Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonalitet

Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonalitet

Innleggav Consensus » lør 13.12.2014 0:58

Heisann!

Lot meg i ett svakt øyeblikk overtale til å kjøpe en Airport Extreme med Time Capsule av en selger på Eplehuset. Jeg har fått nettet opp å gå, men sliter litt med å få det slik jeg ønsker. Jeg er på ingen måte noe datageni, men jeg klarer meg i de fleste situasjoner som ikke krever inngående kjennskap til kommandolinje. Til opplysning har jeg versjon 6.3.4 av airport verktøyet.

Spørsmål 1: må en holde på meg oppsettet gjennom air-port verktøyet? Jeg opplever at funksjonaliteten her er mildt sagt begrenset. Mulig jeg er litt fersk her, men i forhold til de ruterne jeg har hatt før er jeg overrasket over hvor få valg jeg har. Er det noen skjulte menyer jeg ikke har funnet? På min tidligere Netgear ruter hadde jeg enkel tilgang til alt jeg kunne ønske meg, her finner jeg ikke frem til noe så enkelt som å vise enheter tilkoblet LAN.

Spørsmål 2: hvordan aktiverer jeg trådløs isolering på mitt gjestenettverk? Jeg ønsker ikke at enheter på dette nettverkset skal kunne snakke med hverandre. Dette er forklart i manualen som "Tillat kommunikasjon mellom klientene på gjestenettverket", men jeg finner ikke dette alternativet noe sted.

Spørsmål 3: hvordan ser jeg hvem som er tilkoblet nettverket? Jeg klarte etter en stund å finne ut at dersom jeg holder inne ALT knappen og dobbeltklikker på enheten i Airport vektøyet så får jeg en fane ekstra som heter "oppsummering". Der fremgår enheter som pt er tilkoblet det primære trådløse nettverket. Jeg ønsker imidlertid å vite hva som er kabeltilkoblet, og hva de har fått tildelt av IPér.

Spørsmål 4: jeg har en xbox one som jeg vil ha DMZ pga NAT problemer. Hva heter dette alternativet, det heter åpenbart ikke DMZ lengre, og hvor finner jeg alternativet?

Spørsmål 5: Hva er enkleste måten å sette opp DHCP på for lokale enheter på? Jeg har funnet alternativet, men det ser ut som jeg må manuelt punche IP adresser eller MAC, det kan da ikke stemme? Jeg må da kunne få opp en liste for så bare kunne trykke på dem... eller?

Takk for titten, jeg setter pris på innspill hvis du har det!

-C
medlem i 132 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav Superhai » lør 13.12.2014 11:23

Apple fjernet en del avanserte funksjoner i versjon 6 av Airport-verktøyet, i versjon 5 finnes de fortsatt.
medlem i 132 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav Consensus » lør 13.12.2014 13:16

ja, da er jeg kommet litt lengre.

Jeg har nå fått installert Airport verktøyet på en pc med Windows og ironisk nok er dette vesentlig bedre. Funksjonaliteten er bedre, men det er fortsatt en del funksjoner jeg ikke finner eller savner. Windows versjonen er versjon 5 så det er mulig du har rett angående funksjonaliteten der.

I windows versjonen fant jeg alternativet for trådløs isolering som jeg ikke fant tidligere. Trådløs isolering er tilynelatende på som default så da var det jo enkelt.

Jeg finner fortsatt ingen fornuftig måte å få opp tilkoblede enheter på, men jeg ble tipset om å bruke en app som heter Fing. Denne viser ihvertfall hva som er tilkoblet, tilhørende IP og MAC. Merkelig nok viser heller ikke den navnet på enhetene på samme måte som min tidligere ruter gjorde. Jeg tok en test og koblet den game ruterer opp bare for å se, og i menyen der dukker de opp med navn som default. Merkelige greier. Det står f,eks Xbox One, navnet på de ulike maskinen osv, jeg kan ikke helt forstå at dette ikke skal vises i Airporten.

Ellers så krangler Airporten voldsomt med Sonos systemet. Jeg får en drøss med feilmeldinger om alt fra manglende nett til ipkonflikter. Jeg har prøvd å legge inn alt på nytt, men det er veldig ustabilt.Jeg må ha kabel direkte i ruteren for å i det hele få kontakt, går jeg igjennom switchen får jeg ikke kontakt. Alt annet fungerer, så det er i det hele tatt veldig merkelig.

-C
medlem i 132 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav T.B.Hansen » lør 13.12.2014 17:12

Sonos opererer vel i prinsippet som et eget nett?

Ellers finnes det flere enkle verktøy — innebygget i Mac OS, eller fra Apple eller andre utviklere på Mac App Store — som viser enheter på nettet, sjekker funksjoner og trafikk etc. AirPort-verktøy er et program for enkelt oppsett av ruteren; ikke for kontroll av nettverket. Som annen programvare fra Apple er det lett å bruke om man bruker det som forutsatt, men det kan bli et skikkelig rot om man forsøker å gjøre det på andre måter...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav Consensus » søn 14.12.2014 0:52

Etter hva jeg kjenner til med sonos kan du enten benytte eksisterende trådløse nettverk, eller la sonos opprette ett eget. Jeg lar sonos ha sitt eget nettverk, da ordner den alt selv og skaper ikke konflikter. Mitt problem var å få koblet til første ledd i sonosen, bridgen, den som har kontakt med ruteren og har nettilgang. Ble noen timer med feilsøking uten at jeg helt ble klok på hva problemet var. Nå virker det uansett.

Jeg innser at dette produktet nok ikke er for meg, og hadde det ikke vært for muligheten enkelheten med timecapsule hadde jeg levert den tilbake. Misforstå meg rett, den gjør jobben sin, men mtp prisen hadde jeg forventet mye mer.

Jeg begriper ikke at funksjonaliteten er så begrenset og at oppsettet er så utrolig knotete på ett relativt moderne produkt. De kunne ihvertfall hatt to muligheter for oppsett, ett enkelt og ett avansert.

Hvis en ønsker litt detaljkontroll på eget nettverk bør en rett og slett ikke kjøpe en AirPort.

-C
medlem i 132 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav hendelsesløysa » søn 14.12.2014 8:01

Tidlig god søndag morgen,

Vi har og ser Apple som en erfaring med brukervennlighet hvor vi er spart for funksjonalitet ikke hvermansen trenger. De funksjonaliteter setter nettverket åpent og sikrer ikke sikkerhet som tross alt en router skal gjøre.

Snør det hos deg enda? Ingen vinter her. God helg.
medlem i 211 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav Superhai » søn 14.12.2014 12:24

Consensus skrev:Jeg tok en test og koblet den game ruterer opp bare for å se, og i menyen der dukker de opp med navn som default. Merkelige greier. Det står f,eks Xbox One, navnet på de ulike maskinen osv, jeg kan ikke helt forstå at dette ikke skal vises i Airporten.


Akkurat de navnene er fra Microsoft sitt proprietære navnesystem (WINS) og andre systemer (Linux og Mac) er ikke like begeistret for å bruke disse av flere grunner (de er basert på gammel teknologi (NetBIOS)). Nå har det etterhvert blitt en de facto etablert "standard", og Apple har jo i de siste operativsystemene gått over til å benytte Microsoft sine SMB nettverksprotokoller så de publiserer disse navnene.
medlem i 132 måneder
 

Re: Første Airport ruter; oppgitt over manglende funksjonali

Innleggav Consensus » søn 14.12.2014 15:17

@hendelsesløysa
Jeg vil ikke akkurat si at brukervennligheten i oppsettet er den beste jeg har sett. Da kunne en ihvertfall tilgang til en enkel måte å behandle å tilkoblede enheter på.Type her er listen din over tilkoblede enhenter, denne er tilkoblet primær eller hovednett, trådløst eller kabel. Vil du vite mer om denne enheten; trykk her osv. På undermenyen kunne du da fått alternativet vil du reservere DHCP adresse til denne enheten, trykk her. Skjønner du hvor jeg vil hen? Dette er brukervennlighet i mine øyne. Det er mulig jeg mistforstår deg, men jeg er ikke enig i at Airporten har noe bedre eller dårligere sikkerhet enn sine konkurrenter. Sammenlignet med for eksempel Asus i omtrent samme prisklasse har Airporten vesentlig dårligere muligheter for innstilling og personalisering. Om jeg hadde hatt behov for alle funksjonene er heller tvilsomt, men jeg hadde ihvertfall hatt muligheten. ;)
Jeg setter uansett pris på at du tar deg tid til å kommentere. Jeg må være så ærlig å innrømme at Airporten dekker de behov jeg har, så jeg har ikke bruk for en mer avansert enhet. Jeg hadde satt pris på en enklere måte å sette den opp slik jeg ville, men nå har jeg i alle fall fått til det meste jeg har hatt behov for. Det er ellers lite vinter her; kom litt snø i går, men denne har smeltet bort ila natten. Bor du også på det glade vestland?

@Superhai
Takk skal du ha! Det var nyttig informasjon. Jeg regnet med at det var noe slikt siden det var en åpenbar forskjell i måten navnene ble presentert på, men har ikke satt meg godt nok inn i hvorfor det var en forskjell. Jeg har ikke hatt noen problemer med SMB hittil.(bank i bordet) Grunnen for at jeg bruker reserverte DHCP adresser på nettverket er at jeg har to windows maskiner som står som servere til resten av nettverket. Jeg kjører XBMC på to minier og to epletver og der er nettverksressursen satt opp med SMB. Dette har fungert feilfritt. Jeg styrer disse Windows maskinene med remote desktop appen fra windows (ver 8.0.2) og denne liker slett ikke bruk av enhetsnavn. Det virker 100 % ved bruk av ip, så for å spare meg for masse tull har jeg reserverte adresser på disse to maskinene.

Det har nå dukket opp enda en utfordring som jeg ikke hadde forutsett. Min leieboer kom hjem fra sjøen i går og har dårlig nettverk i leiligheten. De repeaterne jeg har fra tidigere klarer jeg ikke få til å koble til. Dette gjelder to stk Netgear WN3100RT. Jeg antar dette skyldes etter eller annet propritært fra Apples side, og at de heller vil jeg skal kjøpe Expresser og bruke istedet. Så da må jeg altså supplere med enda en Express eller Extreme.

For at jeg ikke skal bli mer plaget nå, er jeg denne gangen nødt til å gjøre litt mer forundersøkelser.

Spørsmål 1:hvis jeg kobler til enda en Airport og setter denne i bridgemodus, vil jeg da kunne utvide både mitt primære og sekundære gjestenett? Disse vil kobles sammen med kabel. Etter hva jeg har lest meg til på nettet er det litt delte meninger om dette siden Airport to vil stå i bridgemodus.

Spørsmål 2: kan jeg koble Airport to til gjennom en switch? Grunnen til at jeg spør et mitt sonossystem må være direkte tilkoblet for å virke.

Spørsmål 3: dersom jeg kobler til Airport to i WAN porten, kan jeg benytte LAN portene som normalt?

Takk for tålmodigheten og svar folkens!

- C
medlem i 132 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]