Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Bassegutt » tor 09.10.2014 15:23

Hei!

Jeg vurderer å oppgradere Macen min. Jeg tenker å sette inn en SSD og ny RAM.
Hører rykter om at macen faktisk tåler 16gb RAM. Trenger man egentlig 16? holder det med 8? Har 4 nå og er stort sett i grenseland tom for ram ved vanlig bruk..

SSD, hva anbefales? Jeg hører at OCZ Arc og Crucial MX100 er gode valg hvis man ikke vil svi av hele lommeboka. Noen erfaringer rundt disse/andre?

Takker på forhånd :)
medlem i 114 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Helge Hafstad » tor 09.10.2014 19:49

Jeg har samme modell og har oppgradert den med en Crucial M550 SSD, samt 16 GB minne. Kan være at det er nok med 8 GB - også siden det ikke er verdt å bruke for mye penger på denne modellen i dag. Så lenge du har over 4 GB minne så er det nok SSD-en som sparker mest i fra. Pass på at du har nok ledig diskplass, av 500 GB bruker jeg å ha ledig ca 100 det meste av tiden.

Maskinen oppleves som kjapp og helt oppegående for meg med denne konfigurasjonen. Har OS X 10.10 beta 5 på den nå.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Bassegutt » tor 09.10.2014 19:55

Hei

Takker for svar. Ja, tenker å slippe litt billig unna, maskinen brukes sjeldent til tunge oppgaver så jeg vet ikke om jeg får så veldig mye mer utbytte av 16gb ram framfor 8.

Er det slik på SSD og at man burde ha mye plass ledig? Jeg har om lag 170-200 gb med greier, har en ekstern disk med store ting jeg bare bruker i ny og ne, så har ikke det enorme behovet for lagringsplass.
medlem i 114 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Helge Hafstad » tor 09.10.2014 23:35

Er det slik på SSD og at man burde ha mye plass ledig? Jeg har om lag 170-200 gb med greier, har en ekstern disk med store ting jeg bare bruker i ny og ne, så har ikke det enorme behovet for lagringsplass.


Dette er vel likt både på HD og SSD - den ledige plassen brukes til cache, temp-filer m.m.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Ugland » tor 09.10.2014 23:59

Har en MBP 13 late 2012.

Samsung evo 500gb er billigere en crucial sin nå hos nettbutikkene.
Får satt inn den nå hos verksted som følge av at original disken døde. Dem gjør jobben på garanti.

Har fra før satt inn 16gb ram. Jeg føler det hjelper og den bruker alt i hop. Badeballen ble i stor grad borte etter at jeg oppgraderte ram'en.
medlem i 125 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav endrek » fre 10.10.2014 9:52

Snakket med data eksperten på jobben min, har nettopp bytte fra spindisk til SSD.
Han sa at det å ha 10-15% ledig kapasitet på disken ikke er viktig på SSD, dette gjelder kun på spindisker da dataen som ligger lagret blir lest på 2 helt forskjellige måter på spindisk og SSD.
Om du ikke har hatt SSD i maskinen før, og dette ikke er en apple verifisert SSD, så er det viktig at du aktiverer TRIM funksjon. Dette er ekstremt viktig!

Jeg fulgte gudien på denne linken, å jobbe i terminal funket ikke for meg, men lastet ned det første av tredjepartsprogrammene det blir linket til, og det virket fint.
http://www.mactrast.com/2013/11/enable- ... mavericks/

Obs, den linken gjelder kun for mavericks, vet ikke om den virker på andre OS X versjoner.
medlem i 114 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Helge Hafstad » fre 10.10.2014 12:08

Obs, den linken gjelder kun for mavericks, vet ikke om den virker på andre OS X versjoner.


Denne fungerer ikke i Yosemite, bruk denne guiden for det:

http://www.cindori.org/enabling-trim-on-os-x-yosemite/

Edit: Betinger kjøp av Trim Enabler for $10.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Bassegutt » fre 10.10.2014 13:24

Akkurat! Mener å huske jeg hadde hørt at SSDer ikke trengte så mye dødplass. Da burde det jo holde med 256gb og ha en 60gb ledig til en hver tid :)

MX100 256gb er forøvrig langt svakere enn sine konkurrenter og storebror på 512.. lover ikke så godt.
http://techreport.com/review/26532/cruc ... reviewed/7
medlem i 114 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Ugland » fre 10.10.2014 19:58

Fyttigrisen dette var andre boller!

SSD og 16gb RAM gjorde 13"MBP 2,5 i5 til en ny maskin!
medlem i 125 måneder
 

Re: Oppgradere Macbook pro (Tidlig 2011)

Innleggav Valotunk » fre 10.10.2014 20:33

endrek skrev:Snakket med data eksperten på jobben min, har nettopp bytte fra spindisk til SSD.
Han sa at det å ha 10-15% ledig kapasitet på disken ikke er viktig på SSD, dette gjelder kun på spindisker da dataen som ligger lagret blir lest på 2 helt forskjellige måter på spindisk og SSD.


Da bør han fratas "tittelen" dataekspert.

Dette har overhodet ingenting med hvordan dataene blir lagret på og lest fra disken å gjøre.

Det har med hvordan operativsystemet fungerer og bruker disken til mellomlagring. Det er absolutt ingen forskjell på SSD eller en snurredisk her. Og det er felles for alle operativsystemer.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron