Kalibrere iMac for fotoredigering

Kalibrere iMac for fotoredigering

Innleggav noeb » tir 02.09.2014 20:25

Hei,

Jeg skal optimalisere min late 2012 iMac for fotoredigering, og i den forbindelse kalibrere skjermen.

1. Vet noen om en god guide for å kalibrere skjermen? Vet ikke enda hvilken kalibrator jeg skal bruke (Spyder, ColorMunki etc)

Jeg har alltid brukt sRGB i kameraene og i Aperture på min forrige mac (men tatt bilder i RAW). Jeg vurderer å bytte til Adobe RGB i kamera/Aperture /iMac da det sies at dette er bedre for trykk. Jeg printer noe bilder, og ønsker at disse skal bli best mulig. Ønsker også at bilder som deles på nett skal vises riktigst mulig.

2. Støtter iMacen Adobe RGB?

3. Noen ulemper for meg ved evt bytte fra sRGB til Adobe RGB?

4. Hvilke lysstyrke-/kontrastinnstillinger bør jeg sette på skjermen?

5. Ved eksport fra Aperture - hvilket format er best hvis bildene skal sendes til en kvalitetslab for printing? TIFF, eller er jpg godt nok?

På forhånd takk!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Kalibrere iMac for fotoredigering

Innleggav bvborge » ons 03.09.2014 9:18

Har rett og slett ikke peiling men du sier du bruker Aperture...

Du har kanskje fått med deg at Apple slutter å utvikle Aperture og den vil bli erstattet av Photos i neste OSX-versjon - så får man se hvor bra den er til semi-profft bruk.
http://www.macworld.com/article/2375212 ... -os-x.html

Selv hoppet jeg nylig over til Lightroom når jeg hørte denne nyheten og jeg er veldig fornøyd med overgangen, så om du ikke har testet Lightroom vil jeg anbefale deg å gå for en 30 dagers trial.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kalibrere iMac for fotoredigering

Innleggav noeb » ons 03.09.2014 10:10

Har selvsagt fått med meg det, men har brukt Aperture i flere år og det er ikke slik at Aperture slutter å virke med det første.

Ønsker svar på det jeg lurte på :)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Kalibrere iMac for fotoredigering

Innleggav svar » ons 03.09.2014 15:24

1; Jeg har en i1Pro, hadde Spyder før, men vist du liker å justere ting selv, er det bare Pro versjonen der som lar deg endre parametere maximalt.
ColorMunki kjenner jeg sånn sett ikke til, men den er vell littlebroren til i1 så vidt jeg vet.

Fargerommet du setter i kamera har bare innvirkning på jpg bilder, ikke RAW.

2: Nei, støtter ikke som i ikke kan vise 100% aRGB, iMac (og så og si alle andre vanlig skjermer) kan bare vise 100% sRGB.

3: I kamera? som sagt, tar du bildet i raw har det ingen innvirkning.

4: Det vanlige er 120cd/m2, 80cd/m2 for skjermer som brukes for print.

5: Varierer, eks Japanphoto skal ha jpg i sRGB, fotovideo sin LAB app tar å konverterer til sRGP, men man kan laste opp manuelt til de i aRGB TIFF, men sjekke med laben, de fleste skal ha JPG i sRGB

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere