunk skrev:Relativt typisk problem for TV'er med svak/dårlig bildeprosessering.

Har du en annen skjerm å prøve på?


Ja, det har jeg. Men har du noe mer kjøtt på beinet? Skjønner at dette er isolert til tven, selv om denne har vært flink på 720 fra dvd. Er det avgjørende at jeg nå har spilt av fil i hd?
medlem i 160 måneder
 

Re: Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Innleggav Valotunk » man 31.03.2014 22:28

Høyere oppløsning vil si mer informasjon å prosessere. Dvs. at jo mer data du mater TV'en med jo tyngre blir oppgaven å prosessere dataene. Det kan ofte gjøre utslag i symptomer som f.eks. det du skisserer. Full HD inneholder svært mye mer informasjon å behandle enn 720x576 fra DVD.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er problemet i ditt tilfelle, men det er derfor jeg tenker at det hadde vært greit å prøve med en annen skjerm for å se hvordan det utarter seg der.
medlem i 198 måneder
 

Re: Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Innleggav 1976anders » lør 05.04.2014 23:55

Vil først takke for svarene jeg har fått. Har nå brukt litt tid på problemsøk og research, og landet på at jeg har et HDCP problem.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-bandw ... Protection

Min "gamle" LCD er ikke kompatibel, og det betyr at Apple og andre beskyttere av opphavsrett tillater seg å betrakte mitt oppsett som risiko. De selger meg altså filmen, men har gjort sitt for å ødelegge mulighetene for å spille den av. DRM+HDCP = jeg har tapt. Det frister å be Apple om refusjon, men det er vel enkelt å tenke seg utfallet på det spørsmålet. Løsningen er ny kompatibel skjerm, eller å droppe iTunes.
medlem i 160 måneder
 

Re: Problemer med lysnivå ved avspilling fra Mac mini

Innleggav simkort » søn 06.04.2014 1:08

Refusjon er veldig enkelt når man handler på iTunes. Har selv gjort noen feilbestillinger og kvitteringen kommer alltid på mail. Under hver artikkel kan man rapportere feil og får da refundert beløpet.

Hvordan ville dette oppsettet ha fungert med AppleTV? Alt du kjøper vil være tilgjenngelig der om man ikke velger AirPlay! Dette fungere hvertfall smertefritt hos meg, men er kanskje ikke løsningen du ser etter. Men så skal det sies at jeg har en nyere TV også (Samsung 8000-serien 2013).
medlem i 213 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron