Kjøpe ny router.

Kjøpe ny router.

Innleggav monica1970 » søn 15.06.2014 21:07

Er det noe forskjell på disse to ?
http://eplehuset.no/webshop/mac/mac-til ... rt-express

Og her er Lefdal
http://www.lefdal.com/product/data/nett ... ty-trigger

Prisen er forskjellig. Anbefaling ønskelig.
medlem i 226 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav HEFJELLS » søn 15.06.2014 21:58

Det kan virke som om den fra Lefdal er litt en litt eldre model.
På apple.no står det blant annet i spesifikasjonene til Airport Express: Trådløs enhetstilgang:
Enheter med Wi-Fi som bruker 802.11a/b/g/n-spesifikasjonen
I annonsen fra Lefdal står det: 802.11b/g/n. Om dette har noe å si vet eg ikke.
Har selv hatt det gamle utgaven av Airport Express og har nå den nye Airport Extreme og har vært/er kjempefornøyd. Bruker du Airportverktøyet (Finnes i verktøymappen i Programmer) er den utrolig enkell å sette opp og oppdatere.
medlem i 164 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav lazyjacket » søn 15.06.2014 22:12

Nei, er ingen forskjell på disse to. Samme versjon av AirPort Express.

Personlig ville jeg ikke kjøpt en N-router i disse dager men heller klaska til med AC-router. :-) Er kjempe fornøyd og merker forskjell i ytelse på lokal-nettet etter jeg gikk fra N-router til AC.
medlem i 133 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav monica1970 » søn 15.06.2014 22:56

Da er det vel best kjøpe den fra Eplehuset vel ? Får dra innover og kjøp den i Oslo. Det var en kompis som fortalte jeg kunne skaffe meg en Jensen router som forsterker nettverket i huset og 2 etasje i huset. Det var vist bra router i flg ham. Kjenner ikke til andre routere, kun bare Apple produkter.
medlem i 226 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav admin » man 16.06.2014 13:48

Hold deg unna Jensen-routere er min erfaring.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav svar » man 16.06.2014 14:24

Ja, jeg vet ikke hvordan de er nå, men på 90 tallet var Jensen søppel ihvertfall.
Vil du ha en router som er enkel å sette opp, Apple.
De fleste andre har flere funksjoner, men de krever mer av bruker også, egentlig.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav Billhater » man 16.06.2014 16:16

Det er mogleg at Apples rutarar eg gode og enkle. Eg kjøpte nettopp ein Asus RT-AC66U etter at eg fikk fiber frå Altibox i hus. Det angrar eg ikkje på. Enkel å sette opp, rask og stabil. Faktisk var det så enkelt at eg skrota heile altiboxen og kopla Asusen rett på mediakonverteren. Zyxel-boksen til Altibox var noko skikkeleg herk.

Eg ville nok gått for ein AC-rutar. I alle fall om du har ei linje med litt fart i og vil ta vare på det utover i det trådlause nettverket.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav svar » man 16.06.2014 16:18

Billhater; Altibox her også, men min box står i ren bru modus, viste ikke at man kunne fjerne den helt, men i bru er alt også stabilt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav Billhater » man 16.06.2014 16:44

Sikkert bra det også, men då er det altiboxen vel som fungerer som brannmur? I alle fall beli eg så skuffa over boksen og funksjonaliteten at eg berre skrota han. Like greitt med ein boks mindre når eg først måtta ha eit trådlaust aksesspunkt i tillegg til alitboxen.

Med Asusen har eg i alle fall kontroll på både brannmur og portar. Kunne ikkje seie eg hadde det med altiboxen utan å ringe support.

Har nokon bruk for oppsettet i Asusen eg har, er det berre å seie i frå. Sikkert fleire som vil skrote alitboxen. Det er til og med slik at ein kan få TV viss ein har det. Det har eg ikkje prøvd, då eg berre har nett på fiberen.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav GeirHenriksen » man 16.06.2014 17:30

Grunnen til at man droppe Zyxel hjemmesentralen er at Asus sine routere støtter VLAN tagging på WAN porten . Man setter vel tag 102 for internett men problemen starter når man samtidig skal ha TV for da må man tagge 101 til TV.

Jeg kjører en Cisco switch som tagger og en D-Link bak for internett siden jeg ikke har tv men skal man ha tv så setter man tag 102 på den ene porten og 101 på en annen og kobler Zyxel boksen inn på denne for kun å fikse tvkanalene .

http://freak.no/forum/showpost.php?s=70 ... stcount=50 forklarer metoden jeg snakker om og så kopierer man bare settings for 101 til en av de andre portene . Man kan bare la Zyxel sentralen være i bridge eller ikke siden tag blir fikset fra Cisco switchen ..
medlem i 136 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav Billhater » tir 17.06.2014 11:15

Riktig. Ein tagger VLAN. Har som sagt ikkje prøvd TV, men mange rapporterer at det går fint. Det største problemet er at ein mistar ethernet-portar på rutaren slik at det berre blir to igjen til Internett. Så må ein til med ein svitsj slik at det etter kvart blir mange boksar, sørleg viss ein i tillegg har IP-telefoni og ein NAS.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav GeirHenriksen » tir 17.06.2014 12:56

Og det kan også være en av grunnen til at en slik løsning jeg har kan løse litt problemer med mangel på porter ut fra routeren . Men nå koster en switch ikkje all verden heller då for det er ikke få i drift her :)
medlem i 136 måneder
 

Re: Kjøpe ny router.

Innleggav Billhater » tir 17.06.2014 15:55

Nei, det er blitt ganske billig for gode svitsjar. Så har ein det problemet at viss ein skal t.d. ha Sonos, må bridge-boksen stå rett på rutaren. Då er det berre ein port igjen til resten av nettet så der må svitsjen inn. Kan fort gå tom for portar viss ikkje svitsjen har mange.

Eg har kopla IP-adapteret til Sonosboksen som har ein ekstra port.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]