Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav pottenjaker » man 14.07.2014 23:52

Hva har jeg gjort?!
Har den siste tiden hatt problemer med min MacBook Pro, kjøpt i midten av 2012. Under "Om denne maskinen" får jeg opp:
OSX
Versjon 10.9.3
Prosessor 2.4 GHz Intel Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3
Startdisk Macintosh HD

Jeg vil ikke påstå at den er mye brukt, da jeg har en stasjonær iMac som brukes oftere.

En kjent gjenganger på skjermen er "spinning rainbow", som dukker opp noe sånt som én gang i minuttet. Dette skjer rett etter oppstart, når alle programmer er lukket og når jeg gjør noe så "lite" som å bla gjennom dokumenter på Finder. Om jeg dobbeltklikker én gang for mye, så stopper maskinen helt opp. Jeg blir ofte sittende i over fem minutter før maskinen reagerer.

Når jeg taster F4, og programmene mine dukker opp på skjermen, og jeg beveger musepilen, så legger den fra seg et elendig spor. Det oppstår tydelige pixler i andre farger det hvor musepilen har bevegd seg.

Det tar en del tid å starte maskinen, men jeg trodde dette var "normalt" da jeg har hele Adobe-pakken installert på maskinen.

Hva er det jeg kan ha gjort for at dette har skjedd?
1) Jeg har ALDRI hatt maskinen på fanget, i sofa eller i seng. Jeg bruker alltid en slik datapute.
2) Jeg har alltid skrudd av maskinen etter bruk.
3) Jeg har aldri lastet ned noe fra torrentz, eller lignende.
4) De eneste programmene jeg har utenom det som følger med maskinen, er Adobe-pakken, VLC, Spotify og Steam.

Under informasjon om maskinvare, så kommer denne beskjeden opp:

Dette er listet opp i Finder-vinduet til venstre:
750,16 GB APPLE HDD H...
Macintosh HDD
31,49 GB Apple SCXC R...
SuperDrive
Sopranos_season6

Informasjon om 750,16 GB APPLE HDD H...:

Stasjonen har et maskinvareproblem som ikke kan repareres.
Sikkerhetskopier så mye data som mulig, og bytt ut disken. Kontakt en autorisert Apple-forhandler for mer informasjon.

Diskbeskrivelse: Apple HDD
Tilkoblingsbuss: SATA
Tilkoblingstype: Intern

Total kapasitet: 750,16 GB
Skrivestatus: Les/skriv
S.M.A.R.T.-status: Svikter
Partisjonskartoppsett: GUID-partisjonstabell


Håper VIRKELIG at noen vet hva dette er og hva jeg kan/må gjøre... Mitt verste mareritt er at maskinen er ødelagt...

Krysser fingrene og håper på svar! Tusen takk!
medlem i 116 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav svar » man 14.07.2014 23:56

Få tatt backup av all viktig så fort som fy, disken må byttes ut.
Når SMART statusens svikter, betyr det at disken er nær døden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav pottenjaker » tir 15.07.2014 0:00

svar skrev:Få tatt backup av all viktig så fort som fy, disken må byttes ut.
Når SMART statusens svikter, betyr det at disken er nær døden.


Faen, det var dette jeg fryktet. Da er det jo helt TOPP for meg, som aldri har tatt backup, og jeg vet heller ikke hvordan jeg gjør dette. Det eneste som er viktig på denne maskinen er Adobe-pakken min. Alt av bilder og musikk er på en harddisk.

Og disken må byttes ut? Hva koster noe sånt som det?
medlem i 116 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav Valotunk » tir 15.07.2014 0:44

Ny disk tilsvarende den du har koster rundt 500 kroner. Det er en enkel jobb å bytte dersom du følger instruksjoner eller videoer på nett.

Men, når du først er i den situasjonen ville jeg absolutt anbefalt å vurdere å sette inn en SSD i stedet for en snurredisk. Det vil gi maskinen din et markant ytelsesløft og du vil oppleve den som betraktelig mye mer responsiv i bruk.

SSD er noe mer kostbart i innkjøp enn en snurredisk. Du har 750 GB i maskinen din nå, men slik du skriver høres det ikke ut som du har bruk for såpass mye kapasitet i forhold til hva du bruker maskinen til.

En SSD på 512 GB koster rundt kr. 1600,-. Klarer du deg med 250 GB er prisen godt i underkant av kr. 1000,-.

Forøvrig vil jeg bare føye til en liten kommentar; backup, backup og atter backup. Nevnte jeg forresten backup? Ordet kan aldri gjentas for ofte.

Det finnes to typer mennesker. De som har opplevd harddiskkrasj og de som kommer til å oppleve det. Det er derfor av 100% nødvendighet å ha backup av all data som er av verdi. Det gjelder også eksterne harddisker. De krasjer også. Støtt og stadig.

Backup vil si at dataene eksisterer i minst to eksemplarer som til en hver tid befinner seg på forskjellige fysiske lokasjoner.
Sist endret av Valotunk den tir 15.07.2014 0:51, endret 1 gang
medlem i 198 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav Chiang Mai 1963 » tir 15.07.2014 0:48

pottenjaker skrev:Og disken må byttes ut? Hva koster noe sånt som det?

Bør gå på reklamasjon, altså gratis. Så fremst du ikke har mekka på den.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav Valotunk » tir 15.07.2014 1:02

Kvalifiserer nok mest sannsynlig for reklamasjon, men med prisene på harddisker i dag og tiden en eventuell reklamasjonsbehandling/reparasjon tar har jeg av selv av erfaring konkludert med at det ofte er bedre å bare ta kostanden og reparasjonen selv.

En reklamasjon tar fort 2-3 uker hvis det er snakk om å sende i post. Spesielt nå i ferietiden tar ting tid. Tar en kostnaden og jobben selv kan som regel ny disk skaffes på dagen og monteres og installeres i løpet av en kort kveldsstund.

Det gir også en gylden mulighet til å kaste ut snurrediskene til fordel for SSD.
medlem i 198 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav SirLeon » tir 15.07.2014 1:30

Som andre her skriver. Din HD er på vei til og ryke og si takk for seg.
Men det er ikke noe stress. Selve maskinen er i beste velgående og tar sjeldent skader av at HD ryker.

Ang Backup, så sier jeg som alle andre sier.. Backup, Backup, Backup og atter en gang, Backup! Det gjør du såre enkelt etter min mening ved og gå til innkjøp av en ekstern HD som du selv velger str på, og flytter alt du har av bilder, dokumenter og annet som er relativt viktig for deg over på den eksterne disken, og da gjerne ved at du og kategoriserer folderene dine på en ordentlig måte sånn at du slipper og bruker timer på og finne fram igjen ting ved senere anledning.

Ang adobe pakken, så drit i den akkurat nå. Den fikser du uten no problem tilbake senere.

Har du bruk for maskinen fortløpende og ikke har tid til og vente i 2 - 4 uker på reparasjon, så kjøper du deg en ny HD. Og du bør som og sagt her da vurdere overgang til en SSD i stede for en HDD(snurredisk). Du vil merke MARKANT ytelses forskjell på maskinen din på alle mulige måter. Og i dag så er dem heller ikke så dyre.

Hvis du derimot har tid til og vente, så ville jeg personlig fint anbefale deg og lever maskinen din på nærmeste eplehus og få den fikset på garantien der. Da får du ny HD uten at det koster deg noe. En HD er beregnet i henhold til norsk lovgivning og skulle vare i inntill 5 år før den blir ødelagt under vanlig og omstendig bruk. Har maskinen og HDD vært igjennom ekstreme omstendigheter(veldig høye eller lave temperaturer, eller i veldig fuktige omgivelser) så kan og verkstede kunne finne ut av dette og påpeke det og si at du ikke får det på reklamasjonsretten, men hvis det er som du skriver i innlegget ditt, så skal det ikke være noe problem og få det på reklamasjonen.

Skulle du finne ut at du velger selv og kjøpe ny disk og gjøre dette selv, så kan jeg alltids hjelpe deg med installasjon og oppsett hvis du er veldig usikker på hvordan du skal gjøre det. Iallefall hvis du holder til i Oslo/bærum/asker/drammens områdene så kan det ordnes. Så bare til og si ifra. ;)

Men pust med magen. Dette skal uannsett gå bra. Som sagt. Selve maskinen din har det fint, det er bare lagringen for maskinen som trengs litt "smøring". ;)
medlem i 193 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav pottenjaker » tir 15.07.2014 14:40

Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

Jeg har bestemt meg for å levere maskinen inn til Eplehuset, i første omgang. Hvis det går seg til og jeg får ny disk satt inn uten problemer, og gratis, så blir det løsningen. Så da får det bli slik at hvis det ikke går i orden, så setter jeg inn en SSD. Da vil dere høre mer fra meg... Hehe ;-).

Nå har jeg tatt backup av alt, som til sammens ble omtrent 150 GB. Har hatt litt problemer med min eksterne harddisk, den er på 500 GB og av merket WD. Jeg har tidligere opplevd å overføre 4-5000 bilder, og da jeg åpnet bildemappene på harddisken neste gang, så var over halvparten av bildene borte... For alltid. Finner dem ikke igjen. Utrolig kjipt. Har hatt den siden sent 2010.

Kanskje noen av dere kan anbefale meg en ekstern harddisk, som er på samme størrelse?
medlem i 116 måneder
 

Re: Er redd for at maskinvare er ødelagt, hjelp!

Innleggav Chiang Mai 1963 » tir 15.07.2014 14:57

pottenjaker skrev:Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

Jeg har bestemt meg for å levere maskinen inn til Eplehuset, i første omgang. Hvis det går seg til og jeg får ny disk satt inn uten problemer, og gratis, så blir det løsningen. Så da får det bli slik at hvis det ikke går i orden, så setter jeg inn en SSD. Da vil dere høre mer fra meg... Hehe ;-).

Da harddisken på min iMac gikk innenfor reklamasjonstiden, fikk jeg tilbud om å betale et mellomlegg og få satt inn SSD i stedet. Dette var på Eplehuset.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron