Airport Extreme eller TimeCapsule?

Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav baiaz » søn 30.03.2014 23:27

Hei

Jeg må kjøpe meg ny Trådløs ruter - bør jeg da kjøpe Airport Extreme eller TimeCapsule eller noe helt annet?

PS: har en haugammel airport Extreme nå... som har begynt å droppe nettet. Så jeg må ha ny i morgen!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav LCD » man 31.03.2014 0:11

Hei

En Airport extreme og TimeCapsule er vel i bunn og grunn samme ruter...med og uten disk
Så det må du ta med deg selv om du trenger disk for å kjøre Time Machine på intern disk i boksen eller ved å henge på en USB disk på en vanlig Airport extreme som det samme..bare eksternt
Om nettet dropper ut nå og da ville jeg titte litt på omgivelsene før kjøp, om du snakker om WIFI da og ikke kabel
medlem i 148 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav baiaz » man 31.03.2014 6:01

Takk skal du for svaret....

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav T.B.Hansen » man 31.03.2014 14:47

At en router dropper forbindelse har gjerne med forstyrrelser å gjøre. Mange tråder om dette her.

Men siste generasjon Extreme og TC er mye raskere enn de gamle; også om man ikke har datautstyr med ac-kapasitet — så har man råd og lyst, er det en god idé å kjøpe nytt.

Apples router er blant de beste hva gjelder ytelse, og uten sammenligning de enkleste å sette opp. Om man velger Extreme eller TC, avhenger om man ønsker en harddisk på nettverket. Før var diskopsjonen til Apple unødvendig dyr; nå er det ikke det lenger. Jeg kjøpte en ny TC ifjor, og angrer ikke et øyeblikk.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav monken » man 31.03.2014 15:47

Jeg har både Extreme og TimeCapsule hjemme
Super gode routere bortsett fra at farten på USB porten er ikke noe å skryte av (rundt 25Mb/s eller 3.0 til 3.5 MB/s)
medlem i 177 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav tiddylicious » man 31.03.2014 18:54

Jeg er litt uenig, ville valgt noe annet enn Apple for rutere. Mangler for mye funksjonalitet, usikre, samt at det går like flott med rutere fra andre produsenter :-)

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav T.B.Hansen » man 31.03.2014 19:59

Hvilken funksjonalitet er det du mangler? Tror du en vanlig hjemmebruker trenger mer enn det Extreme/TC leverer? Eller for den sakens skyld, greier å sette opp funksjonene med det grensesnittet andre produsenter opererer med?

Apples rutere er blant de raskeste i sin prisklasse i alle tester jeg har sett. Og de er definitivt blant de mest stabile. Min gamle Express har fungert problemfritt i seks, syv år.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav baiaz » man 31.03.2014 20:55

Det ble en 3 terra time capsule på meg.. takk!!!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav Valotunk » man 31.03.2014 22:18

tiddylicious skrev:Jeg er litt uenig, ville valgt noe annet enn Apple for rutere. Mangler for mye funksjonalitet, usikre, samt at det går like flott med rutere fra andre produsenter :-)


Med tanke på sikkerhetshullene som eksisterer i rutere fra andre produsenter som f.eks. Asus, Linksys og Netgear; på hvilken måte mener du Apple sine rutere er usikre?
medlem i 198 måneder
 

Re: Airport Extreme eller TimeCapsule?

Innleggav ompaKaiiizer » tir 01.04.2014 15:33

Må nesten (dessverre) si meg enig med tiddylicious når det gjelder å velge noe annet enn en Apple-ruter. Har hatt Extreme tidligere, og har en TC 3TB nå, men ingen av dem har veldig god rekkevidde. Det skal imidlertid sies at begge to stod/står under et skap i stua i 1. etg, så det er mulig at en plassering høyere opp hadde bedret rekkevidden opp til i 2. etg. f.eks. Uansett tror jeg en ruter med eksterne antenner har mye bedre rekkevidde.
En annen ting jeg ikke er fullt så fornøyd med, er at 5-GHz nettverket til stadighet detter ut, og at enheter ofte velger 2,4GHz-nettverket som default i steden for å velge 5 GHz.
Synes også det skulle gått an å sette opp gjestenettverket uavhengig av sikkerhetsinnstillingene ellers (Macadresse-filtrering, WPA2 osv.). Vet imidlertid ikke om akkurat dette er bedre på andre rutere.
Jeg ville uansett ikke satset på en TC, men heller en ruter uten harddisk og heller sette opp en NAS eller nettverksdisk i tillegg.
medlem i 140 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]