Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » fre 26.12.2014 22:38

Hei

Jeg trenger hjelp til å finne den beste løsningen på deling i hjemmenettverk. Har i dag en airport extreme og en express som routere. Jeg bruker ein macbook pro retina til vanlig og har en mac mini på hjemmekinorommet. Samboeren min har en bærbar pc med win7. På loftet har vi en stasjonær pc med win7 der all musikk, film og bilder ligger. Musikken blir spillt gjennom div. sonosprodukter. I tillegg så er det ett par ipad´er og iphoner som er på nettverket.

Så til det jeg lurer på. Hvordan setter jeg dette opp for å få delt innholdet best mulig? Brukte ett win skrivebord tidligere for å få styrt den stasjonære fra mac´en, men synnst dette er tungvint. Er det ett program vi kan bruke som gjer dette bedre? Er win7 maskinen den beste å ha som "server", eller hadde det vært bedre å brukt mac minien til dette? Viktig at vi kan dele enkelt mellom win og mac..
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » lør 27.12.2014 23:41

For meg høres det ut som en NAS (feks fra Synology som støtter bla AirPlay), er det beste alternativet, denne enhenten er alltid på og kan administereres og deles mellom, Macer og PC-er.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » søn 28.12.2014 13:20

Hvilken NAS er anbefalt da? Har aldri sett meg inn i dette, men har fått med meg at jeg i tilfelle bør ha 2 disker i raid1 for speiling?
Vil i tilfelle ha mulighet til å administrere den fra win og mac med automatisk backup fra bildemapper fra maskinene. Må kunne spille musikken som er lagret i .flac på sonos. Blir lastet ned litt film og serier, men det gjer ingenting om eg må styre manuelt. Filmene vil eg streame til mac mini og apple tv3 om mulig.
Vil også ha tilgang til bildene over nettet, og da helst også på iphone/ipad.

Og selfølgelig greit med automatisk backup visst mulig.
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » søn 28.12.2014 16:58

Tja, det spørs helt hvor stort plassbehov du har først og fremst, gode merker på NAS er Austor og Synology.

2 eller 4 disker er nok lurt og sette dem i RAID 1, alt etter hvor mye diskbehov du har. Men man får jo 4TB disker til NAS, og det burde jo være nok for de fleste.

Denne her kan jo være noe å vurdere: https://www.dustinhome.no/product/50107 ... -ds214play

https://www.synology.com/en-us/products/DS214play

Test fra HW.no her: http://www.tek.no/artikler/test-synolog ... y/155191/4

Eller fra trustedreviews:
http://www.trustedreviews.com/synology- ... nas-review

Denne har AirPlay og iTunes server, så spilling til Sonos ikke noe problem, den har også DLNA, så enhter som takler DLNA vil jo kunne spille ting rett av (de fleste Smart TV-er har jo DLNA). + Apple TV2 (om den er jailbraket), så vidt jeg vet, funker vel ATV3 dårlig på å lese av NASer grunnet manglende støtte for DLNA ut av boksen. Trenger feks XBMC. (evt om går via AirPlay).

Ellers har den jo støtte for autobackup fra Windass og OSX, og tilgang utenifra.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » søn 28.12.2014 19:16

Såg kjekk ut den, men prisen var litt stiv. Må vell ha 2x4GB disker i tillegg, så da blir det litt dyrt. Finnes det billigere alternativ som er bra? Trur ikkje eg har bruk for konverteringsmuligheten på film da det stort sett er mac minien som blir brukt som avspiller. Og da tar vell minien seg av evt. konvertering?
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » søn 28.12.2014 21:56

Denne ser ut til å gjøre samme nytten

https://www.dustinhome.no/product/50107 ... 5637147125

Konvertering er bare tull, den skal jo funke som et medium man leser musikk og film fra. Konvertering skal være unødvendig.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » søn 28.12.2014 22:59

Takk for god hjelp!
Jeg har 2stk 1TB disker i win7 "serveren" min som er ubrukt. Kan jeg putte desse inn i en ny nas i starten i raid1, for så å bytte en og en ut med f.eks 4TB senere? Vil det i tilfelle være 1TB fram til begge diskene er byttet, så automatisk bli 4TB? Kan forsvare å bruke 2-3000kr på NAS no og utvide lagringsplassen senere, men 5-6000kr blir litt i overkant..
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » man 29.12.2014 15:42

Det er jeg faktisk litt usikker på, har aldri hatt behov for å bytte disker underveis med mine NASer og alltid operert med like disker.

Husk at når man velger NAS som løsning er det viktig å ha en gigabit router og cat6 kabler + god tådløs ytelse.
Sist endret av lazyjacket den man 29.12.2014 21:58, endret 1 gang
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » man 29.12.2014 19:19

Ligger cat5e rundt i huset, men vurderer å oppgradere til cat6 snart. Har gigabitswitcher og apple airport extreme router, så rekner med at det er ok.

Så vidt jeg forstår på nettet så er 2stk 1Tb i raid 1 1TB mens bytter en ut den ene med f.eks en 4Tb disk så har en fortsatt 1Tb i raid 1. Setter en så inn en 4Tb til så blir det totalt 4Tb.
Ser DS214 støtter diskbytte uten omstart. Bare til å dra ut disken og sette inn en ny, så sikkerhetskopiere.
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » man 29.12.2014 22:02

Ja, man kommer jo et stykke med cat5, men blir jo begrensa til rundt 12,5MB per sek.
Så en oppgradering kan jo være greit ila fremtiden :) Yepp, extreme og gigabitswithcer høres bra ut.


Ja, er enig at det blir rett i teorien og helt sikkert i praksis også.
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav Valotunk » man 29.12.2014 22:27

Det er vesentlig forskjell på cat5 og cat5e.

Hvis du pr. idag benytter cat5e vil du med Gigabit nettverk på distanser innenfor en enebolig/leilighet tvilsomt oppnå noen som helst hastighetsøkning ved oppgradering til cat6.
medlem i 198 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » man 29.12.2014 23:22

Sant så sant. Så har du vanlig cat5 må du nok oppgradere. Har du cat5e trenger du ikke en oppgradering. Sånne kabler er vel gode for 100m strekk uten tap i ytelse.?.

Cat5 100mbit/s
Cat5e 1000mbit/s
Cat6 10000mbit/s

Takk for innspillet Valotunk :-)
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » ons 31.12.2014 12:40

Hva vil jeg savne om jeg velger DS215J istedenfor DS214play?
medlem i 156 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav lazyjacket » ons 31.12.2014 15:20

Ingenting etter hva jeg kunne se :)
medlem i 133 måneder
 

Re: Hjelp til å sette opp server/deling i hjemmenettverk

Innleggav RuneTv » tor 01.01.2015 13:45

Hvordan er opplevelsen når en blar gjennom bilder på en NAS? Har i dag problemer med at det går veldig seint å åpne bilder på win7 serveren jeg har i dag. Åpner en mappe med 30-40 bilder så går det 15-20sekund til bildene viser i forhåndsvisning. Rekner med at det går raskere med en NAS både når jeg er på nettverket eller når jeg er på reis?
medlem i 156 måneder
 

Neste

Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]