iMac server vs. billig NAS/Time capsule

iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav ask » søn 22.06.2014 22:24

Har i dag en iMac12,1 (i5 2.5GHz, 4 GB RAM, 7200rpm disk) med vanlig OS X-installasjon stående som filserver for 7-8 Mac- og Windows-klienter (AFP og SMB). Alt går via kablet gigabit-nettverk og det fungerer ypperlig for vårt bruk. Nå skal iMac-en brukes til noe annet og jeg ser derfor etter alternativer.

Vil en Time Capsule eller noen av de billigste NAS-løsningene (i RAID 1) fungere like bra eller bedre enn iMac-en som filserver? Tenker da først og fremst på overføringshastigheter.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav svar » søn 22.06.2014 22:49

Rent overføringsmessig tror jeg det blir mye det samme, du får ikke mer enn max 100MB/sec uansett over vanlig kabel, og i praksis lavere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav PaulusA » søn 22.06.2014 22:55

Hei. Jeg har personlig ingen erfaring med Time Capsule, men andre rimelig NAS har jeg prøvd. Opplever de som "undermotoriserte", dvs de er treige, mye treigere enn diskene..
medlem i 134 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav svar » søn 22.06.2014 22:56

PaulusA; og med det mener du?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav PaulusA » man 23.06.2014 10:52

At de reagerer treigt, og at overføringshastigheten blir lav
Selv en disk med gigabit nettverk er ofte begrenset av elendig prosessor
Du bør ihvertfall sjekke overføringshastigheten, buffer etc, og tester av reel bruk.

Nå har jeg en "low end" disk selv, som er stor og treg, den er god på små filer, men håpløs på større.

Med andre ord, jeg tror ikke RAID oppsett bør brukes til annet enn sikkerhet, ikke for å øke hastigheten på diskene, der ligger nok begrensningen heller i maskinvare og i beste fall nettverk.

Spørsmålet er selvfølgelig hva du mener med rimelig NAS. Hvis du legger noen kroner i det, vil du nok kanskje bli fornøyd :-)
medlem i 134 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav ask » man 23.06.2014 10:56

Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete da jeg skrev overføringshastigheter. Nettverket er som sagt gigabit og fungerer veldig godt (oppnår 700-800 mbit mot sånne hastighetstester på internett). Og en harddisk er så rask som den er. Det usikre punktet er, som PaulusA er inne på, prosessor/minne/etc i NAS-boksen, og da lurer jeg på hvor dyr NAS-boks jeg må gå for for at den skal fungere like raskt som den nevnte imacen.

Edit: så ikke det siste svaret ditt før jeg skrev dette, PaulusA.

RAID1 er nok det eneste som er aktuelt, og da kun på grunn av sikkerheten.

Med billig NAS, tenker jeg for eksempel Synology Disk Station DS213j. Kan lese tester av all verdens bokser på nettet, men lurer bare på om det er i en helt annen liga enn å ha en dedikert ok-speccet Mac til jobben (som iMacen nevnt ovenfor).

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav svar » man 23.06.2014 12:16

Den du linker til bør klare en 70MB/sec ihvertfall.
Selv er jeg veldig glad i synology, de har mye bra software blant annet.

https://www.komplett.no/synology-diskst ... nas/774585
Denne er nok raskere, men koster det dobbelte.
Jeg liker best synoer som kjører Intel.

Men hva skal du bruke nasen til? Å jobbe direkte fra en nas er noe man ikke gjør, det går for sakte vist man snakker om bilde/video redigering.
Streame video til tv, musikk til stereo blir noe helt annet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav ask » man 23.06.2014 12:42

Den skal brukes til lagring av rundt 10000+ filer på ca 30-40 MB hver. Brukerne kopierer filer (typisk maks 500 MB hver gang) fra NAS til egen Mac ved behov, men det er viktig at disse overføringene går kjapt.

Forresten, hva er egentlig den prinsipielle forskjellen mellom en NAS og en billig pc? Får litt en følelse av at det ville vært bedre å kjøpe en rimelig pc og kjørt en linux-server på den?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav svar » man 23.06.2014 13:03

Det er liten froskjell, men en dedikert NAS har gjerne ett mye enklerer GUI.
Ikke det at man kan installere lignende ting selv, man har OS som FreeNAS ol, men jeg er veldig glad i Synology sine egene programmer man bare får hos de, som DSAudio, DSCloud osv.

Det blir litt som Windows vs OSX, de kan gjøre så og si det samme, bortsett fra ett par forskjeller.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: iMac server vs. billig NAS/Time capsule

Innleggav jerry.c.bush » man 23.06.2014 16:48

Kjøp en brukt, eller ny for den del, Mac mini. Den gjør jobben den også.
Du kan bare kjøre på samme måten som dere har gjort tidligere eller du kan installere serverprogramvaren fra Apple om dere trenger ekstra funksjoner. Men det ser det ikke ut som om dere trenger. En Mac mini som er en to til tre ås skulle jo gjøre jobben veldig greit, men noe RAID får dere ikke. Da må dere gå for serverversjonen og den koster en del mer enn en standard Mac mini.
Bare en tanke siden dere har brukt en iMac frem til nå og vært fornøyd med det.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron