iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav noeb » lør 12.07.2014 22:37

Hei,

Hva ville dere gått for av følgende alternativer:

● iMac, enten 21 eller 27 tommer, usikker på hvilken modell, men ikke den dyreste 27-tommeren. Helst Fusion Drive. Enten 8 eller 16 GB RAM. Slik jeg forstår det er det vanskelig/umulig å oppgradere RAM og harddisk på den nyeste iMac i etterkant.

● Mac Mini, toppmodellen (ikke Server). Oppgradere selv til 8 eller 16 GB RAM. Og oppgradere selv til SSD evt bestille med Fusion Drive. Skaffe en god skjerm til noen få tusenlapper.

Bruker idag Aperture, kommer til å fortsette med det - evt gå over til Lightroom. Idag bruker jeg en late 2009 Macbook oppgradert til 8 GB RAM. Det går litt seigt - langt fra real-time - når jeg redigerer mine RAW-filer.

Økonomi er selvsagt ikke uviktig. Det er viktig at RAW-redigering går så smooth som mulig. Hadde jeg hatt skikkelig peiling på PC, hadde jeg kanskje vurdert PC i stedet - men da er jo Aperture uaktuelt, og Time Machine vil jo heller ikke funke.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav Jonas.J » søn 13.07.2014 10:23

Jeg ville ha gått for Mac Mini. Har to selv, Mid 2011, en med 8 og en med 16 GB ram. Begge har HGST TRAVELSTAR 1 TB og den ene (16 GB ram) har SAMSUNG 840 500 GB SSD disk. Den er naturligvis raskest, men begge to brukes til bl.a billedbehandling.
Photoshop Lightroom og Photoshop CS6.
Går som en drøm.
Mac Mini er en veldig undervurdert maskin, den er fleksibel, gjør lite av seg reint fysisk og er rimelig.
Dog ville jeg ventet til ut på høsten.
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini
Kanskje kommer det en ny modell i år, lenge siden sist.
medlem i 152 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav lazyjacket » søn 13.07.2014 19:46

Du får bedre GPU i iMacene enn du gjør på en mini, du kan fint oppgradere RAM på 27" men ikke 21". Så om du er ute etter rent og fint oppsett syns jeg iMacer gjør jobben fint. Godt fornøyd med min 27" tynn og pen. Rask som fy med fusion drive.

Med minien, kan du jo putte inn 500gb til 1tb ssder noe som taler for mini om man trenger mye og hurtig lagring. Pluss at man kan koble på valgfri skjerm. Er jo mange gode 27" ips skjermer. Eller man kan gå for en 4K TN-skjerm, som får skryt for bra bilde og farger tiltross TN-panel/skjerm. Men man burde vente til høsten med mini er jo påtide med en update der.
medlem i 133 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav noeb » søn 13.07.2014 21:06

Vet dere noe om hvorvidt vifta i Mini'en går for full maskin hvis man setter inn egen ssd? Mener å ha lest at temperatursensoren ikke fungerer om man setter inn en ikke-Apple disk.

Hva må man gi for en skjerm som er minst like god som iMac sin, og på 21-27 tommer?

Jonas: Du har altså en Fusion Drive, bestående av to disker du har satt inn selv? Funker det bra, og er det lett å sette opp?

Lazyjacket : Er den ulike gpu'en merkbar hvis man f eks jobber med bildebehandling? Hva hvis mini'en er toppspekket?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav Jonas.J » søn 13.07.2014 21:58

Ja, på den ene Minien har jeg to disker, se forøvrig;
viewtopic.php?t=294205
Etter lazyjacket´s råd kjøpte jeg
http://www.dustinhome.no/product/501074 ... a-ssd-tlc/ og
http://www.dustinhome.no/product/501075 ... -600-32mb/
I tillegg kjøpte jeg 16 GB ram til denne maskinen.
Maskinen er blitt lynkjapp og tåler at jeg jobber med store billedfiler.
Hvorvidt det var enkelt å sette opp kan du lese om på en av mine blogger;
http://den2bloggen.bandana.no/justines-make-over/
Det var første gangen jeg tok fra hverandre en Mac Mini, da jeg skiftet disk i den andre gikk det mye lettere.
At maskinene blir varme har du rett i, men ved bruk av smcFanControl får du god kontroll med viften.
Alt i alt er jeg kjempefornøyd med jobben, selv om jeg gjorde noen "nybegynnerfeil" ved monteringen :-)
medlem i 152 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav noeb » man 14.07.2014 0:32

Takk for svar.

Om jeg installerer en ssd i tillegg til den medfølgende disken, vil jeg da få disse temperaturproblemene? Hvordan funker Smc fan control?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav lazyjacket » man 14.07.2014 8:33

Temperatursensorene kan gå banas ja, når man bytter disk, men løses jo enkelt med smcFanControl. Så der trenger man ikke være bekymret. (litt usikker på om de vil gå banans om du beholder den originale disken din, for da vil de jo ha en tempmåler koblet til HDD-en og er ikke sikkert de går crazy)

Her har du jo feks en veldig god skjerm:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1375916
Som også er ganske tidløs i sitt DELL-design.


Her er en guide på hvordan man setter opp sin egen fusiondrive:
http://www.macworld.com/article/2014011 ... drive.html


Når det kommer til GPU, så tror jeg ikke du vil merke veldig stor forskjell om det kun er bilder du skal jobbe med. GPU-en i Minien vil aldri bli bedre enn Intel sitt HD4000 uansett hvilken prosessor du velger, men man kan jo håpe at det til høsten kommer nye modeller med haswell prosessor og IRIS-grafikk.
medlem i 133 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav Valotunk » man 14.07.2014 11:27

Jeg har byttet disker på en rekke Mac Mini og aldri hatt problemer med temperatursensor og vifter.

Jeg innbilte meg at det var på iMac dette var et problem..?
medlem i 198 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav Jonas.J » man 14.07.2014 16:14

Til lazyjacket; Takk for alle dine gode råd og tips. Må tilstå at jeg ikke hadde peiling på hva
en fusiondrive var for noe. NÅ vet jeg jeg det!
Maskinen er blitt hurtigere, men ennå holder jeg på med å intallere programmer så hvordan den vil bli i bruk vet jeg jo ikke ennå. Spennende likevel. :-)

Til Valotunk; Jeg har ikke hatt problemer med temperatursensorene, bare at maskinene har blitt varmere og at viftene har gått helt vilt. smcFanControl har fått bukt med det.
medlem i 152 måneder
 

Re: iMac eller oppgradert Mac Mini for bildebehandling?

Innleggav mactiss » man 15.09.2014 6:34

Hei,

Gjelder denne vifte"problematikken" også for macbook pro?

Og løser smcFanControl dette på "auto" eller må en manuelt stille inn vifta?
medlem i 128 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]