Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav noeb » tir 12.08.2014 16:06

Hei,

Jeg har en Late 2012 iMac 27". Denne har kun en 7200 rpm snurredisk. Det er ikke aktuelt (veldig dyrt/vanskelig) å sette inn SSD/Fusion Drive.

Jeg ønsker raskest mulig disk for OS og programmer ifm. billedredigering. Jeg planlegger derfor å boote/kjøre programmer fra en ekstern disk, via Thunderbolt (evt USB 3.0 hvis det er raskere). Hva er den beste løsningen for dette? En SSD-disk? Flere snurredisker i en eller annen RAID-konfigurasjon? Noen råd om konkrete disker med topp hastighet, enten SSD eller vanlig? Pris max 3-4000!

På forhånd takk for svar!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav jerry.c.bush » tir 12.08.2014 17:53

Denne burde være midt i blinken for det du ønsker: http://eplehuset.no/webshop/wd-2tb-my-p ... o-for-mac/

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav noeb » ons 13.08.2014 6:10

Takk for forslag. Etter å ha gjort litt research har jeg vel kommet frem til at jeg vil ha ssd, som burde gi best hastighet.

Andre forslag?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav jag » ons 13.08.2014 8:37

Forsøkt å søke litt å nett?
prisguide.no kommer med disse to forslagene:
http://www.prisguide.no/kategorier/hard ... d?detailId[0]=10339%28206%29&detailId[1]=3055%281%29&detailId[]=7%2847269%29
medlem i 185 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav zrup » ons 13.08.2014 12:17

Godt spørsmål. Hva ville egentlig blitt raskest av lightning og ssd externt? Noen som har erfaring med dette? :)
medlem i 118 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav Wackhy » ons 13.08.2014 13:13

Thunderbolt 1 gir deg 10Gbps, Thunderbolt 2 gir deg 20Gbps.
De fleste eksterne disker, SSD eller ei, kjører vel på SATA 3.0 eller SATA 3.1 som gir deg max 6Gbps (ca 600MBps). En ekstern disk over Thunderbolt vil derfor normalt gi deg omtrent samme hastighet som om disken var koblet direkte til din maskin.
Unntaket her er for de siste MBP og MBA som kan gi deg oppmot 1GBps i skrive/lese på den interne SSDen.

Finner du en disk som bruker SATA 3.2 vil denne gi deg 16Gbps som går Thunderbolt 1 en høy gang.

Selv bruker jeg LaCie Rugged Thunderbolt med SSD som gir meg bra nok hastigheter til å kunne kjøre virtuelle maskiner av de. SSD-modellene får du inntil 500 GB.

Trenger du mye lagring har Promise en ekstern løsning (Pegasus J4) som lar deg dytte inn 4 2,5-tommer disker (f.eks. SSD) og koble til over Thunderbolt. Drobo har også dette, men skal man stole på tester av denne er det bare å ta en U-sving med en gang.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav noeb » ons 13.08.2014 16:23

jag skrev:Forsøkt å søke litt å nett?
prisguide.no kommer med disse to forslagene:
http://www.prisguide.no/kategorier/hard ... d?detailId[0]=10339%28206%29&detailId[1]=3055%281%29&detailId[]=7%2847269%29
jeg får feilmelding på linkene dine...

zrup skrev:Godt spørsmål. Hva ville egentlig blitt raskest av lightning og ssd externt? Noen som har erfaring med dette? :)
Du mener Fusion vs. ekstern SSD?

Wackhy skrev:Thunderbolt 1 gir deg 10Gbps, Thunderbolt 2 gir deg 20Gbps.
Ingen iMac støtter TB 2, såvidt jeg vet

Wackhy skrev:De fleste eksterne disker, SSD eller ei, kjører vel på SATA 3.0 eller SATA 3.1 som gir deg max 6Gbps (ca 600MBps). En ekstern disk over Thunderbolt vil derfor normalt gi deg omtrent samme hastighet som om disken var koblet direkte til din maskin.
sier du at jeg like gjerne kan bruke snurredisk som ssd? Eller misforsto jeg deg?

Wackhy skrev: Finner du en disk som bruker SATA 3.2 vil denne gi deg 16Gbps som går Thunderbolt 1 en høy gang.
selges det slike, da?

Wackhy skrev: Selv bruker jeg LaCie Rugged Thunderbolt med SSD
Vurderer denne. Eneste problem er at den vil se helt j***** ut ved siden av iMacen :-! Denne får strøm via TB, ikke sant? Jeg mener å ha lest at det er best med vanlig strømforsyning, ellers kan det i noen grad gå utover hastigheten på disken (når den bruker mye strøm). Vet du noe om det ?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav zrup » ons 13.08.2014 16:33

Vet ikke helt hva fusion blir jeg :p men tenkte på en extern harddisk via thunderbolt? Blir det kanskje med ssd med usb3 vs ssd via thunderbolt?
medlem i 118 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav Wackhy » ons 13.08.2014 21:24

noeb skrev: sier du at jeg like gjerne kan bruke snurredisk som ssd? Eller misforsto jeg deg?

hehe, nei da misforstår du meg :)
Det jeg mener er at om du kobler til en ekstern disk via Thunderbolt vil du få samme ytelse som om den skulle være intern. SSD vil uansett være betydelig raskere enn HDD.

noeb skrev:selges det slike, da?

Godt mulig, det har jeg ikke sjekket. Men tviler på at det vil være spesielt økonomisk forsvarlig. Om maskinen din ikke støtter Thunderbolt 2 vil det uansett ikke ha noe serlig for seg.

noeb skrev:Vurderer denne. Eneste problem er at den vil se helt j***** ut ved siden av iMacen :-! Denne får strøm via TB, ikke sant? Jeg mener å ha lest at det er best med vanlig strømforsyning, ellers kan det i noen grad gå utover hastigheten på disken (når den bruker mye strøm). Vet du noe om det ?


Pen er den ikke, men det viktigste for min del er at den fungerer. Skal du ha den stasjonært ved Macen ville jeg vel heller gått for et Promise Pegasus RAID som du kan bygge ut med mer lagring etterhvert. Det lønner seg på lengre sikt. LaCie Rugged får alt den trenger via Thunderbolt, så den er en veldig enkel og grei løsning. Jeg får 5-600MBps på denne som er mer enn bra nok til det jeg trenger den til (VM og en og annen overføring av data mellom maskiner).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Beste løsning for rask, ekstern bootdisk?

Innleggav noeb » tor 14.08.2014 7:07

Takk for gode svar

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]